Gå til innhold

Morsrett, hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min partner (to jenter) skal snart til Danmark for inseminering for første gang. Men før vi reiser vil vi sørge for å ha gjort ting rett i forhold til morsrett. Vi er ikke gift, bare samboere. Vi ønsker å gifte oss men økonomien har ikke tillatt det foreløpig, så dette må vente. Det er min samboer som skal gå gravid, så det vi lurer på er hva er prosedyrene oppi dette her? Siden vi ikke er gift har vel ikke jeg noe rettigheter til dette barnet. Men vet jeg kan søke om morsrett.. Har jeg skjønt rett hvis dette er noe vi skal søke om etter inseminasjonen hvis hun har blitt gravid? Eller er det noe annet som lønner seg? Håper noen kan hjelpe oss :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143464752-morsrett-hvordan-gj%C3%B8r-man-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å ha lest her inne at dette er noe som må ordnes etter at barnet er født. Det har vel noe med at NAV må få beskjed om at det er ukjent far og slikt før man kan få morsrett.

Er på veldig gyngende grunn her, jeg er singel og hetero :) Så mer enn dette tør jeg ikke si om det.

Hei,

når du skal få foreldrerett er det to måter å gjøre det på, avhengig av om dere har brukt anonym eller åpen donor.

Har dere brukt anonym donor må dere søke om stebarnsadopsjon etter at barnet er født. Da vil NAV opprette en farsskapsak som må henlegges, dette går stort sett raskt og greit nå, men det er viktig å få papirer fra klinikken som bekrefter at du har blitt inseminert der.

Hvis dere velger åpen donor kan du søke medmorskap. Dette kan gjøres etter at din samboer har blitt gravid, og så kommer godkjenningen etter at barnet er født. Også her er det viktig med papirer fra klinikken som bekrefter at det er brukt åpen donor, i Norge (offentlige sykehus) må også medmor signere på at hun ønsker inseminasjon.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...