Gå til innhold

Engstelig 21 uker i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ordinær UL for en og en halv uke siden, å da jordmor målte babyen så var lårbeinet to uker kortere i utvikling enn hode og resten av kroppen så de ville vi skulle reise til Trondheim på en ekstra undersøkelse. Legen sa at det ikke var noe alvorlig feil, men at vi kansje kunne få en unge med litt kortere bein enn andre, men at det overhodet ikke var noen fare for at barnet ble dverg.

Dette bekymrer meg litt siden de sender oss helt til Trondheim på videre undersøkelser, og enannen ting er at vi ikke fikk noe bilde eller noe fra ultralyden.. :(

En annen ting som bekymrer meg veldig er at jeg ikke har kjent noe liv ennå.. burde jeg ikke snart merke noe liv???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg skjønner innmari godt at du er engstelig for dette. Virkelig. Jeg hadde helt sikkert også blitt det, men samtidig tror jeg du skal ta det helt med ro og hør på legen din. Jeg har også en lege som er veldig nøye og som heller vi sjekke en gang for mye enn for lite. Sist gang jeg var hos han fikk jeg beskjed om at symfysemålene mine lå under skalaen og at det virket som om babyn ikke fikk nok næring. Jeg ble utrolig engstelig og dro rett på UL (bor i trondheim så ble sendt til st olavs hospital). Det viste seg at alt var i orden. :) frisk og glad liten baby som overhodet ikke var for liten.

Bare slapp av du og vær glad du har en lege som tar tak i dette :)

Det med å kjenne liv er veldig variert. Etter hva jeg har lest så er det forventet at man skal kjenne daglig liv fra uke 25. Før den tid er det veldig individuelt.

Hilsen førstegangsgravid medsøster :)

Skrevet

Jeg skjønner bekymringene dine utrolig godt, ikke moro når man får beskjeder om at ting ikke er heeelt som forventet. Da jeg var gravid med mitt første barn og var på ordinær ultralyd opplevde jeg noe av det samme som deg, bare motsatt vei -hodemålet var mye mindre enn hva lengden på lårbein og sånt var, så de ville følge meg opp med videre ultralyder resten av svangerskapet. Jeg ble så utrolig redd og engstelig, og hadde de villeste drømmene om ulike vanskapte utseender babyen kunne ha. Legene sa det ikke var noe å bekymre seg for, og at vi kanskje bare fikk en baby med litt ovalt hode. De ville drømmene fortsatte, og jeg så for meg baby med egg-hode og diverse. hehe...huff...

Uansett, da hun ble født (til termin) veide hun rett i underkant av 3 kg, og var 49 lang -altså en "lang" og tynn jente -HELT NORMAL! Alle skal ikke være gjennomsnittlige. Og hun hadde overhodet ikke noe lite hode og det var heller ikke formet som et egg, hehe. Hun er nå snart 6 år, og har hele tiden vært en tynn, frisk jente. Ville bar dele dette med deg, for det er ikke alltid ting er så ille som en bekymret kommende mor ser for seg utifra ultralyd under graviditeten. Ønsker deg masse lykke til, og håper du vil klare å bli beroliget av det legene sier.

og bare så det er sagt: det er ren rutine at dersom det er de minste avvik på målene på ordinær ultralyd, så skal man bli fulgt opp videre med ultralyd. Og kanskje de har bedre apparater og/eller mer kyndige leger på sykehuset i Trondheim, og at det er grunnen til at du blir sendt dit - for å få best mulig oppfølging.

Igjen: Lykke til! :)

Skrevet

Helt enig med Trultemor. Trondheim er på førsteplass når det gjelder fosterdiagnostikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...