Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå på min 8.dag med sprøyter, og har vært på UL kontroll hver dag siden sprøytedag 4.

Ved kontroll i går fikk jeg beskjed om at jeg hadde tegn på overstimulering og de ville derfor redusere dosen ytterligere( startet på 100ie de fire første dager, så 75 i to dager, og nå 50 i to dager.

Legen sa at slik det så ut nå lå det an til å få ut 30-35 egg, noe de absolutt ikke ønsket, da det optimale ville være rundt 8 egg?

Jeg trodde man ble overstimulert først etter uttak, og har heller ingen smerter bortsett fra at jeg selvfølgelig kjenner at det skjer ting i magen.

Er det noen som har lignende erfaring og ble isåfall forsøket avbrutt?

Takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg hadde det ganske likt som deg. Ble og fulgt opp hver dag paa slutten da det var fare for overstimulering. De reduserte og dosene hos meg.

Jeg forstod det saann at i tillegg til antall follikler, er det og ostradiol-nivaaet som viser om det er tegn til overstimulering. Tar du blodproever hver dag og? Det de sa til meg var at hvis dette nivaaet stiger for hoyt er det fare for overstimulering, og i noen (veldig faa) tilfeller vil de ta utsette innsett til en senere syklus (altsaa gjoere om til fryseforsok). Tror ikke dette er veldig vanlig.

Siden de var redd for overstimulering hos meg brukte de og en annen trigger, Lupron istedenfor HCG. Dette reduserer visst faren for overstimulering veldig. De ga da en mye mindre dose HCG under selve egguttaket.

Jeg har aldri hoert at 8 egg er det optimale forresten.. Jeg fikk ut 21 egg og fikk hoere at det er veldig bra...

Masse, masse lykke til, det kommer til aa gaa bra!

Skrevet

Hei. Jeg hadde det ganske likt som deg. Ble og fulgt opp hver dag paa slutten da det var fare for overstimulering. De reduserte og dosene hos meg.

Jeg forstod det saann at i tillegg til antall follikler, er det og ostradiol-nivaaet som viser om det er tegn til overstimulering. Tar du blodproever hver dag og? Det de sa til meg var at hvis dette nivaaet stiger for hoyt er det fare for overstimulering, og i noen (veldig faa) tilfeller vil de ta utsette innsett til en senere syklus (altsaa gjoere om til fryseforsok). Tror ikke dette er veldig vanlig.

Siden de var redd for overstimulering hos meg brukte de og en annen trigger, Lupron istedenfor HCG. Dette reduserer visst faren for overstimulering veldig. De ga da en mye mindre dose HCG under selve egguttaket.

Jeg har aldri hoert at 8 egg er det optimale forresten.. Jeg fikk ut 21 egg og fikk hoere at det er veldig bra...

Masse, masse lykke til, det kommer til aa gaa bra!

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Jeg ble mye klokere etter kontroll i dag, hvor jeg var hos en ny gynekolog som forklarte meg mye bedre hva hun så, antall og størrelse på follikler( var nå 46 stk), samt nivået på østradiol-nivået.

Hos meg var denne verdien på 9.97%, en veldig fin verdi. Når denne når 10 setter man vanligvis eggsprøyten, men jeg skal ha en helt sprøytefri dag i dag for å se om noen av de minste folliklene sluttet og vokse.

Hun fortalte også at dersom det var 25 eller fler follikler på hver eggstokk,ville forsøket bli avbrutt. (Jeg hadde 24 på venstre side, 21 på høyre)

Ny blodprøve med kontroll i morgen, og om verdiene er fine da, blir det uttak på Søndag:-)

Ser av signaturen din at du er gravid, gratulerer så mye:-)

Håper å komme etter veldig snart!

Skrevet

Vet ingenting om overstimulering men er det ikke sånn at hvis man får mange, veldig mange egg ut så er det ofte ikke så god kvalitet på dei og ikke så mange som blir befrukta av dei? Det har jeg forstått ihvertfall fra legen. Får man mindre ut sånn rundt 10 så kan det godt være samme størrelse på alle og da blir jo mange befrukta også. Men kan være at jeg tenker helt feil.

45 egg var jo ekstremt mange! Aldri lest at noen har så mange... utrolig hvor forskjellige vi er!

Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg, og spurte derfor om det var slik at mange egg betydde dårligere kvalitet. Fikk beskjed om at det ikke hadde noen sammengeng, at eggene kunne variere i kvalitet fra gang til gang og at den største faktoren var kvinnens alder.( Mulig hun sa det for å berolige meg, jeg vet ikke om dette stemmer)

Når det gjelder antall follikler har ikke jeg heller lest om et slikt antall før, så jeg regner med at dette var alle hun så, men at de ikke tar ut alle? Eller er det slik at de tar ut alle?

I dag var flere av folliklene på fin størrelse for å sette eggløsningssprøyte, men de ville vente til i morgen for å se om noen av de minste folliklene hadde sluttet og utvikle seg.

Jeg vil ikke tro det blir det reelle antallet ved uttak....

Skrevet

Hei igjen :) J

Jeg husker ikke hvor mange follikler jeg hadde, men det var en god del flere enn de 21 eggene som ble tatt ut (men ikke alle var store nok etc). Av de 21 ble 18 befruktet.

Lykke til, du naermer deg naa!

Skrevet

I dag hadde østradiolverdien gått opp fra 9,93 til 14,7, selv uten sprøyter i går.

Eggene er mange og store nok til å sette eggløsningssprøyte, men de vil ikke at jeg skal sette den før verdiene går nedover.

De gir meg maks 3-4 sprøytefrie dager før forsøket blir avbrutt,

De vil heller velge og avbryte dette forsøket enn å ta ut flere egg hvor kvaliteten på eggene ikke er optimal etter flere dager uten sprøyter, slik at vi ikke "bruker opp" et forsøk.

Er forsåvidt enig i denne tankegangen, men kommer til å bli fryktelig skuffet om vi må avbryte allerede før uttak.

Så nå krysser jeg alt jeg har for at verdiene har sunket til i morgen, og at eggløsningssprøyten kan settes i morgen kveld....

Skrevet

Aa, jeg krysser fingrene for deg!! Haaper det blir egguttak med mange fine egg.

Som nevnt tidligere tok jeg en annen trigger - Lupron trigger istedenfor HCG-trigger da jeg og hadde hoye verdier. Kanskje spurt de om det? Naa gikk ikke jeg i Norge da, saa er kanskje andre prosedyrer der men det gaar jo ann aa hoere...

Lykke til!!

Skrevet

Takk for tipset, men jeg slapp heldigvis å spørre om det.

ENDELIG var verdiene mine på vei ned igjen, så jeg har fått klarsignal til å sette eggløsninssprøyte i kveld:-)

Legen sa det lå an til mange fine egg, så nå blir det spennende framover:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...