Gå til innhold

Overtid = stor baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på overtidskontroll igår , 6 dager etter ul termin. Legen som tok ultralyd målte babyen flere ganger og sa at målene hun fikk tilsvarte at babyen var stor ( mellom 4200-4500kg). Dette er jo ikke akkurat gode nyheter og jeg lurer på om noen har erfaringer med å ha normal mage og få veldig store babyer? Jeg har hele tiden liggi på gjennomsnittstreken, og har gått opp 5 kg i svangerskapet pga mye kvalme og oppkast. Var til og med til en ekstra måling i uke 28 pga at magen var litt liten. Hvordan er dette da mulig?

Vil gjerne høre andres erfaringer på dette, flere som har opplevd at legene har bommet på vekten pga at hodet ligger langt ned og er vanskelig å måle?

Kjenner jeg er veldig bekymra, blir satt igang på fredag hvis det ikke har skjedd noe... men er mange timer til fredag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forrige ble målt til å være ca 4000 kg, men det var før termin. Hadde normale sf- mål hele veien og ut kom ei lita snelle på 3 kg 8 dager over termin. Jeg stoler ikke på målingene etter det.

Skrevet

Forrige fødsel ble jeg satt i gang 12 dager på overtid, var førstegangsfødende. Magen min var ganske liten, så alle sa at dette blir nok en liten baby. Nå skal det nevnes at jeg er ganske lang, så jeg har nok god plass innvendig:) På overtidskontrollen ble det estimert at lillejenta var ganske stor, over 4 kg. Og riktignok; ut kom en jente på 4075 kg.

Uansett om barnet er såpass stort så går det nok fint:)

Skrevet

Hei, såpass sent ut i svangerskapet er det vanskelig for dem å ta nøyaktige målinger av fosteret, derfor er det ikke uvanlig med litt avvik, nei. Jeg husker ikke helt i hodet hvor mange prosent man må regne +/- for å finne mulig størrelse, men avvik på opptil en kilo på estimatet er ikke uvanlig.

Sist jeg fødte var jeg f.eks. på UL for å sjekke noe annet en uke før fødsel og spurte om de kunne estimere vekt, og da bommet de på en kilo (for lite), og det er jo ganske mye totalt sett... :)

Så forhåpentligvis har de målt feil på deg, men "riktig vei" i stedet. :) Du finner jo ut av det til slutt, i hvert fall. ;) Hvis du er høy og/eller har lang rygg, har du god plass og trenger ikke nødvendigvis ha så stor mage selv om barnet er stort.

Skrevet

Lillemor her i huset ble målt i uke 39, og skulle bli 3800-4200g til termin, mest sansynlig større ble jeg fortalt. Hun kom 8 dager på "overtid" og veide 3860 g :) men hører mange det absolutt ikke stemmer på også ! Magen min var forresten gedigen sist gang, på tross av kvalme og lite vektoppgang. Og da snakker vi diiiiger altså ;) lykke til, dette går nok kjempefint skal du se ! Snart får du hilse på den nydelige babyen din :)

Skrevet

Jeg fikk på overitd forrige gang og gutten var "bare" 3165 og det er ganske bra tilovertid å være :) Det er ikke alltid lett å si hvor stor ungen kommer til å bli og jeg har spurt om de kan se det ut fra UL, men fekk svaret nei, men at nr to nå ligger ca -2 % i vekstavvik. Så håper på en ikke altfor stor unge om 10 uker:)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...