Purr+Purrfect Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Når jeg ser hva andre babyer her inne kan rundt 7-8mnd så begynner jeg å bli bekymret. Gutten min ruller fra rygg til mage på et blunk, men ikke tilbake. Han gjør det i senga, men da har han jo madrassen å sparke fra i. Han åler seg rundt i sirkel. Ikke framover eller bakover. Langt fra å krabbe ihvertfall. Han sitter ikke. Når jeg setter han opp så faller han med en gang. Ingen tegn til å reise seg opp. Tja, det er vel egentlig det han kan. Har vært liten utvikling de siste 2 mnd, for det er det samme som han kunne på 6mnd kontrollen. Ellers synes jeg det er stor utvikling på det sosiale, babling, tommel-pekefingergrepet driver han å får til mer og mer.
Flaggermusa Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Min pjokk ble 7 mnd på mandag og først helga lærte han seg å rulle tilbake på ryggen. Han blir dritforbanna når han ligger på magen og ikke kommer seg noe vei Han dro seg fremover en gang som jeg såg, men tror det bare var ren tilfeldighet og ikke bevisst. Han snurrer seg også rundt i sirkel. Løfter rompa og stiller seg på kne når hodet ligger i bakken, men ikke samtidig som han løfter seg opp på armene. Ting tar tid, og alle er forskjellige
Jenny-penny Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Jenta mi var 8 mnd 21 juli, i slutten av juli måned til nå har hun lært seg å krabbe, sette seg opp, klappe og begynt å reise seg ukontrollert:) Problemet til jenta mi var at hun var så stiv i nakke/skuldre at armene ikke var blitt sterke nok. Fysioterapaut på helsestasjo henviste oss til manuellterapaut da hun var 7 måneder. Dagen etter klarte hun å snu seg selv begge veier. Ta det opp på helsestajon om du er bekymret, be om å få en fysioterapaut til å se på ham Men viktigst av alt: ALLE barn utvikler seg forskjellig:)
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Fram til hun var 9 mnd var det akkurat det samme med jenta mi (med unntak av at hun satt med bare litt støtte). Hun kom seg ingen vei, lå bare på gulvet og var sinna fordi hun ikke kom noen annen vei en rundt og rundt og noen ganger bakover. Da hun var 9,5 mnd lærte hun å åle seg framover. bare noen uker senere krabbet hun OG reiste seg opp. Det har gått så fort. Nå er hun 11 mnd. Jeg bekymret meg ganske mye da hun var 8 mnd som din er og "alle" andre krabbet ... Alle sa "plutselig løsner det og alle er forskjellig". Jeg tenkte at det sier de bare ... hehe.. men det viste seg å være helt rett: plutselig løsnet det. Og det er ikke nødvendigvis sånn at de som er tidlig ute blir flinkere
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Jeg har bare min egen unge og mine venners unge å sammenligne med. I min venneflokk har babyene ligget nokså jevnt når det gjelder motoriske ting.. dvs de fikk til ting sånn omtrent da de var like gamle. Rulle begge veier gjorde han 3-4mnd alder, da bevisst selvfølgelig. Åling bortover på gulvene i et kjempe tempo begynte han med ved 5 mnd alder. Ordentlig krabbing ved 6 mnd alder, det samme med sitting selv. Ved 7 mndr alder reiste han seg opp i sittestilling selv (ved 6 mndr kunne man bare sette han slik, så satt han, men ved 7 mndr satt han seg opp selv.). Ved 7 mnd begynte han også å reise seg opp og gå langs border ol. Ved 7-8 mnd gikk han helt fint hvis man holdt han i begge hendene, og ved 9 mnd gikk han helt fint hvis man holdt han i 1 hånd. Nå er lillegutt 10 mnd og han reiser seg opp og står helt selv. Er nok ikke lenge før han går heller, hvis han bare tørr . Han har tatt et par skritt av gangen i en mnd tid nå, men han syns det er skummelt og setter seg forsiktig ned igjen.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Jeg syns ikke han er sent ute iallfall:) Alle barn utvikler seg forskjellig og i sitt tempo. Av og til blir det også en liten pause i ferdighetsutviklingen og så plutselig lærer de mange nye ting på en gang. Jeg fant denne: http://mammanett.no/barn/bevegelse Syns den var ganske oversiktlig og ga et fint bilde av utviklingen. Den sa ikke noe om åling/krabbing, men det er så forskjellig. Noen bare åler seg og krabber ikke før de begynner å gå, andre hopper over hele åle-/krabbestadiet og starter rett på å gå, andre igjen krabber lenge før de i det hele tatt finner interesse av å reise seg å prøve og gå... Mellomste her dro seg bittelitt framover ved ca 7mnd alder, og ved drøyt 8 mnd både krabbet og reiste han seg opp. Trasket rundt bordet og foran sofaen ved å holde seg fast fra 9mnd, men gikk ikke selv før han var nesten 14 mnd, så han hadde en lang utviklingspause;) Har venner som har barn som begynte å åle seg framover først ved 10mnd alder, mens andre har hatt barn som gikk selv da de var 7-8mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå