Gå til innhold

Komme Å hente eller komme OG hente?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Komme og hente.....

Komme for å hente....

Skrevet

Det var det jeg trudde. Takk :)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Komme Å hente...

Bøyer du det blir det OG, altså kommer OG hentER deg!

Kan også si Å komme OG hente..som i "Jeg kommer til Å komme OG hente deg i morgen kl 2"

Skrevet

Du tar feil frøken førstegangs!

Skrevet

Når det er to verb i infinitiv etterhverandre, så bruker man og i mellom, og ikke å, selv om å er det vanlige foran infinitiv. Derfor heter det å komme og hente :)

Lite jeg husker fra barnskolen, men rettskrivinga sitter ;)

Skrevet

Og selv om du ikke bruker å foran komme, så heter det fremdeles komme OG hente, for komme er fortsatt bøyd i infinitiv, selv om du ikke skriver å`en foran..

Skrevet

Jeg velger å si det enkelt: Her er det to handlinger, ergo skal de bindes sammen med OG.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Selv om man ikke bruker å foran komme altså?

Hvis jeg f.eks sier : "Skal jeg komme å/og hente deg?" Så skal jeg altså bruke og?? Da lærte jeg meg noe nytt i dag da..hehe..thanx

Skrevet

Neeeei.... Tar du ikke feil nå Anonym? I fare for å rote meg bort selv nå, så tror jeg at jeg forklare det anderledes.

I setningen: "Skal jeg komme å/og hente deg?", så står ikke det første verbet i infinitiv, men i presens futurum, altså "skal komme". Dermed er det ikke to verb i infinitiv som står etter hverandre.

Skrevet

12.01: Ingen av verbene står i infinitiv her. Man skal komme og man skal hente. Altså: å er ikke et alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...