Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Er det noen ord i din dialekt som andre synes er morsomme? Eller som du (ofte) må forklare hva er? )
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Haude - hodet Nøva - hjørnet Tvøge - kjøkkenklut Kjørel - kopper og fat Krekse - vanskelig å forklare, en dame som er skarp i kantene, framfus osv Trottig - flittig Attegløyme - peppermø (i likhet med bokmålsordet på vei it av bruk) Mødd - trøtt Låk - vond Mange ord som virker rimelig lokale. Dette er et lite utvalg. Det artige er at andre vestlendinger, trøndere, nordlendinger, sørlendinger og folk fra oppland og hedmark oftest ikke har problemer. Det er ikke alle ord de forstår i seg selv, men de skjønner utifra sammenhengen. Min erfaring med folk fra Oslo og omegn er at mange ikke ønsker å forstå annet enn egen dialekt. Andre kan tilpasse språket når de er tilstede..
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Katti - når da Kåpptua - Vaskeklut Bæs - Sutre, hvis det er bæsA er det et annet ord for fitte ) Slurva - Fitte det også Jåsse - (Ka du jåsse me) Tulle Fjase - Tulle Mange flere også, men de er litt.. umodne )
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Ilt. Eg har så ilt i haue. haue. Sit på toppen av kroppen, Kjørel. kva lagar vi maten i? lest ikkje ivere(trykk på i). Bryr meg ikke om å forklare dette
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Katti, Korti - Når da Kåpptvoga - kjøkkenklut Døllabroa (dørrabrua) - inngangsparti. Jæft - gjevt. Øngstkarn - Yngste mann.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Inkjeveda - helt borte vekk når du er trøtt el Ekkåti - en eller annen gang når det passer. Livda - i le for vinden.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 fæsja: jenta kørven: gutt snøtt: penis hydjeslaus: distrè hålaus: distrè magafar: diarè Og neste dialekt. Sopijnn: sulten kæs: gutt kæbe: jente
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Koffår= hvorfor Kor=hvor Kæm=hvem I tillegg snakker jeg ganske så gebrokkent, så må ofte forklare meg:P Tungen vil ikke alltid samarbeide med norske ord og setninger, så blir ofte til at jeg må stoppe opp for å prøve å snakke ordentlig.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 Pælær - gummistøvler Åt - splitta hårtupper snårt - koselig vårs - oss Krøste - mose/knuse Jåt - stygg, ofte noen som har kledd seg i noe veldig upassende. Hølje - styrtregne vimlemaga - en som blir uvel av snakk om udelikate ting og ikke orker å spise Pælme - kaste
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Hå = hva Håkken= hvem Håppas = hvor hen Hølgrøvin = lysten på noe (brukes gjerne når man har lyst på noe godt å spise) ikønn = ekorn Kaku=brød klaka = frossent tipper= tyttebær og jeg kan vel ramse opp mange flere......
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 Rångepådl- når man har tatt skoen på feil fot Kjøril- Fat, kopper osv Bislag- yttergang Avåndsjuke- sjalu Håve- hodet Bessåda- plutselig Hjødna- hjørnet Bolsa- snakka Bolta- skryte Sjåssen- klomsete Pitteså- bittelitt Tedno- tærne, men brukes også om tennene (uttales med lang e for tærne, og med trykk på d'en for tennene) Løye- morsomt Ådnig- ivrig Snål- søt Lubbe- sokker Da va heise- det var voldsomt Jedna- Brukes både som kanskje og gjerne Tossen-teit Anka- bekymre seg Kjørlefidla- kjøkkenfille Hipsa- heisa opp Fjåke- veldig blid Ei budda- en bunke Svitsen- nøklane Hortige- kjempestor Da e basje- sier man når noe ikke er bra Får heilt pelo- får panikk Forveten- nysgjerrig Reila- Huske/disse Dronsa- feit dame Kjulpa- søleputt/dam Snåffla- snuble Sos- saus Øvejidde- overrasket Rolp- tull Kjelk- kinn Hudlo- hyllen Sjeva- skive Fesn- sliten Etla- spara Pokla- krangle Ganda- gretten Ein hylar på å...- kjempeflink til... Skoltn- hodet Hotta- husket Bridle- briller Mange ord i min dialekt som må forklares når jeg ikke befinner meg på hjemstedet mitt;)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 isje= ikkje graudl= grøt lite= stole boff= av
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 Skjønner ikke at folk er så stolte av dialketen sin jeg. Mange grunner: 1. Det høres helt jævelig ut 2. Det ser så sinnsykt dumt ut når man må forklare for andre hva man egentlig mener/sier. 3. Det er jo egentlig ikke ord ( ikke skriftlig i hvertfall), så hvorfor bruke de? 4. Mange av de er ikke dialekter, men bygde språk brukt kun av folk på bygda. Hilsen en som selv har dialket ( en litt rar en også), men som absolutt prøver å ikke bruke disse ordene dere stolt forteller om, med andre folk.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 19:55: tror vi er naboer ;-) Har ettpar gamle, som er på vei ut, men som jeg bruker: Aftes - kveld Å være i bedaring - å ha et dilemma, være i tvil
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #19 Skrevet 10. august 2011 Blæh... Østfold-spørsmålet skulle til 23.14!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #20 Skrevet 10. august 2011 Æh... Er du helt sikker på at du har særlig peiling på hva du snakker om her, 23:36? "4. Mange av de er ikke dialekter, men bygde språk brukt kun av folk på bygda." ??? Kan du forklare hva du mener her???
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #22 Skrevet 10. august 2011 Ehh. God bedring 23:36. Og velkommen tilbake når du er blitt voksen og har lært litt mer. Kozzz og klemzz =)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #23 Skrevet 10. august 2011 Haha, er så lett å få folk til å bli irriterte her. Spesielt når det er om noe som angår dem personlig. Latterlig.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #24 Skrevet 10. august 2011 Bekkalokk-kom lokk Hinsiden- andre siden Hindagen- en dag som som har vært på en måte
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #25 Skrevet 10. august 2011 Veit itje om det e nån anner ifrå nord-salten som har svara, men vi sei i aillefaill: "E ist itje" når vi ikke gidder, "Slutt med den krutinga, din krutonge" når vi klager over at ungene sutrer, "Kråga" eller "kråja" til hjørnekrok, "Skunse" betyr å dytte borti bordet, og sekkert mange ainner snodige teng som e itje kommer på nu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå