Gå til innhold

Syns du det er kritikkverdig at politiet brukte så lang tid til Utøya?

Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor mange liv som kunne vært reddet dersom politiet hadde kommet tidligere... Og så lite ydmyk han skalla politimesteren er i møte med media når han blir spurt hvorvidt de tok en riktig vurdering av situasjonen.

Jeg syns norsk politi SKAL være rustet til å takle kaotiske situasjoner som dette. Hva syns dere?

Fortsetter under...

Hav er "så lang tid" da?

Det tar jo faktisk tid å kjøre fra Oslo til Utøya. I tillegg var dette en dag hvor tilstanden i Oslo var kaotisk.

Politiet har ikke helikopter som er beregnet til skarpe oppdrag. Breivik kunne ikke skytes fra helikopter OG et helikopter kunne ikke lande på øya

Hva mener du når du uttaler at "Jeg syns norsk politi SKAL være rustet til å takle kaotiske situasjoner som dette.". Mener du at de skal ha et pansret helikopter og mannskap klar 24/7?

Ja, jeg syns det er kritikkverdig. De burde vært mye bedre rustet til å takle noe som dette. Jeg tror desverre at dette bare er en begynnelse. Er jo helt utrolig at vi i Norge ikke har opplevd skyting på skoler og slikt enda. Nå var jo Uttøya litt vel ekstremt da, men noe lignende kan lett skje, og nå vet jo de fleste at politiet ikke har nok ressurser.

Syns og at det er kritikkverdig at en mann måtte stoppe en fest i eget nabolag og ble banket til døde. Det hadde ikke skjedd om det var mer akseptert å ringe politiet for slike "filleting".

Nei, vi trenger en forandring i Norge når det gjelder sikkerhet. Politiet trenger med trening på ekstreme ting, og selvsagt mye, mye mer penger. Politikererne burde virkelig ta lærdom av dette til fremtiden!!! Sånn at hvertfall noe godt kan komme ut av en slik tragedie.

Det mest kritikkverdige i det er vel at de valgte å reise ut i båt fra Storøya istedet for fra Utvika camping. Det kunne de spart ihvertfall 15 minutter på. Har forståelse for at de ikke har helikopter stående til enhver tid.

Tror neppe man kommer bedre ut av at alle til stadighet skal ringe politiet for "filleting". Generelt kommer man lenger med kommunikasjon mellom mennesker enn å dra inn politiet for enhver lille ting!

Annonse

Ingen har vel noen gang kunnet tenke seg til en slik situasjon som Utøya, og har derved ikke øvd på det eller lagt planer for et slikt senario. I ettertid kan man se at ting kunne, og kanskje burde, ha blitt gjort annerledes, og da er det viktig å lære av det. Uansett så er det ingenting som kan endre det som skjedde.

Jeg tenker også at det alltid vil være slik at politi og ambulansepersonell vil ta avgjørelser som andre mener er gale, men de må også tenke på at f. eks det å gå uforberedt eller fra gal side inn i en situasjon kan koste dem livet, og en død politimann/kvinne, kan ikke redde noen andre eller overmanne en gjerningsperson. Virkeligheten er ikke som en actionfilm hvor fienden skyter dårlig og "the good guys" er overmenneskelige.

Jeg er ikke politi, jeg var ikke midt i det kaoset og måtte ta avgjørelser, så jeg kritiserer ikke fordi jeg ikke vet nok til å gjøre meg opp en mening. Det eneste jeg håper er at man nå trekker så mye lærdom ut av det som mulig.

Jeg er helt sikker på at politiet og norske myndigheter gjorde alt de kunne for å handle raskt i en kritisk, uoversiktlig og kaotisk situasjon.

Hadde jeg vært pårørende eller direkte berørt hadde nok tankene omkring ting som kunne ha vært gjort annerledes plaget meg i lang tid fremover.

Hva mener du med at de SKAL HA? Javisst BURDE de ha, men vet du hvem du må ta opp dette med? ARBEIDERPARTIET! Politiet ber på sine knær om penger til å gjøre jobben sin, men de får bare utdelt brøkdelen av hva de trenger til å gjøre jobben sin. Så om du spør politiet er de helt sikkert enig i at de BURDE hatt opptil flere helikopter stående med rotorene i gang med et par tre beredskapstropper parat men de har ikke en gang penger til å ha folk på vakt i helgene i tjukkeste OSLO.

Konklusjonen er at politiet ikke BURDE brukt så lang tid, men at det ikke var alternativer på grunn av RESSURSMANGEL. Det er nemlig slik at det er de som sitter med makten og lager budsjettet (ARBEIDERPARTIET) som har ansett slik beredskap som alt for dyr og unødig.

De har selv innrømmet at det var lite hensiktsmessig å dra helt til Storøya, for så å forsøke å komme seg avgårde derfra i en utilstrekkelig gummibåt, som tok inn vann slik at de var avhengig av observante privatpersoner som kom med båt og hjalp dem viere.

Dette med å legge til ved Storøya var en avgjørelse tatt av Buskerud politidistrikt, og de nekter plent å kommentere saken.

Hadde de parkert ved havna utenfor utøya og på forhånd sørget for tilstrekkelig båt, ville nok mer enn 15 minutter vært spart. Og flere liv.

Jeg antar at evalueringen vil avdekke dette som en stor feilvurdering.

Annonse

For det første så sitter ikke AP aleine i regjering, og det er dessuten Stortinget som vedtar statsbudsjettet.

Politiet hadde ikke helikopter under Krfs eller Høyres regjeringer heller...

Det har med timingen å gjøre, 19.55. Noen mennesker skjønner ikke helt når de er utidige.

I tillegg er dette kritikk rettet mot en instans, ikke mot enkeltpersoner som selv var rammet.

Stortinget vedtar budsjettet som regjeringen setter opp. sist jeg sjekket var arbeiderpartiet det største partiet som desidert bestemmer mest hva gjelder det meste i og med at de andre partiene er knøttsmå og mangler ryggrad totalt. Så dersom dere mener at det er stortinget som sitter å faktisk bestemmer bevilgningene må dere vitterlig lese dere opp på statsrett.

Og det var HI som dro inn ressurser som tema for denne diskusjonen. Hva gjelder ulike campingplasser osv er et annet spm.

Gjest sug lut

Jeg synes det skal bli fred på jord og at alle skal være snille med hverandre. Forøvrig vil jeg anbefale at du uttaler deg om emner du har noe som helst forutsetning for å gjøre mer enn å synse om.

Tragisk at man gidder å bruke tid på å kritisere politiets innsats. Politiet er også vanlige mennesker som tar avgjørelser på samme måte som oss andre dødlige. Man vet aldri før i ettertid om avgjørelsen var rett eller ei, og i en slik forferdelig og kaotisk situasjon så tok politiet avgjørelsene sine basert på de få opplysningene de hadde.

I forkant visste man jo lite om det var snakk om en eller flere gjerningsmenn, eller om det også var plassert bomber på utøya. Politiet må også ta sine forhåndsregler, og hva ville det hjulpet om politiet ble skutt på vei ut, fordi man på død og liv skulle bruke den korteste og ikke sikreste strekningen ut dit? Det er jo ikke før i ettertid man har fått vite hvor alvorlig situasjonen faktisk var, og at det kun var snakk om en drapsmann og ingen flere bomber. Det er lett å si at man enkelt kunne ha stoppet han på ett tidligere tidpunkt, men ingen kunne ha forutsett at gjerningsmannen overga seg så lett som han gjorde. Hva om han hadde skutt frebrilsk mot politiet da de nærmet seg øya?

Flere av dere mener at politiet burde hatt både kapasitet og kunnskap nok til å takle en slik situasjon, men hvordan skal man kunne være forberedt på noe så uforutsigbart? Sammen med helsepersonell og frivillige så mener jeg at det ble gjort en fantastisk innsats.

Skal man stille spørsmålstegn ved noe så må det være angående den ferja som forlot øya med 9 (?) passasjerer ombord. Da kan man heller snakke om hvor mange liv som kunne ha blitt reddet om man hadde tatt den i bruk i redningsarbeidet.

20.12: Jeg er uenig i at det er "tragisk" å "kritisere" politiets innsats. Det er nødvendig å sette spørsmpålstegn ved håndteringen, noe også evalueringen vil gjøre.

Mener du at man håndteringen ikke bør evalueres av rette instanser i ettertid, fordi man blankt bør være fornøyd med innsatsen? Hva har man da lært til en eventuelt senere og like krevende situasjon?

De etterlatte har også krav på en ryddig gjennomgang av dette, mener jeg.

Jeg er imidlertid enig i at man ikke bør trekke konklusjoner før evalueringen er fullført og alle fakta er på bordet.

Forøvrig, 20.12: Mener du virkelig at det er større grunn til å rette kritikk mot personer som sto midt i dramaet, og som ikke ante stort av hva som foregikk, enn å stille spørsmålstegn ved det som skulle være den proffesjonelle håndteringen av dette?

Mer grunn til å kritisere livredde mennesker som handlet på impuls og utfra den lille informasjonen de hadde, enn å kritisere et aparat som må samle erfaring til en eventuelt neste hendelse?

Klart det skal evalueres!!!!

Men av de rette instansene. Synsing her inne av folk som ikke har peiling kan neppe kalles evaluering.

kritikk bør man vente med til evalueringen foreligger! At en avis går ut med slike utsagn (kunne vært på Utøya ila 8 minutter) skaper kun engstelse og frustrasjon hos folk som allerede er i en vanskelig situasjon

Det ser jo virkelig ikke bra ut på videoen der politiet sitter 10 stykker i en liten gummibåt, og den begynner å ta inn vann.

Campingturistene reddet egentlig livet til beredskapstroppen.

1) Politiets gummibåt tok inn vann og var på vei til å synke

2) Det var uansett ingen god ide å padle inn mot skytteren i en gummibåt.

Så campingturistene reddet mange liv denne dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...