Gå til innhold

Måltid 6 uker gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er normalt når man er 6 uker gammel?

Min skal ha mat hver andre time. Og det varierer hvor mye han tar. Vanskelig å kontrollere når jeg ammer. Noen ganger er han fornøyd etter et kvarter på en pupp. Andre ganger må jeg frem med begge. Har gitt han flaske. og da kan han spise opp mot 140ml. Jeg føler at han er konstant sulten og at han skriker seg gjennom dag og natt. Jeg føler at jeg til tider sitter med han på puppen hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste er vel normalt når de er så små mener jeg... Min er snart 5 uker og det varierer veldig hvor ofte og mye han spiser. Noen ganger trenger han bare en liten sup, andre ganger spiser han godt fra begge. Om formiddagen spiser han gjerne "hele tiden" og kortere med smådupper mellom, om ettermiddagen spiser han ofte godt og lenge og da går det lenger tid mellom hver amming. Men det går fortsatt sjelden lenger enn 2 timer mellom, av og til opp mot tre.

Virker han mer fornøyd når han har fått mat fra flaske?

Skrevet

Jeg tror det er mer sugebehov enn det at han er sulten. Han har mye luftsmerter så kan hende han har kolikk. Han er igrunn lik når han får mat fra flaske som pupp. Og jeg må gjerne spe på me pupp etter han har fått fra flaske.

Skrevet

Alt er normalt! Noen spiser annenhver time, noen hver fjerde. De anbefaler jo at de spiser så ofte de "vil" når de får morsmelk. Det at han spiser annehver time istedefor f.eks. tredjehver, kan jo være fordi det ikke er nok mat enda til tredjehver time. Tror det er noe sånt som at halvparten av melken til et måltid er produsert på en time, neste time blir halvparten av dette produsert, og neste halvparten av det osv... så om de spister annehver time får de i seg mer melk enn tredjehver selv om det da er mer melk om gangen ved tredjehver time. Husk at så lenge man fullammer mister man ikke melken sånn uten videre. Hvis ungen har behov for mer melk så spiser den oftere og får opp melkeproduksjonen, høres ut som det er det din unge driver med. Når produksjonen din er større vil han etter hvert kunne nøye seg med mat hver tredje time, mens de kan spise omtrent konstand på slike "økedager". Men hvis du gir flaske innimellom gir det signal til kroppen om at barnet ditt ikke trenger så mye melk så da produserer du mindre. Ikke gi opp fordi du tror du ikke har nok melk iallfall- her er det produksjon og etterspørsel som gjelder. Om du ønsker å fullamme ville jeg kuttet ut flaske og heller bare ammet i ett strekk i noen dager, så ofte han vil ha, så tar produksjoen seg opp. Er du bekymret for vekta så kan du ta kontroll f.eks. ukentlig hos helsesøster. Om du derimot ønsker å gi flaske også, så kan du jo fortsette slik du gjør nå men som sagt da produserer du også mindre melk.

Hvis det er andre ting enn at han er sulten så er det også veldig normalt. Kolikk kan det være hvis han skriker mer enn tre timer i løpet av et døgn, og da bør du ta kontakt med helsestasjonen. Det kan også være bare vanlige luftsmerter. Tarmsystemet er ikke ferdig utviklet og mange plages pga dette. Dråper fra apotek som heter minifom kan hjelpe ungen til å få ut luften lettere så det ikke blir så plagsomt i magen. Ellers kan det være ting du spiser som barnet ditt reagerer på som han får i seg gjennom morsmelk- her må man bare prøve seg frem. Ta kontakt med helsestasjon om du er usikker... de skal være gode på å gi råd her (selv om man ikke må ta alt de sier for god fisk heller, har hørt mye rart også, men verdt å gi det et forsøk). Evt snakk med fastlegen til barnet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...