Gå til innhold

Vet dere egenlig hva et mellomnavn er i flg navneloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av "Mellomnavn til Isak"-tråden

http://www.barnimagen.com/forum/thread/143465420

Hvis du kaller gutten din Isak Johannes, har han to fornavn. Johannes er ikke mellomnavn. Et mellomnavn er et navn som kan brukes som etternavn. Heter han Isak Johannes Berg Andersen, er Berg mellomnavn og Andersen etternavn. Begge navn kan brukes som etternavn, men da må man sette bindestrek mellom; Berg-Andersen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skriver er faktisk feil..! Jeg heter Louise til mellomnavn og det har alltid vært registrert som det i folkeregisteret. (med mindre det har kommet nye regler de siste årene da, det kan jo ha skjedd)

Skrevet

Nei, det er faktisk ikke feil. Mellomnavn er vanligvis etter gammel tradisjon feks pikenavnet når en kvinne gifter seg, eller mors etternavn. feks Kåre_Bang_ Hansen, Ida_Pedersen_ Olsen

Skrevet

Til hovedinnlegger:

Takk, det har du HELT rett i! Dette irriterer jeg meg ofte over:)

Jeg heter ******-Iren, og Iren er mitt andre fornavn! Ikke mellomnavnet mitt.

Skrevet

3.4 Mellomnavn

3.4.1 Hva er mellomnavn?

Mellomnavnet er etter sin art et slektsnavn og settes mellom fornavnet og slektsnavnet. Det er et personlig navn og er ikke en del av slektsnavnet. Det kan bare i begrenset utstrekning overføres til ektefelle og barn. I motsetning til fornavn og slektsnavn er det et "unødvendig" navn sett fra det offentliges synspunkt. 1 Ingen må ha mellomnavn, og ingen plikter å bruke mellomnavnet. 2

Mellomnavn blir ofte oppfattet og brukt som en del av slektsnavnet, dvs. som dobbelt slektsnavn. Dette kan skape praktiske problemer og etter noen tid uklarhet om vedkommende har mellomnavn eller dobbelt slektsnavn. 3 Ikke minst gjelder dette for doble slektsnavn som skrives uten bindestrek. Det er ikke gitt at folk flest er bevisst på forskjellen mellom slektsnavn og mellomnavn.

3.4.2 Hvilke navn kan tas som mellomnavn, § 16 første ledd

3.4.2.1 § 16 første ledd nr. 1

Etter denne bestemmelsen kan mellomnavnsbevilling gis til følgende navn:

Et slektsnavn en av foreldrene hadde som ugift, dvs. et navn de fikk ved fødselen, eller et navn de fikk bevilling til, før de giftet seg. 4

En av foreldrenes aktuelle slektsnavn når navnet ikke er ervervet i ekteskap eller ved bevilling pga. ekteskap. 5 Det gis imidlertid mellomnavnsbevilling til foreldres slektsnavn ervervet i ekteskap dersom slektsnavnet ikke er rettsbeskyttet. 6

Skrevet

Det er faktisk riktig. Jeg ringte folkeregisteret da jeg skulle fylle ut skjema angående navn til datteren min. Hun har to fornavn.

Skrevet

Mulig det er nye regler som jeg skrev over, men jeg har alltid hett Louise som mellomnavn, ikke 2 fornavn. Eva Louise. Har et gammelt pass, som dette også står i. Louise er mellomnavn. Når jeg giftet meg, tok jeg min manns etternavn og ville da ha pikenavnet mitt som mellomnavn.

Det gikk ikke med mindre jeg flyttet Louise til fornavn eller droppet det, siden man kun kan ha et mellomnavn.

Og Louise er ingen slektsnavn eller noe, jeg er den eneste i familien/slekta som het det.

Skrevet

Du har helt rett når det gjelder loven, men i dagligtale sier vi mellomnavn om et andre fornavn som ikke er i daglig bruk, etter angliamerikansk mønster.

Ser ikke at dette er viktig, det skjer jo ikke misforståelser her, i og med at fornavn og etternavn er så sterkt adskilt i norge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...