ToneC Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Ser at det rent praktisk er best å ha babyen på samme rom i forhold til mating etc. Men jeg våkner av hver minste lille lyd som han lager.. Er det noen som har vært tidlig ute med eget rom? Vi har forsøkt å ha han i et annet rom rett utenfor soverommet, med døren åpen og det funker greit. Hører når han gråter etc. men så lest jeg om dette med krybbedød.. og at det anbefales at babyen sover på samme rom.Men om det utenkelige skulle skje så vil man jo uansett ikke oppdage det før det er for sent (man sover jo). Er det noen som har noen synspunktr/råd? Gutten min er 9 uker.
frk.smil Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Vi har aldri hatt sønnen vår på samme rom, nettopp pga årsakene du nevner her; jeg sover fryktelig dårlig med han i rommet. Han styrer og bråker veldig i søvne og jeg våkner av hver minste ting. Vi har krybbe med hjul på slik at vi plasserte han rett utenfor døren vår den første uken, men han kom raskt inn på eget rom som ligger ca 5 meter fra vårt.Vi har selvfølgelig dørene åpne og hører han veldig godt når han lager litt mer lyd enn "sovelyd". Han er i tillegg prematur og jeg snakket med barnelegen om dette. Han hadde ingen innvendinger til å legge han på eget rom fra 1. dag vi kom hjem fra sykehuset (drøye 2 uker etter fødsel). Dette er det hundre meninger om, men jeg har aldri følt meg uttrygg ved å ha han på eget rom. Det var selvfølgelig litt ekkelt i starten, jeg bråvåknet og løp ut for å se om han pustet, men slik tror jeg det uansett er for alle foreldre, spesielt førstegangsforeldre!
Mammamedmot Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Lillegutten vår har sovet på eget rom siden han var 12.uker av lik årsak som dere. Dette fungerer veldig bra og han sover hele natten nå! Flytt han på eget rom, er ikke værre enn å flytte han tilbake dersom det ikke fungerer!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 4 mndr her. Gjør det som gjør at dere alle får sovet mest... Og ikke spør hs, de ber deg sove på samme rom til de er et år...
Nagilimia Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Med storebror fikk jeg ikke noe søvn av samme grunn som du skriver. Nå med nr 2 har jeg lært og er mye roligere. Hun sov derfor i vogna på kjøkkenet rett utenfor soverommet frem til hun var 2,5 mnd. Nå har jeg hatt henne i senga si sammen med oss i 3 uker for å gjøre henne vant til senga si, men med resultat av at jeg vokner ofte av henne. Hadde byttet før, men hun må da sove i etg under oss eller skifte soverom med storebror eller at de sover i samme rom... Litt usikker på hva vi gjør, men synes helt klart at søvn er noe av det viktigste man kan gi seg selv som småbarnsforeldre
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Vi flyttet fra krybbe på rommet vårt til sprinkelseng på eget rom ved ca 4 mnd. Han sov så lett så våknet av våre lyder og omvendt. I tillegg var han blitt for stor for krybben og trivdes mye bedre i senga. Hadde latt han ligge der å sove/slappe av på dagtid tidligere. Det er noen rom bort, men vi har babycall for å høre ham bedre. Dørene på gløtt i tillegg i tilfelle jeg setter på feil kanal.
AlmaN Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Fra fire og en halv måneds alder, og han har sovet bedre etter det. Dvs det er på gangen utenfor vårt rom.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Elstemann sov på rom med oss til han var ca 9mnd for jeg følgte hs "råd" Nå med nr 2 så skal han inn på eget rom tidligst mulig. Det er jo bra både får vår og han egen del!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Vi flyttet lillegutt på eget rom da han var 10 uker gammel av samme grunn som du nevner; jeg våknet av alle lydene han laget i søvne Har fungert utmerket! Han ligger på rommet rett over vårt, så jeg hører fortsatt alt jeg trenger å høre, men ikke alle disse sove-lydene hans Både han, og vi, sover bedre nå! Etter han flyttet på eget rom har han sovet natten igjennom hver dag, sover i 12-14 timer, han er nå 10 mnd.
Jojo x3 Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 Jeg har babyen på samme rom og kommer til å ha han der til jeg er ferdig med nattammingen, Grunn nr to er at jeg har lest det om krybbedød... Helsesøster sa jeg kunne prøve å legge han på et annet rom pga at han er så urolig på natten og at det kanskje ville hjelpe på. Men jeg venter! Det er uansett ikke lenge til han flytter, tiden flyr syns jeg.
Gjest Madolyn Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Gutten her på 4 mnd våkner fremdeles annenhver time natta gjennom for mat og/eller trøst, så det er uaktuelt med eget rom inntil han sover lengre økter. Han ligger i sprinkelseng inntil foreldresenga.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 Rundt krybbedød er det vel nesten bare mageleie og arvede/brukte madrasser (mugg/sopp) som det er relativt bevist noen sammenheng med. Ellers blir det antakelser og "svake sammenhenger" som det heter i forskning. En antakelse rundt det å sove på samme rom går på at barnet hører foreldrenes pust og at det påvirker ungen. Sannsynligvis kan det ha noe for seg å være "kengurubarn" - samsoving/bæring - dersom man er prematur og faktisk har pustestopp jevnlig, men for en frisk unge har det nok SVÆRT lite å si. Når du våkner av alle lyder, ville jeg helt klart prøvd å flytte han på eget rom i stedet. Om du fortsetter å våkne, denne gang fordi han er for langt borte, kan du heller vurdere om det er minst slitsomt å ha han på eget eller deres rom.
Gjest Madolyn Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Søstern og mannen hadde begge barn på eget rom fra de var nyfødte av, og de er begge leger. De prøvde riktignok først å ha dem inne hos seg, men søstern ble liggende våken pga alle babylydene, så det gikk bare ikke. Så jeg er enig med anonym over her
Honningmelon Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 Jenta mi er 3,5 mnd, og kunne gjerne ha latt henne sove på eget rom. Null problemer med det. For jeg våkner også veldig lett av kavingen og lydene hennes, og får ikke sove igjen. Men, vi har bare 3 soverom, og har nå tre barn. Barnerommene er i tillegg i 2.etasje, mens vårt er i 1. etasje. Så det blir nok ikke på en stund enda her.
Trinemor & go'gutten Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 Her har mini sovet i egen seng paa eget rom fra dag en. Kan ikke forestille meg at det skulle väre noe problem.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 Jeg hadde Veslefrøkna på gangen utenfor soverommet vårt fra omtrent dag 1 da hun lagde masse sovelyder og jeg kvapp til av hver minste lyd. Nå skal det sies at hun omtrent ikke sov om natta de første 2 månedene så da var vi jo våkne uansett... Hun sov i bagen til vogna fram til hun var 4-5 mnd. Først var bagen PÅ vogna, men en morgen fant jeg henne helt nederst i bagen med beina utenfor, og under dyna! Etter det sto bagen på gulvet i stua og hun fikk sovepose og teppe i stedet for dyne! Da vi flyttet til ny leilighet da hun var 4,5 mnd flyttet hun inn på eget rom i egen seng. Hadde begge dørene åpne fram til for noen måneder siden (hun er snart 2 år), men nå står døra kun åpen fram til vi legger oss (vil venne henne til lydene våre og hun sover bedre da). Nå har vi akkurat fått en baby til, han er kun 1 uke gammel i morgen. Har ikke helt funnet ut hva vi skal gjøre med ham, foreløpig sover han i vognbagen i stua.
ToneC Skrevet 10. august 2011 Forfatter #17 Skrevet 10. august 2011 Takk for alle svar:-). Da tror jeg at vi fortsetter å ha han utenfor soverommet. Merker allerede nå at jeg sover bedre, og tror han gjør det også! Har sovet økter på 4-5 timer av gangen nå!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #18 Skrevet 12. august 2011 I forhold til krybbedød er det faktisk tryggere for babyen om du putter propper i ørene og lar ham bli på samme rom, enn å flytte ham ut. Det viktige er nemlig at babyen hører og kjenner foreldrenes pust/ nærvær, og ikke omvendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå