Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 7 mnd. Hun ammes og får 2 fulle måltid med fast føde hver dag (middag + grøt). Hun har forresten hatt god vektøkning ved alle kontroller.

I en periode har jenta vår sovet godt etter sen kveldsmat ca kl 22 og frokost ca kl 05:30. Men det vender tilbake til samme problemet hele tiden... selv om jeg har trodd det har "gått over" hver gang det gir intrykk av å bli bedre...

Hun vokner så ofte! Gjennom hele natta... og jo nærmere måltid (enten sen kveldsmat eller frokost), jo mer uro.

Kan jo ta et eksempel på natta i går for å vise hvordan det kan være...

La seg kl 19. Voknet ca en gang i timen til sen kveldsmat ca kl 22, men roet seg raskt med smokk (i dag måtte jeg bare gi henne kveldsmaten tidligere for hun roet seg ikke... hender jeg må dette, orker ikke å ta kampen når det gjelder å gi mat en halvtime time før enn vanlig...). Etter dette var hun stille til ca kl 01:30, da begynte uroen. Var oppe kanskje 3-4 ganger for å sørge for at hun hadde smokk (den hadde hun allerede i flere av tilfellene) og bredde over dynen når den var sparket av. Hun var bare sutrete og gråt ikke skikkelig. Ellers bare klappet jeg henne på kinnet og la meg igjen og lot henne sutre litt aleine intill jeg sto opp neste gang. Prøver å ikke stupe bort til sengen ved den minste lyd, men heller la henne ligge å sutre litt så lenge hun ikke skriker, og å heller bare vise meg innimellom så hun kan føle seg trygg på at jeg er der. Har ikke så mye tidsbegrep om hvor lang tid det tok i nattetåka, men etter denne sekvensen voknet jeg igjen i 3-tiden og det hele gjentok seg. Litt mer gråt og mer uro jo senere hun vokner. Neste sekvens startet litt før kl 5. Forsøkte det samme helt til klokken var noen minutter på fem før jeg ga opp og bare ga henne mat da det ikke virker som det hjalp å roe henne (prøver å drøye frokosten til kl 6 men sjelden det går). Deretter la jeg henne tilbake i senga og hun sov til ca halv åtte i ett strekk. Vi var likevel trøtte begge to etter en slitsom natt, og jeg la henne i sengen min og holdt litt rundt henne slik at hun sovnet intill meg og sov litt til før vi sto opp.

Dette ble slik når jeg sluttet med nattammingen for 2 mnd siden... det var lettere å amme gjennom natta faktisk, men sluttet da hun ville ha mat etter ganske kort tid på natt og ettersom hun har lagt på seg så godt som hun har, og i håp om å få den lange nattesøvnen... Når hun ble ammet gjennom natten så sovnet hun raskt etterpå, og jeg sovnet mens jeg ammet i sengen, og hun kunne ofte sove da i 2-3 timer før neste måltid. Synes liksom ikke jeg kan starte med nattamming igjen nå, jenta er jo blitt stor, og målet er jo at hun skal sove igjennom natta, hun trenger jo ikke maten. Men hvorfor vokner hun??

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Har vurdert eget soverom for at det skal litt mer til for at jeg går inn til henne, men av to grunner har vi latt det vente... ene at jeg tror det blir enda mer slitsomt å springe mellom rommene midt på natta, og andre fordi jeg fikk litt skrekken etter hun en natt plutselig ble syk og kastet opp og jeg voknet av at hun hostet og harket og virket som at hun hadde pusteproblemer. Fikk tatt henne opp fort så hun fikk igjen pusten, hadde sikkert gått bra av seg selv om hun lå også, men det vet jeg jo ikke.

Veldig slitsomt å ha flere netter med bare 1-2 timers søvn i strekk og deretter en periode hvor man sovner og vokner hele tiden med minutters mellomrom... er jo slitsomt for alle, jenta også. Noen tips for hvordan man kan få slutt på dette? I perioder går det fint også, men jeg gjør ikke noe annerledes da, ikke som jeg tenker over iallfall. Skulle gjerne hatt det litt mer stabilt :)

Dette ble langt men håper noen tar seg bryet med å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, selv om hun har lagt på seg godt så betyr ikke at hun ikke trenger mer mat for å mettes seg i mange timer om natta. I begynnelse så ga jeg også mitt nurk 2 fast føde måltid da vi begynte så smått med ammeavvening om natta. Det gikk kjempe fint en stund, men så var det på`n igjen, jeg økte dermed til 3 fast føde måltid, og vips sovnet han mye bedre om natta. Sant skal sies så er denne karen utrolig aktiv om dagen, og trenger mye næring, for han sluker maten rått. På 6mnd kontroll veide han ca 9,5kg og strekt seg hele 71 cm.

Da vi skulle nattavvenne han, måtte jeg først lære han å sove av seg selv, økte så til 4 fast føde måltid. Og jammen meg så sover han hele natta gjennom fra kl19.30 til 7.30 - 8 hver morgen :)

I neste uke skal han få sitt eget rom ved siden våres siden jeg skal begynne på jobb igjen om 2 uker. Er spent på hvordan det vil gå. Dere kan jo også prøve det ut, men siden du fikk strekk etter pusterpoblem episoden, tror jeg nok best at du venter med å gjøre det....

Lykke til :) Håper det ordner seg for dere snart!

Skrevet

Gutten din var omtrent akkurat like stor som jenta mi på 6 mnd kontrollen ;)

Men hvor mange måltider fast føde kan jeg gi henne i løpet av en dag? Hun spiser 5-6 måltider, hvorav 2 av måltidene er rene fast-føde måltider + vann (dvs ikke noe morsmelk), og resten amming. Frem til de er 9 mnd skal jo morsmelk være hovedernæringen, som bl.a. står i boka fra helsedirektoratet om mat som helsestasjonen gir ut. Det tolker jeg som at minimum halvparten av alle måltidene/matmengden i løpet av dagen skal være melk. Og det er jo frem til 9 mnd, jenta mi er bare 7 mnd fremdeles så det skal vel gå gradvis...

PS- i natt var hun urolig en del før jeg la meg, og mye etter jeg la meg fra kl 23:30 til ca 03:00 eller litt før det, uten at jeg trengte å gå bort til henne så mye, for skreik ikke, og roet seg, men tok bare fem minutter før hun startet på igjen, og selv fant jeg ut at det bare var bedre å sitte våken i senga enn å sovne/vokne hver femte minutt... når jeg sovnet i tretiden når det endelig ble stille, så husker jeg ikke mer av natta annet enn at jeg kan minnes at jeg la henne i min seng og tydeligvis ammet, men dette var nok nesten i søvne... :S utslitt sov vi begge (med antakeligvis en amming på morgenkvisten) til halv ti, likevel føler jeg meg utslitt... mannen har nå oppkupert gjesterommet... ah slitsomt :(

Skrevet

Når tid gir du henne de to fast føde måltid og hvor mye? I begynnelse ga jeg nurket mitt kun fast føde måltid til lunsj og til kvelds, etter hvert begynte jeg også å gi grøtmåltid etter pupp måltid om morgen.

Mener at dagen vår så slikt ut da han var 7mnd gammel:

kl.7.30 - 8: pupp

Ca 1t senere: 1 posjon grøt + dæsj med fruktmos oppå + vann

Formiddagslur: ca.10.45 til 12 - pupp når han våknet

Kl.12: 1/2 posjon grøt + dæsj fruktmos oppå + 1/2 skive brød med enten hvitost eller leverpostei + vann

Middagslur ca.14.45 til 16 - pupp når han våknet og pupp til mellommåltid frem til han skal ha kveldsmat.

Kveldsmat 18.15 : God natt grøt 8mnd fra Nestle

Kl.19.05: pupp

Kveldsstell og tannpuss rett etter på.

Kl.19.30: Zzzzzzzzzzz

Når hun sover så lite som hun gjør om natta i flere dager, er det noe netter hun tar igjen den fortapte søvnen?!

Skrevet

Omtrent slik er måltidsrytmen:

kl 05:00 mm

kl 09:00 mm

kl 12:00 middagsmat (så mye hun orker, vanligvis ca 1 dl tror jeg, lager mesteparten av maten selv, eller får hun glass så 1/2-1 glass)

kl 15:00 mm

kl 18:00 grøt (fra nestle- 1 dl vann og grøtpulver til grøten ser passe tykk ut... når det er sagt har jeg lurt på om jeg bør øke denne porsjonen for hun elsker grøten og vil gjerne ha mer når det er tomt i skåla) + av og til litt sviskemos enten i grøten eller ved siden av.

kl 22: mm

Noen ganger starter måltidene litt senere hvis hun f.eks. ikke vokner før kl 06:00, og kan av og til drøye neste måltid helt til kl 10-11 slik at det da blir ett måltid mindre totalt sett på dagen (da er det mm som kuttes ut). Har ikke helt fast rutine på kl slett og antall måltider, lar henne styre det litt selv, hun blir tilbudt mat når hun begynner å bli sutrete og viser at hun blir sulten når det har gått minimum 3 timer siden siste måltid.

Står opp alt mellom kl 7 og 10, avhengig av hvor utslitte vi er begge to på morgenen :S før skulle jeg være så "flink" og skille mellom natt og dag og sto opp med jenta til dagens første måltid men dette ga jeg opp og la henne heller tilbake i senga si eller i vår seng for at vi begge skulle få litt mer søvn (hun var veldig trøtt etter å ha vært oppe under en time- nå ligger hun bare å koser seg litt i senga etter mat og sovner igjen etter kanskje ti minutter)

Legger seg kl 19.

Hun tar igjen litt søvn ved å sove litt utpå morgenen på de verste nettene tror jeg- det tilsvarer en ganske lang blund på dagen. Hun har noen dager hvor hun kan sove et par timer i strekk på dagsovingen, og ha kanskje oppmot 3 blunder på dagen, mens andre dager kan hun sove 1-2 blunder på mellom 15-30 minutter hver, der hun knapt rekker å sovne før hun vokner, og det synes jeg ikke er så mye for en 7 mnd gammel baby... men hun kan også slå til med en uke der hun sover gjennom natta (fra etter maten kl 22 til senest kl 06:00).

Skrevet

Jeg tror rett og slett at du må ha rutine på plass for at nurket ditt skal kunne sove godt om natta. Det gjør at det blir mye lettere for henne å skille hva som er dag og natt søvn og. Og det å la henne få sove ut og ta igjen den fortapte nattesøvn på dagtid tror jeg det er et bommert. Det BØR heller taes igjen på nattesøvnen. Det gjorde jeg i alle fall med nurket mitt. Rutinen var allerede på plass da han var 6mnd gammel, og dagene våres blir mye lettere etter det. Og de nettene hvor han sov dårlig pga f.eks nattutbrudd, vondt i mage osv. lot jeg han ALDRI få sove ut om dagen. Dagslurene er på maks 1t hver gang, om han ikke er våken til da, vekker jeg han bare. Selvsagt må du se an på nurket ditt, hvordan hun oppfører seg med litt mindre dagslur. Er hun kjempe grinete kan du selvsagt strekke litt til f.eks 15min ekstra!?! Men hun bør ikke få sove ut i den alderen der, og den siste luren til senest kl.16. Min kar blir så trøtt nok til å legge seg til 19.30 og sov hele natta gjennom. Kan ikke du prøve en dag å vekke hun til et bestemt tidspunkt, la henne få sove 1t lur 2 - 3 ganger om dagen og senest til kl.16, og innføre måltid til faste tid, og gjenta det samma i en uke og se om det blir bedre?!! :) Etter hvert går det så automatisk at den dagligdagse rutine går som smurt ;) Lykke til!

PS: Mange babyer foretrekker rutineprege dager, det gjør i alle fall min kar.

Skrevet

Bare hyggelig du :) Håper det ordner seg med dere ASAP. Lykke til :)

Skrevet

Hmmm...tror jeg må si meg uenig i noen av rådene du har fått ovenfor, men om du har prøvd dem og de fungerer så fortsett for all del:)

Jeg ville ikke ha vekt en baby etter en time soving på dagen. Dette er fordi babyer sover ganske lett frem til det har gått ca 45min, og først etter dette kommer den dype søvnen som er så viktig for dem. Mange babyer våkner jo etter 30-45min nettopp fordi de ikke klarer å sove over den lette fasen. Men for all del, ikke la barnet dinn sove 3-4timer på dagtid altså, men 1time synes jeg hørtes for lite ut.

På nattestid ville jeg faktisk anbefalt deg å slutte helt med nattamminga, for jenta di kan jo ikke klokka! Det er godt mulig hun våkner så ofte i håp om at det kanskje er nettopp denne gangen hun skal få melk. Sånn var det ihvertfall med både gutten og jenta mi, og flere andre barn jeg kjenner. Men da må du først forsikre deg om at hun får nok mat på dagtid altså.

Jeg synes faktisk at to måltider med fast føde om dagen høres litt lite ut til en 7mnd gammel jente. Jeg gir selv 3-4måltider fast føde, men ammer likevel godt i løpet av dagen. (4-5 ganger med mm) Gi mm før du gir henne vanlig mat, så slipper du at det går så mye utover melkeproduksjonen om du fortsatt ønsker at melka skal være hovednæring. Da ser du fort om hun egentlig er mer sulten.

Og til slutt: Ta til deg de rådene du synes noe om, og stol på magefølelsen! Du kjenner ditt barn best:)

Skrevet

Takk til deg også anonym, jeg har ikke prøvd noen av rådene enda, men må prøve litt etter hvert for å få løst disse soveproblemene... jeg har aldri vekt jenta vår etter soving, hun har stort sett ikke sovet mer enn 1-2 timer i strekk på dagtid (eneste at jeg har vekt henne hvis det blir for sent utover ettermiddagen) og aner ikke om dette er lurt eller ikke, bra med ulike synspunkter. Har prøvd meg frem med enda ett måltid med fast føde de siste par dagene (totalt 3 måltider fast føde, og 3 måltider morsmelk). Jeg har ei jente som er veeeldig glad i mat, og det er også veldig tydelig når man ser henne at hun får nok, er en skikkelig michelinn, rund som bare det... hun spiser det hun får uansett omtrent, eneste middag hun ser ut til å kunne begrense selv. Får hun fullt melkemåltid + fast føde så blir det ja takk begge deler, men det blir gulping i 2 timer etterpå :P Derfor har jeg skilt på måltider med fast føde og med melk, for å unngå dette. Og skulle jeg prøvd å bare gi ett bryst f.eks. så vet jeg at hun kommer til å hylskrike, hun tåler ikke å måtte vente. Jeg har også tenkt tanken på å kutte ut alle nattmåltider og skille enda mer på dette med dag og natt, men jeg har bare grudd meg så veldig til å gjennomføre dette + at jeg er redd for at det fører til enda mer uro på natta... denne natteuroen har vart siden hun var 5 mnd gammel og ble nattavvendt... og hun hylte om nettene den første uka... jeg må vel bare hente energien langt der inne et sted og prøve og gjennomføre det hvis det skal gå ;) Men da kan jeg ikke gi henne enda mer mat på dagen, hun får allerede mat hver tredje time, så da må vi kutte ut ett måltid uten å erstatte det på en måte... men det er jo klart at hvis hun sover over natta så bruker hun mindre energi etter hvert også... ah ikke lett det her...

Skrevet

Jeg må få presiserer en del ting, jeg har aldri sagt at alle babyer SKAL sove 1t lur på dagtid, noen babyer trenger ikke mer enn den lille timen der for å kunne sove godt om natta, blant annet nurket mitt (Da han var mindre lot jeg han få sove lenger, men etter at rutinen er på plass, er jeg nokså konsekvent der). Som jeg skrev lenger opp, så er det DU som kjenner din ungen best og vet hva som fungerer for henne.

Det jeg skriver er jo ut i fra erfaringer jeg har med nurket mitt. De nettene hvor han sover godt, så bør jeg bare la han få sove maks 1t på de to lurene på dagen, og til senest kl.16, da sover han fort inn når kvelden kommer og sover hele natta. De nettene hvor han har magevondt, tannfrembrudd ol., så lar jeg han sove maks 1t og 15min på første lur, og maks 1t og 10 min på siste lur for at han skal få sove godt neste natt. De få gangene jeg lot han få sove ut uten å vekke han til "riktig" tid, opplever jeg at han har mer vaskeligere å finne selv søvnen om natta, og det tar tid før han sovne inn pluss at det blir en del oppvåking om natta. Det er derfor jeg er konsekvent med dagsovinga hans. Uansett bør rutine være på plass :) Lykke til!

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjørt på med et måltid fast føde til iløpet av dagen, f.eks grøt til frokost, slik at hun får 3 måltider fast føde per dag. Hvis hun fortsatt er like urolig på natta, ville jeg rett og slett tatt henne over i senga og sovet sammen med henne- gitt henne pupp hvis hun ønsket det, og rett og slett bare prøvd å gjøre det beste ut av situasjonen, uten å tenke så mye på hva som er "rett" og "galt". God nattesøvn er viktig både for mor og barn, og litt nattamming av en 7 mnd gammel baby er NULL stress spør du meg:)

Når det gjelder dagsøvn er jeg ikke enig i at du bør vekke henne etter 1 time på dagen- det er bare tull og kan faktisk gjøre vondt verre. Det viktige i forhold til legging og god nattesøvn er tidspunktet for siste luren; den bør ikke komme for tett opptil leggetid, slik at hun ikke rekker å bli trøtt nok før kvelden:)

Skrevet

takk for gode innspill fra dere alle, det er klart at alle skriver ut fra de som fungerer for seg, og man må jo kjenne på magefølelsen for å finne ut hva som er rett for sitt barn. Setter pris på at folk, både som er enige og uenige i noe, sier ifra... sånn får iallfall jeg et bedre bilde på hva dere andre gjør som fungerer :) Skal prøve oss litt frem her... tenke litt på de ulike rådene og se hva vi skal prøve, håper bare vi får ett eller annet til å fungere etter hvert... :)

Tar fortsatt i mot råd hvis det er noen flere som har meninger og erfaringer med hva som funker for å få til god og langvarig nattesøvn! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...