Gjest Madolyn Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Gutten vår er 4 mnd. Han sover dagduppene sine i trillevogna, har kosekanin og koseklut. Han sover ca 30 minutter hver gang. Han sover i snitt 3 lurer hver dag (ca kl 08, ca kl 11 og en siste gang et sted mellom kl 14 og 17). Vi prøver å få ham til å sove i vogna ca 6-8 ganger hver eneste dag (og lykkes da ca 30 % av gangene), da han ofte er rødkantet i øynene, gjesper eller gnir seg litt i øynene. Men stort sett bender han seg som en bue i vogna, illskriker og brekker seg og blir bare mer og mer rasende, slik at vi må gi opp. Like ofte ser han trøtt ut på teppet og blir lys våken i trillevogna og da følgelig rasende når vi prøver å trille ham/rugge ham i søvn. Frem til han var 3 mnd så klarte han kun å sove oppå oss eller inntil meg i senga. Merker jeg blir mer og mer deprimert og sliten av å ha en unge som aldri vil sove og som bare er grinete og skriker uansett hva jeg gjør, dag som natt. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å lykkes mer med søvnen hans? Er redd jeg har sett meg helt blind på situasjonen, og da jeg ikke har fått mer enn 3 timer sammenhengende søvn på over 4 måneder, og godt under 5 timer per døgn på like lang tid, så stoler jeg snart ikke på dømmekraften min lenger.
ToneC Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Hei, jg har dessverre ikke noe råd ang sovingen. Men for at du skal få hvile litt: kan ikke mannen din ta han/mate han en natt i ny og ne så du får sovet ordentlig ut? (du kan enten pumpe/MME). Mannen min gjør dette innimellom, og man får mye mer overskudd bare av å sove i hvertfall 5 timer i strekk. Litt brystspreng, men det tåler man en natt i blant:-).
Gjest Madolyn Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Har prøvd å gi ham vann i avent-hetta på dagene hvor det har vært varmt, men det har bare blitt søl med slik kopp. Og jeg produserer ikke nok morsmelk ila dagen til hele natta, og gutten har aldri vært glad i mme Så dersom han skal få mme via kopp om natta så blir det garantert bare skriking, og han har i tillegg et stort suttebehov (men nekter så klart å ta smokk).. Det er ganske fortvila som du skjønner. Og det som er skikkelig surt, er at gutten så klart tok flaske lett som bare det fra han var 2 uker gammel, og starta med bastant flaskenekt 4 dager før pappaen gikk ut i 5 uker lang ferie/perm, hvor vi hadde store planer om å jobbe med denne amme/puppe-avhengigheten hans...
ToneC Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Hmmm.. skjønner det er vanskelig. MÅ han ha mat så ofte som annenhver time? Vet at de skal få mat når de er sultne, men på sykehuset sa de til meg at vi kunne prøve å styre det litt selv. Så jeg har forsøkt å innarbeide en rutine med mat hver tredje time, og han virker fornøyd med det. Mener jeg husker at du hadde fått sett på han hos kiropraktor, hvis ikke kan jo slike ting gjøre at de sover mindre også (låsninger etc). Har du fått noen tips av hs/lege?
Gjest Madolyn Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Han har fått kiropraktorbehandlinger grunnet nakkelåsning, men det hjalp dessverre ikke på nærhets- eller søvnbehovet hans Nakken ble fin da!! Hehe... Her funker det ikke så godt med innøvde rutiner sånn egentlig; han skriker hver gang han skal sove i vogna, selv om han har sovet der 3 ggr daglig i over en måned... Ang maten så er det opp og ned; enkelte dager er han ikke så sulten og kan da spise hver tredje time, andre ganger er han mer sulten (eller kanskje jeg har mindre melk), og da kan han spise så ofte som annenhver time. Jeg syns det er litt feil å mate et barn etter ei klokke; er jo lett å se når de begynner å bli skrubbsultne, og jeg er jo selv mer sulten enkelte dager enn andre... Pappaen kan jo evt prøve å ta ham og roe ham ned i 5-10 minutter hver gang han våkner, for å se om han får roet ham ned uten mat... Men syns det er litt tidlig å skulle nattavvenne ved 4 måneder når han ble fullammet frem til for 3 dager siden når vi startet med smaksprøver på grøt... For han spiser jo begge bryst tomme hver gang han våkner på natta... Vanskelig det her
Høna08 Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Hei, har lest en del av innleggene dine og gutten din høres mye ut som min første. Det er utrolig frustrerende og få en slik krevende unge, men jeg kan trøste deg med at gutten min på snart tre er nå en helt normalt krevende gutt Dagsovingen hans var egentlig et styr til han begynte i bhg og måtte innrette seg etter de andre barna. Han skrek mindre og mindre, men ble aldri noen langdupper. Vi la han etter klokka som regel, når han var rundt 4 mnd så var han sjelden våken mer enn en halvannen time. Og så gikk jeg ut på tur, da hylskrek han hver gang. Kunne ta lang tid men jeg gikk til han sovnet. Som sagt ble skrikingen bedre etterhvert, men ikke før han var rundt halvåret (og da kunne han fortsatt skrike altså). Kanskje ikke oppløftende, men bare å senke skuldrene å innstille seg på at det kan bli sånn. Men oppdaget etterhvert at han roet seg like fort/sakte om jeg trillet tur eller sto og trillet frem og tilbake på stedet. Hvis jeg da stoppet med en gang han sovnet, sov han videre. Hvis jeg da var på hugget når han våknet etter 30 min og trillet videre frem og tilbake ved første bevegelse kunne jeg ofte få til å forlenge søvnen hans. Måtte ofte stå opptil et kvarter og trille før han kom inn i en ny fase og da kunne han sove lengre. Men nattsøvnen derimot var et evig styr frem til 5,5 mnd. Da løsnet det. Plutselig var vi nede i to ammingen og da han var syv sluttet han med mat på natta av seg selv. Og siden har han sovet rundt! Så det blir bedre! Nattsøvnen gjorde at jeg fikk energi til å takle dagsøvnen bedre. Tre ting var med på å bedre søvnen hans, fast føde (men det tok tid), eget rom og ikke minst SOVEPOSE. Han var så urolig om natta og sparket av sef dyne og slo føttene i sprinklene, men så kjøpte jeg en sovepose på H&M (ikke sånn med seler altså) og i løpet av to netter gikk fra fem amminger til to! Han har brukt sovepose frem til han var to Jeg synes det var så tøft rundt fire mnd alder at jeg fikk en liten depresjon, hadde heldigvis en super helsesøster som fanget det opp og fikk prate et par ganger med psykolog på hs som hjalp masse! Trengte ikke mer før ting ble lysere. Vil anbefale deg også og ta det opp med hs hvis ting begynner å bli tungt, bedre å si ifra for tidlig enn for sent! Dette ble uendelig langt, men håper det hjelper litt. Føler med deg for vet akkurat hvos slitsomt det er med en unge som bare hyler ved soving. Denne gang har jeg ei lita jente på 4 mnd som heller ikke er vedrens beste til å sove, men hun skriker nesten ikke i det hele tatt og da går ting så mye bedre!
Gjest Madolyn Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Grøt holder vi så smått på med å innføre nå, og sovepose og eget soverom kan vi faktisk teste ut allerede i morgen den dag For igjen er min gutt akkurat som din; dyna sparkes veggimellom og beina går av og til inn i sprinklene Takk for tips!! Gutten vår våkner etter 30 minutter uansett om vi er ute og triller eller om han sover i stille vogn på terassen. Har prøvd flere ganger å få ham til å sove videre med rugging/trilling, eller ved å ta ham opp og bysse, har til og med lirket frem brystet for å prøve å lokke frem søvnen, men selv om han er tydelig trett fremdeles så går det ikke i 90 % av tilfellene - han vil OPP - og er da klengete/grinete så det holder, stort sett fra 12-tida og utover Ja, jeg kjenner at tungsinnet er vanskelig å holde unna. Hvis det ikke blir bedre blir jeg antakeligvis sykemeldt når pappaens perm/ferie er ferdig slik at han kan fortsette å avlaste meg noen timer hver dag. For slik som det er nå så klarer jeg ikke å være alene døgnet rundt med gutten.
oslo37 Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 Dette er sikkert å banne i kjerka, men har du forsøkt å legge ham på magen når han skal sove? Eller på sida? Min nekter å sove på ryggen (annet enn i vogn i fart). Så hvis han er veldig urolig men trøtt lar vi han sovne på magen og snur ham etterhvert. Følger selvsagt ekstra nøye med.
min<3 Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Hva med en trillepike som kan avlaste litt når pappan er ferdig med perm? Løser jo ikke akkurat sove problemet,men da kan du kanskje få en time eller to med søvn på dagen?
frk.smil Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 Jeg har fulgt med på innleggene dine over lengre tid madolyn og ingen tvil om at dere har fått en litt ekstra krevende gutt når det kommer til soving. Vil først og fremst skryte av deg, for jeg har fått kjenne litt på dette selv og vet hvor frustrerende, vondt og leit det er. Jeg vil bare slenge meg på kommentaren ovenfor her og si meg enig om å prøve soving på magen! Jeg vet det er mot alle regler og vi skremmes veldig av dette fra alle hold, men jeg har opplevd at det gjorde himmelforskjell på gutten vår. Han nektet ofte å sove på dagtid og kavet seg opp mer og mer til han var helt umulig. Prøvde å legge han på magen og stryke han rolig for å se om det hjalp, etter råd fra min søster som har hatt et magesovende barn. Første gang tok det 2 min og han sov lenger enn han har gjort noen gang på dagtid. Jeg prøver ofte å legge han på ryggen på dagtid fortsatt, men ender opp med å legge han på magen fordi han roer seg umiddelbart og sovner. Jeg følger ekstra med på han (noe jeg kan gjøre siden det er på dagen) og så lenge han ligger med hodet til siden og puster inn ny luft er jeg relativt lite bekymret for dette. Ikke sikkert at det hjelper for din lille krabat madolyn, men det kan være verdt å prøve hvis du har lyst!
Smil123 Skrevet 11. august 2011 #13 Skrevet 11. august 2011 Huff - føler så med deg for hadde det mye på samme måte her. Fra snuppa var 2 til godt over 3 mnd så hang hun på meg i sele for at hun skulle få sove. Men alle andre plasser nyttet det ikke. Jeg ble helt ødelagt i rygg/nakke så vi måtte ta grep. Alle dagduppene ble hun langt i vogna. Vi trillet og trillet til hun sovnet. Det kunne ta laaaang tid og jeg var MANGE ganger på nippet til å gi opp for gråten var ille ille.. Men hun brakk seg aldri som din gjør da men alikevel... Men etter konsekvent trilling klarte vi å få til 30 minutters dupper. Hun var sjeldet uthvilt etter disse 30 minuttene men det var bedre enn at hun sov på meg...Noen ganger måtte jeg ut å vugge etter bare ti minutter men det gikk seg til etterhvert. Det skal sies at vi har grus i tona her så jeg hadde store problemer i byen feks og måtte på let etter kanter osv he he.. Så måtte avvenne "grusvuggingen" også etterhvert når vi var trygge på når hun skulle sove osv. Det tok en stund til hun begynte å sove lengre strekk i vogna men til slutt regulerte hun dette selv. Nå i en alder av 7 mnd sovner hun som regel både i vogn og seng uten et kny, selv om noen dager innimellom er mer urolige, Jeg går ofte litt med henne på armen når jeg merker hun begynner å bli trøtt sånn at hun blir rolig. Hvis hun er litt "gira" når hun blir langt finner hun ikke søvnen selv. Nettene kan også være urolige med maaange oppvåkninger men nå er det tennene sin skyld tror jeg. Men HJELPES som vi har strevd med denne søvnen... Har mang en gang grått og grått og lurt på hva har vi gjort galt. Føler meg helt allergisk på gråten hennes. Vil jo så gjerne gjøre det beste for henne... DEt jeg synes var vanskelig var å lese henne når var det "rette" tidspunktet å legge henne for her ble hun veeeldig fort overtrøtt og da var det mye mer skriking og mye vanskeligere å roe henne... Dette ble langt og muligens ikke til mye hjelp men du er ikke alene om å ha det sånn - en manger trøst nå huff... Men det kommer til å gå seg til etterhvert:-))
A_K Skrevet 11. august 2011 #14 Skrevet 11. august 2011 Hei Madolyn For soving på dagtid - har dere prøvd vippestol? Vi har en baby bjørn vippestol som vår frøken elsker å sove i på dagtid. 5-10 min vipping og litt sang, og hun siver med en gang. Verdt et forsøk hvis du ikke har prøvd.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #16 Skrevet 11. august 2011 Kjære deg! I ditt tilfelle hadde jeg spurt etter sovemedisin til barnet slik at du (OG babyen) fikk go nattesøvn. Er egentlig imot det, men i ekstreme tilfeller burde man vurdere det. Dette er ekstreme tilfeller! Det er ikke slik det "skal" være, og du sliter deg ut og kommer til å gå på en real smell hvis det ikke blir noen endring. Du er virkelig et supermenneske. Kan bare anbefale bæresele, og å tvinge babyen i søvn. Eneste som hjelper for min jente, men hun sover godt på natta, så orker å holde på på dagtid. Lykke til.
Gjest Madolyn Skrevet 11. august 2011 #17 Skrevet 11. august 2011 Gutten liker dessverre ikke å ligge på magen MEN - i natt sov han fra kl 1900 til kl 2340!!!! :D Og fra midnatt til kl 02, og fra kl 0230 til kl 0500 :D Så jeg hååååper, håååper at det er grøten som kanskje kan gjøre utslaget, nå som vi begynner å komme opp i litt større porsjoner Også skal vi prøve med sovepose på ham i natt som dere har foreslått, for i 02-tida våkna han mest fordi han sparka seg våken/tulla med dyna. Og faren tok gutten fra kl 05 til kl 07 - så jeg er rett og slett UTHVILT Men prøver å ikke tenke for mye på det, for jeg går jo rett i kjelleren igjen når den minste ting butter imot.. Men det er uansett godt med en slik opptur, om det så kun er for en stakket stund Varmer utrulig mye med all omtanke dere viser. Jeg mener jo ikke å klage og være "drama queen", og bør jo være fornøyd med at gutten faktisk er frisk. Men da både faren og jeg var superblide sovebabyer, så må jeg innrømme at jeg hadde trudd vi skulle få en enklere baby... *rødme*
Gjest Madolyn Skrevet 11. august 2011 #18 Skrevet 11. august 2011 min<3: det fungerer dessverre ikke med trillepike, for gutten sover ikke lengre enn 30 min i vogna tre ganger per dag uansett hva vi gjør; om vi går, står eller om vogna står stille. Og selv om han nå klarer å ligge litt våken i vogna, så er det ikke i mer enn noen minutter før han vil opp. Men veldig godt råd!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 11. august 2011 #19 Skrevet 11. august 2011 Uff, dette er ikke bra. Og da mener jeg det at DU ikke får nok søvn. Du har tydeligvis ett akutt behov for å innhente deg, og det kan ikke vente til neste uke. Du må overlate gutten din til mannen noen timer for å få sove litt. IDAG. Det kan selvfølgelig virke umulig å innhente såå mye tapt søvn, men det er utrolig hvor lite som skal til. Og så til dagsovinga. Mitt inntrykk fra et halvårs opphold her på Dinbaby er at veldig mange babyer er så kallede 30-minuttersbabyer som sover maks 3 ganger for dagen og at dette gjerne vedvarer til de er mellom 6 og 8 måneder. Det sier jeg ikke for å skremme deg, men for at du ikke skal føle at dere "mislykkes" fordi om babyen ikke sover mere. Som du vet har jeg også en gutt som krever/har krevd sitt av pupping og nærhet for å være happy. Vi hadde en periode fra 3-5 måneder hvor det var vanskelig å finne ut når han ville sove. Alt var bare kaos og i tillegg hadde han et stigende misnøye med å ligge i vogna. Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er å ta noen dager (kanskje en uke) hvor du lar han sove på fanget ditt (du prøver å sove samtidig). Sier det fordi du før har sagt at han sovner der. Og så noterer du klokkeslett for soving hele døgnet. Det måtte jeg gjøre i noen uker for å finne ut mønsteret når jeg selv var så trøtt at det gikk i surr. I tillegg skiftet jeg til sportsvogndelen siden jeg ikke hadde noe å tape. Og dette var det som skulle til her. Etter ferien (5,5 mnd) begynte vi igjen å innskjerpe rutinene med tur hver morgen (sover ca 45 min). Lar ham av og til sovne med puppen og har vognen ståendes klar så jeg kan legge ham der. Eller han sover en blund i senga våres på ettermiddagen. Merker at han generelt sover mere nå (totalt) en da han var yngre. Ang nettene så vet jeg ikke så mye om hvordan dere gjør det så skal være forsiktig med å uttale meg.
Gjest Madolyn Skrevet 11. august 2011 #20 Skrevet 11. august 2011 Ja han sovner av og til under ammingen, og da lirker vi ham over i vogna; det er de få gangene hvor han ikke gråter i 5-15 minutter før han roer seg for å sove. Her er det også kjempevanskelig å skjønne når han bør legges på dagtid, for om vi legger ham ved første tretthetstegn går det ADLDRI bra; da har han masse energi og er lys våken fra skuldrene treffer madrassen. Andre ganger blir han overtrøtt ila noen få minutter, men bare skriker da også. Og når vi da tar ham opp igjen for å prøve litt senere, så er han LYS VÅKEN i 3-4 timer til før han viser tretthetstegn igjen... Har ført søvnlogg på ham i månedsvis, dag som natt, og på dagen er det stort sett en dupp i 8-9-tida, en i 11-tida, og en til mellom kl 14-17 en gang. Han legges fast kl 19 og står opp fast mellom kl 06-07. Jeg har ham gjerne sovende på meg, elsker å holde veslebabyen min og kjenne varmen og den vesle pusten hans. Men nå som vi faktisk får ham til å sove litt i vogna, og klarer å legge ham ned i egen seng etter amming på kveldene, så er jeg redd for at om han får sove på meg igjen så blir han helt avhengig av bryst og nærhet for å kunne sove igjen.. Vet ikke om jeg tør å ta sjansen
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. august 2011 #21 Skrevet 11. august 2011 Veldig vanlig problem dette, at de våkner etter 30-45 min fordi de trøbler med overgangen mellom dyp søvn og lett søvn. Det er ikke alle babyer som klarer å sove lengre dupper enn dette i starten, men det er noen ting som kan prøves. Her kan du lese litt om dette; http://www.pantley.com/elizabeth/books/007159695X.php?nid=568&isbn=007159695X Noen triks som funker/ funket på mine to små; - Reive babyen; dvs pakke stramt inn i et teppe, omtrent som en pølse i lompe, slik at armene ligger tett inntil kroppen. Babyen kan ofte vekke seg selv ved å slå ut med armene og fekte/ veive, men når de ligger tett innpakket vil de lettere finne roen til å sove videre etter 30 min. - Baby må være skikkelig trøtt ved legging, men ikke overtrøtt. Hårfin balansegang mao, og ikke så lett å finne ut av alltid. Jeg ser som oftest bare på klokka, og teller antall timer siden sist blund. Dette vil avhenge av alder, og jeg husker ikke heelt antall timer som funket best da minsta var 4 mnd gammel, men mener at det var ca 2 timer våkentid før neste blund.. - Hvis de sovner av seg selv, dvs uten rugging, byssing eller amming, så skal de i teorien ha lettere for å komme seg over kneika av seg selv. Dette stemmer imidlertid ikke med mine barn, så ingen regel uten unntak osv. - Babyen liker å ha det trangt. Hvis man reiver babyen, og legger den i et slags trangt "rede" i tillegg, slik at den har f.eks en teppepølse rundt hodet sitt, kan den oftere finne roen ved å kose hodet sitt inntil teppet/ kosebamsen el lign. - Hvis baby sover i vogn, har jeg ofte hatt god effekt av å rugge henne videre i søvn- med en spesiell ruggeteknikk som går ut på å sette vogna opp på bakhjulene og rugge mens forhjulene er oppe fra bakken. Dette avhenger av at vogna har god fjæring, slik at den duver fint "oppe i lufta". Vet ikke hvorfor, men her ble hun ofte illsint hvis jeg rugget som vanlig nede på bakkenivå, men med en gang jeg løftet vogna opp på bakhjulene så roet hun seg, sikkert litt fordi hun så ansiktet mitt også da. - Hvis baby sover i seng, kan det ofte hjelpe å ta henne opp av senga og rett og slett amme henne videre i søvn- kanskje ikke heeelt etter boka, men hva gjør man vel ikke for å få blide, uthvilte babyer;) - Bæresjal er gull verdt! De første månedene ble søvnen ofte veldig dårlig og oppstykket hvis hun lå alene i vogna si, mens i bæresjalet kunne hun sove i flere timer i strekk, så lenge jeg var i bevegelse. I bæresjal sitter de ofte litt tettere inntil kroppen vår enn i bæresele, så jeg fikk ikke samme gode søvndyssende effekten da vi gikk over til bæresele ved ca 5 mnd. (men da sov hun uansett de fleste duppene sine i vogna ute på verandaen) Lykke til, håper noen av disse tipsene kanskje kan hjelpe:)
Gjest Madolyn Skrevet 12. august 2011 #23 Skrevet 12. august 2011 Tusen takk for tips, lykkelig og gla! Reiving/swaddling funker ikke på gutten; har aldri gjort det så han er ikke vant til det og blir bare SINT når han ligger der som en stappa liten pølse <3 hehe.. Har i dag lagt han hver 2. time og han har sovna ila 20 min hver gang, ved hjelp av trilling, så tusen takk for tipset Så i dag har han sovet i 2,5 timer tilsammen, utrulig bra! Men han sov utrulig dårlig natt til i dag (2 t + 3 t + 1 + 1 + 1), så trur det er litt derfor. Om han sover bra en natt sover han gjerne dårlig neste dag, og sover han bra en dag blir det som regel en dårlig natt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå