Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita ei på 4 mnd. hun har blitt fullammet hele tiden. Hun har blitt bært rundt hele sitt liv, da hun har slitt med kolikk. Nå er ting bedre, men hun finner ikke roen selv, og våkner flere ganger på natta og vil ha mat. Noen som har tips hva jeg kan gjøre for at hun finner søvn selv, og at hun kanskje snart kan sove mer enn 3-4 timer på natta?? Ga henne litt velling i går kveld....kanskje det hjelper etterhert? Når fikk dere rutiner på ting? Her er fortsatt døgnene ulike....puh, er klar for litt forandring her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg la ut ett lignende innlegg for noen dager siden, så må bare svare deg siden vi er i samme situasjon (med unntak av kolikken).

Her har vi også ei lita tulle på 4mnd som jeg fullammer og som våkner MYE på natta. Hun sover en 3-4 timers økt før jeg legger meg, men etter det er det maks 2 timer mellom måltidene. Har snakket med flere med små i den samme alderen og det virker som om det er mange som sliter med dette, kolikk eller ei (om det er noen trøst)..:)

Her har jeg nå tydd til Grøt. Ga henne første porsjon (dvs 2 t-skjeer) i sta. Om hun får magevondt får hun det sannsynligvis nå på dagen fremfor til natta. Men om alt går greit tenker jeg å øke litt etter litt den kommende perioden og da gi grøten på kveld.

Får håpe at litt velling gjør underverker med søvnen hos dere!

Lykke til!

Håper det hjelper med velling hos dere

Gjest Madolyn
Skrevet

Her er vi i akkurat samme situasjon. Gutten ble 4 mnd i dag, og etter en initial søvnperiode på ca 3 timer, så er det ca 2 timer mellom hver amming på natta. Her starta vi opp med grøt for 2 dager siden; holder jo fremdeles på med små smaksporsjoner, men spent på om det kan gi lengre søvnfaser på natta.

Ang om babyen din er bortskjemt; så er vel det noe du vet best selv. Her har vi bare gjort det vi var nødt til. Gutten hylskrek som om noen stakk kniver i ham når han lå alene, og dersom vi ikke tok ham opp med èn gang på natta. I trillevogna hørtes det ut som om vi la ham ned på knuste glasskår; ILLsint!!! Så han er IKKE bortskjemt selv om han har store behov også nå; han har bare hatt veldig store behov for nærhet helt fra han var nyfødt. Jeg har passa andres babyer (min niese, min nevø og min venninnes jente) som sovnet bare jeg la dem roolig ned, og ga dem koseklut og smokk, men det var bare å glemme med gutten vår.

Vi har tatt miniskritt hele veien; fra at gutten sov oppå oss i nesten 3 måneder, til nå å klare å sove 3 x 35-40 minutters daglurer i vogna og sover i sprinkelseng om natta. Noe de fleste babymødre tar for gitt, men som for oss tok 3 hele måneder å få til.

Vi hadde tenkt å prøve å starte med "puppeavvenning" og gå over på flaske nå som mannen har 5 ukers ferie/perm, men trur du ikke så klart at gutten plutselig begynte med komplett flaskenekt en uke før han gikk ut i fri... Typisk vår flaks!! :(

Skrevet

At de våkner flere ganger for natta og vil ha mat er vel ikke så uvanlig;-) Synes 3-4 timer imellom høres greit ut. Her våknes det HVER time på natta etter første søvnøkt på tre timer. Var på kontroll igår og hun har ikke lagt på seg de siste fire ukene selv om jeg ammer hele tiden så her skal vi så smått begynne med grøt og se om det hjelper.

Jenta mi er 4 mnd og begynner å ane en viss rutine på dagtid (men varierer fortsatt en del). Heldigvis fått rutine på kvelden så nå legges hun ca halv åtte.

Ang finne søvnen på egenhånd så må man selv finne ut hva som passer best. Vi har gjort det på den litt "harde" måten. Etter tre mnd med mye styr med legging for kvelden orket vi ikke mer. Ga pupp og la henne i vogga og satt siden av henne med en hånd på brystet. Det innebærer en del gråt, ble hun helt fra seg tok vi opp og roet før vi la ned igjen. Men vi (mest mannen da) forlot henne aldri. Som sagt ble det en del gråting de første kveldene, men nå kan hun legges i vogga i våken tilstand og hun ligger og småpludrer med seg selv til hun sovner, vi trenger ikke engang og være i rommet lenger :) Men nettene er noe styr allikevel da, hehe.

Skrevet

Er ikke dette helt vanelig? 3-4timer er ganske maks for en så liten baby, min er 5måender og spiser vær2-3time men kan sove opptil 5 (fra 19-00, vist jeg er heldig)

Hun har fått grøtt i noen uker, men det hjelper foreløbig ikke.

Og jeg har ingen tro på at babyer kan bli bortskjemte, de er alt for små til og ha noen særlig vilje og handler på instingt er babyen sulten bør den få mat uten og kunne kalles bortskjemt. Tror heller ikke babyer er utspekulerte og lurer seg til noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...