Gå til innhold

Gravid i uke 7-8, plutselig ingen graviditetssymtomer - kan jeg ringe legevakt?

Anbefalte innlegg

Hei kjære damer.

Er gravid for andre gang, og er mellom uke 7 og 8. Jeg har helt siden jeg fant ut om graviditeten, vært dårlig og kvalm, hatt vonde bryster, mensmurringer - og holdt på å kaste opp bare med tanken på middag. Brød har gått greit, men ingenting med middagskonsistens.

Så plutselig forsvinner alle symptomene i løpet av kvelden i går, og i dag har jeg ikke hatt et eneste symptom som tidligere. Er selvsagt redd for MA. Har liksom vært min største frykt!

Men: er det noen grunn til å kontakte sykehuset når man er såpass kort på vei? Vil jeg bare få beskjed om å vente å se?

Kan selvsagt bestille privat UL, men det tar jo såpass lang tid, og dette føles akutt... :(

Noen gode ord?

Fortsetter under...

Tror faktisk det er ganske vanlig, du er ikke den første som skriver et slikt innlegg her, jeg har lest mange!

Mulig kroppen venner seg litt til hormonene eller noe, men jeg har som sagt lest om mange her inne som opplever det samme som deg. Kvalmen kommer nok tilbake skal du se..

Du kan jo prøve å ringe legevakten, men jeg er ganske sikker på at så lenge du ikke blør eller har store smerter vil de smile og be deg vente å se. Om du er veldig engstelig kan du ringe gynekologen din i morgen, de har jo ul-apparat på kontoret sitt og kan sjekke at alt er ok. Min gynekolog gjorde det.

Tusen takk for svar!

Hehe, tenkte litt på legevakt og smiling jeg også - "hysterisk gravid", liksom :-)! Men sitter og leser og dette, og føler ALLE som har opplevd dette opplever en MA. Men samtidig er det vel ofte disse som skriver, jeg vet ikke.

Ellers takk for gode råd! Det er veldig mulig at dette er vanlig - er så lenge siden forrige svangerskap at jeg rett og slett ikke husker hvordan det var da...

Men å ringe gynekolog var var lurt - da ser jeg det an til i morgen og evt. ringer da.

Bare et spørsmål til ang. gynekolog:

Vet du om man betaler full pris? Altså, min gynekolog (har vel egentlig ikke fast, men hun som jeg var til sist) har egen praksis, og sist da jeg var der, UTEN henvisning fra lege, kostet det rundt 800 kroner.

Er dette samme prisen jeg kan forvente hvis jeg ringer ang. UL, tro?

Da jeg skulle ha førstemann hadde jeg dager innimellom da jeg ikke var kvalm og ikke hadde ømme bryster, og var SIKKER på at jeg hadde hatt en MA. Jeg gråt og var helt fra meg. Men fødte en frisk og fin gutt likevel. Jeg var noen ganger til ekstra ul hos gynekolog pga bekymring, og da betalte jeg bare egenandel...

Håper du får en ul slik at du slipper å bekymre deg sånn. Lykke til med svangerskapet :-)

Tror nok ikke dette er noe du får komme inn på legevakten med.. Men jeg skjønner godt at du er bekymret.

Jeg kan fortelle at med mitt andre barn så var jeg veldig kvalm frem til rundt uke 8 eller 9, og så ble jeg plutselig mye bedre. Jeg bestilte privat ul og fikk se et barnkende hjerte og fødte senere en frisk og sterk sønn. Hadde bestilt privat ul var jeg deg, her jeg bor er det normalt ikke lang ventetid når man tar det privat.

Annonse

Det er veldig vanlig å miste symptomer rundt den tida der. Jeg vet også mange som sier at kvalmen blir værre om du er sliten og har spist lite. Kanskje er du pultselig litt mer uthvilt og har klart å spise litt mer?

Jeg vet meget godt hvordan det er å være redd for MA, og jeg har hatt god grunn til å være redd også. Men det er ikke nødvendigvis sånn at symptomene forsvinner over natta med MA, det er i alle fall ikke min erfaring.

Nei, man kan aldri vite fra dag til dag om alt er bra med barnet så tidlig. Er ikke før man kjenner bevegelser daglig at man kan føle seg mere trygg.

Jeg har lest en del om at tidlig ultralyd kan være skadelig også, en vet for lite om det pr. i dag.

Prøv å si til deg selv at alt er bra inntil det motsatte er bevist!

Denne tida her er vanskelig, men hold ut.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...