Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Komme og hente..... Komme for å hente....
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Komme Å hente... Bøyer du det blir det OG, altså kommer OG hentER deg! Kan også si Å komme OG hente..som i "Jeg kommer til Å komme OG hente deg i morgen kl 2"
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Når det er to verb i infinitiv etterhverandre, så bruker man og i mellom, og ikke å, selv om å er det vanlige foran infinitiv. Derfor heter det å komme og hente Lite jeg husker fra barnskolen, men rettskrivinga sitter
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Og selv om du ikke bruker å foran komme, så heter det fremdeles komme OG hente, for komme er fortsatt bøyd i infinitiv, selv om du ikke skriver å`en foran..
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Jeg velger å si det enkelt: Her er det to handlinger, ergo skal de bindes sammen med OG.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Selv om man ikke bruker å foran komme altså? Hvis jeg f.eks sier : "Skal jeg komme å/og hente deg?" Så skal jeg altså bruke og?? Da lærte jeg meg noe nytt i dag da..hehe..thanx
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Neeeei.... Tar du ikke feil nå Anonym? I fare for å rote meg bort selv nå, så tror jeg at jeg forklare det anderledes. I setningen: "Skal jeg komme å/og hente deg?", så står ikke det første verbet i infinitiv, men i presens futurum, altså "skal komme". Dermed er det ikke to verb i infinitiv som står etter hverandre.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 12.01: Ingen av verbene står i infinitiv her. Man skal komme og man skal hente. Altså: å er ikke et alternativ.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 http://www.sprakrad.no/nb-NO/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå