Gå til innhold

Noen som har prøvd Wellbutrin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dette utskrevet av legen i dag mot angst og depresjon...

Noen som har erfaringer å dele?

Setter pris på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker wellbutrin 300 mg mot depresjon. Startet med 150 mg, men gikk fort opp til 300 mg. Vet ikke helt hva jeg skal si ang effekt... Jeg gikk på cipralex før, og med de følte jeg meg mere avflatet om du skjønner, at jeg egentlig ikke følte hverken glede eller sorg.. hjalp jo derfor mot depresjonen, men jeg likte de ikke, mistet all lyst på sex osv.

Jeg er fortsatt deprimert selv om jeg bruker wellbutrin nå, så vet liksom ikke helt hvor mye den hjelper. Men føler meg i hvertfall ikke "avflatet" slik som med cipralexen. Føler at wellbutrin har gjordt meg mere urolig på en måte, og at jeg følte meg litt småskjelven og "hyper" på en måte i starten, men dette har roet seg. Men jeg føler nok at wellbutrin gir meg mere overskudd og energi i hverdagen. Tidligere trengte jeg mye søvn, og kunne gjerne sove litt på dagtid også, det trenger jeg ikke nå lenger. Så for meg har de hjulpet en god del på energinivået i hvertfall, jeg har tidligere slitt med slitenhet og lite energi. Men som sagt, vet ikke hvor mye de er til hjelp mot depresjonen. Eneste er at jeg hadde glemt å ta dem flere dager på rad i vinter, og da havnet jeg heeelt nede i kjelleren, det var så ille at jeg ble rent redd for meg selv, jeg bare gråt og gråt.. så vet at jeg ikke skal slutte med dem brått i hvertfall, men trappe ned i samråd med legen ;)

Vil tro at alle kan ha forskjellige erfaringer med samme medikament, så om jeg føler at de virker slik på meg, kan det hende at du har bedre eller annerledes effekt av de.

Skrevet

Går på Voxra (Wellbutrin) 150 mg og vil si jeg kjenner meg igjen i mye av det 20:03 skriver. Föler vel ikke jeg får så mye energi da, men iallefall ikke mindre (som jeg har opplevd med andre medisiner för). Det med uro i kroppen kjenner jeg. Men det er jo en kjent og vanlig bivirkning. Har man mye angst i utgangspunktet, kan det värt dumt å ta denne medisinen.

Er også usikker på hvor mye de egentlig hjelper mot depresjonen, men föler likevel at de på en eller annen måte gjör meg mer stabil jevnt over.

Det som også er bra med dem er at de ikke påvirker vekten eller sexlysten.

Skrevet

Takker for svar :-)

Jeg har som deg, første anonym, gått på Cipralex frem til nå. Har heldigvis ikke følt meg noe avflatet, men har hatt et stoort behov for søvn. Er helt i koma om morgenen og føler jeg kunne sovet en uke i strekk. Føler egentlig ikke at Cipralex har hjulpet noe mot angst eller depresjon.. Så nå håper jeg at Wellbutrinen funker bedre for meg :-)

Andre med erfaringer?

HI

Skrevet

Dytter litt på denne :-)

Skrevet

Jeg fikk utskrevet Wellbutrin mot nedstemthet/depresjon siden denne skulle ha en annen type effekt enn andre medikamenter i samme klasse. Jeg har selv prøvd Cipralex, Zoloft, Fontex osv. Ingen har hatt noe som helst effekt. Ikke Wellbutrin heller. (Eneste jeg merket var noen fryktelige mareritt, spesielt i nedtrappingsfasen.)

Det som virkelig hjalp meg etter mange år med psykiske vansker var rett å slett å legge om kosthold, trene mye, være sosial og ta vare på meg selv. Psykolog gikk jeg til i 11 år, uten noe utbytte. Jeg begynte å gå til en "Life Coach", og etter 8 mndr. var jeg et helt nytt menneske, med en ny tankemåte. ANBEFALES! :)

Jeg opplevde selv at medisinering legger lokk på problemet. Men det var i mitt tilfelle da. :)

Skrevet

Takk for svar og råd :-)

Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg har hatt et tøft liv med masse problemer og ikke minst uflaks, kunne faktisk skrevet en bokserie bare om det... ;)

Jeg har prøvd psykolog, psykiater osv, men har møtt lite forståelse og fikk ingen god hjelp utav det. Har alltid vært sterkt i mot medikamenter og har avslått mange ganger. Men akkurat nå er jeg så ufattelig sliten og angsten bare bygger seg opp, så per i dag håper jeg at det kan gi meg et lite "løft". Men tipset om Life Coach skal jeg notere bak øret:)

HI

• 2 år senere...
Skrevet

Poster svaret mitt fra en annen tråd her også, hvis det kan være til hjelp for noen å høre mine erfaringer:)

Etter å ha brukt cipralex i 6mnd uten effekt, begynte jeg med efexor. Depresjonen ble mye verre i løpet av den første måneden bare, og selvmordstankene utviklet seg til konkret planlegging og innkjøp. Så ble jeg innlagt, og det ble bestemt at jeg måtte trappe ned og slutte med efexor med en gang. Nedtrapping gikk smertefritt, uten bivirkninger. Svettet mye da jeg gikk på efexor. Wellbutrin ble deretter anbefalt fordi jeg slet med overspising og veldig lite energi/stort søvnbehov. Har nå brukt wellbutrin 300mg/døgn i 2mnd. Av bivirkninger merker jeg at jeg er mer avflatet, bryr meg ikke om noe. I tillegg har jeg helt sluttet å overspise. Det er så deilig, slipper å gå og tenke på mat hele tiden, og hvis jeg spiser godterier blir jeg kvalm etter noen biter. Har også vært mye kvalm ellers, noe som har vært ganske ubehagelig. Merker ingen forskjell i energinivå og søvnbehov (dette ble bedre noen uker etter oppstart, men er nå tilbake til det gamle). Merker ingen bedring i depresjonen, men kanskje klarer jeg å gå ned igjen de 15kg jeg har lagt på meg de siste 6mnd (pga overspising).

Jeg vil si at jeg har vært heldig i forhold til bivirkninger med både cipralex og wellbutrin. Men Dessverre kan jeg ikke si at depresjonen har blitt bedre av de heller... Med tanke på at depresjonen ble ekstremt forverret mens jeg gikk på efexor, er det vanskelig for meg å anbefale den til noen (selv om det jo ikke er 100% sikkert at det er efexor sin skyld). Likevel kan det jo hende at den funker for akkurat deg, dette med medisiner er veldig individuelt. Alle må finne "sin" type.

Anonymous poster hash: 2b01b...b3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...