Gå til innhold

Hvor mye spiser dere på en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk greit opp i vekt de første 28 ukene av sv.skapet. La på meg 10 kg og tenkte, oi hvor skal dette ende? Er jo fra uke 28 og utover en virkelig legger på seg. Men pytt sann, jeg er gravid og får takle oveflødige kg etter fødsel, var min tanke. Men det som er nå er at jeg har gått ned i vekt fra uke 28 og nå i uke 41 veier jeg det samme som jeg gjorde i uke 22. Jeg syntes det er litt bekymringsverdig, men legen mente det ikke var det.. Jeg har vært litt plaget med kvalme og ekstrem halsbrann som gjør at jeg nesten ikke kan spise noen ting.

Derfor lurer jeg på hvor mye dere spiser? Og hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er 29uker på vei. i begynnelsen tok jeg av meg 5kg grunnet mye oppkast og halsbrann. jeg spiser nesten ingenting. får halsbrann av alt jeg spiser. drikker mye melk. har bare lagt på meg 900gram og det er vel det nurke, fostervann og morkake veier nå. så da har ikke jeg lagt på meg noe bare nurket. er litt bekymret over at jeg ikke har lagt på meg noe igrunn. skal til jordmoren i morgen får høre hva ho sier.

jeg spiser mye havregrøt. det metter godt og holder lenge.

Skrevet

6-7 frokost; sjelden, er så uggen tidlig om morgenen. Men presser i meg et glass biola med smak eller activia mango (nam). Kanskje en frukt eller to i farta på jobben

12 Lunsj: varm lunsj fra kantina eller sånne microbølge pasta retter, gjerne en is til dessert

18 middag hjemme, standard norsk barnevennlig middag

litt snop på kvelden, og så stuper jeg i seng.

Så det blir ikke så mye mat i løpet av dagen egentlig. Det er rett og slett for travelt. Jeg spiser alt jeg har lyst på, nekter meg ingenting. Har gått opp totalt 3 kilo. Er 35 uker.

Skrevet

Jeg gikk også opp ca 10 kg de første 28 ukene, har stått på stedet hvil etter det. Er i uke 39 nå. Nå var jeg 70 kg ved start da, så babyen lider nok ikke noe nød:) har ikke fått noen kommentarer på at vekten har stoppet opp fra legen, så lenge magen vokser. I løpet av en dag spiser jeg:

Frokost: frokostblanding m yoghurt

Lunsj: to brødskiver, kanskje noe frukt

Middag: orker bare liten porsjon

Dessert: saftis!

Vanligvis (før graviditet) stoppet jeg der, men nå spiser jeg gjerne i tillegg:

Kveldsmat: brødskive eller knekkebrød OG

Nattmat!: melk/banan/yoghurt/ av og til frokostblanding:)

Så det:)

Skrevet

Här var det bara sunda gravida som svarat så tänkte jag skulle sprita upp detta inlägget lite ;0)

Frukost äter jag havregrynsgröt eller 3 brödskiver.

Klarar dåligt att gå utan mat mer än 3 timmar, svimmar helt enkelt...inte så praktiskt!

Så lunch blir det igen lite brödskiver...

så middag, äter ju lika mycket som min sambo för tiden (pinsamt!!)

till kvällsmat blir det en brödskive, knäckebröd eller en stor hög med frukt.

MEN dagar emellanåt är det allt lite godis som kommer in i magen också :0)

Gruar mig lite till att man ska äta normalt igen för jag har en enorm aptit om dagen. och den tror jag inte går bort av sig själv känner jag mig rätt ;)

Skrevet

Syntes ikke det ser ut som om dere spiser så mye heller jeg... Legger dere greit på dere??

Jeg spiser gjerne ett knekkebrød til frokost (om formen er dårlig blir det gjerne tørt).

Lunsj er litt avhengi av hvordan jeg reagere på knekkebrødet, men en brødskive. Stort sett med rekesalat (er egentlig ganske lei rekesalat nå, men det er en av få ting jeg ikke får halsbrann av). Middag spiser jeg skjeldent. Eller jeg spiser kokte potet og grønnsaker, pasta el. Omtrent ikke noe kjøtt, pølse el. Ingenting som er mye fett i. Kvelds er det dårlig med også, for det er ofte da halsbrannen er verst. Drikker mye melk da det er det eneste som hjelper. Frukt er veldig begrenset av hva jeg kan spise. Røde epler går greit.

Med så lite variasjon i kosten blir en jo så matlei :( Godis og sjokolade spiser jeg ikke noe av. En og annen gang ett par flak med salt chips.

Skrevet

Jeg vet ikke om det bare er en myte, men forrige gang la jeg på meg 22 kg og hadde stor appetitt hele svangerskapet, særlig på middager med kjøtt og saus pluss pluss. Da var jeg gravid med gutt. Denne gangen er det jente, og har generelt mye mindre matlyst, mest lyst på brød og frukt...Har du gutt eller jente i magen du da Petrine?

Skrevet

Hehe, det var en sunn gjeng, ja... :) Jeg forsøker så godt jeg kan å være sunn jeg også, men de siste ukene har jeg bare blitt mere og mere sulten; jeg skulle gjerne spist middag 3 ganger om dagen, jeg. ;)

Frem til ca. for to uker siden hadde jeg bare lagt på meg 4 kilo, men det ser ut til at kiloene røyner på nå på slutten, så jeg får prøve å være så flink jeg kan. :( (Er i uke 36 nå).

Generelt spiser jeg:

Frokost: Havregrøt med biola ved siden av

Lunsj: Varmmat, eller salat med rundstykke, eller to brødskiver i kantinen (ettersom hva jeg har lyst på den dagen, litt varierende hva slags mat som gjør meg kvalm)

Middag: Diverse, men typisk mat tilpasset småbarnsfamilier. Er veldig sulten for tiden, så blir store porsjoner... :(

I tillegg til dette blir det noen knekkebrød mellom måltidene (nevnte jeg at jeg var sulten for tiden? :)) Og jeg spiser frukt og grønnsaker, og gjerne noen mandler/nøtter eller lignende (og innimellom litt mere usunn snacks) i løpet av dagen.

Nå ser det jo ganske bra ut sånn som jeg lister det opp over, men pga. at jeg er så sulten for tiden, blir det dessverre endel småspising mellom måltidene...

Til dere som går lite opp; så lenge legen sier det er greit, ville jeg ikke bekymret meg altfor mye. Det viktigste er at dere får i dere grønnsaker og evt. tar tilskudd hvis dere ikke får nok D-vitamin, kalsium osv. Dere får kanskje "lite å gå på" når dere begynner å amme, men da er kanskje matlysten tilbake igjen også, slik at det ordner seg. :)

Skrevet

Dere var da småspist og sunne ;-)

Her er det:

frokost: 2 skiver

lunsj: varmmat fra ostehuset...(hehe) eller rundstykke/horm/frokostbrød med godt pålegg

middag: vanlig barnevennlig middag...ikke like store prosjoner som før i svangerskapet...minde plass tror jeg :-)

kvelds: må jeg bare ha...dødssulten etter 3 timer jeg...så her går jeg for 2-3 skiver/knekkebrød

gjerne litt småsnacks innimellom måltidene...oftes på kvelden blir det litt...men seriøst mye mindre søtsaker enn sist svangerskap (gikk da opp 25 kg)

kan legge til at jeg har gått opp ca 13 kg og er i uke 34 :-)

Skrevet

Her er det gutt i magen. Har ikke vært sånn her med de andre gutta (har 3 fra før) så det er kanskje derfor en blir litt bekymret... Og så vet jeg av erfaring at jeg går ned ca 10 kg i forbindelse med fødsel og de første dagene etterpå.

Men hvordan klarer dere å spise så store prosjoner? Jeg føler det ikke er plass hehehe :)

Skrevet

Føler ikke jeg gjør annet enn å spise;) frokost:4-5 skiver, lunsj haveegrøt eller 4 skiver, middag spiser jeg minst like mye som mannen;) kvelds: 4-5 skiver, i tillegg spiser jeg mye frukt, yoghurt å sjokolade, is imellom måltidene:)

Skrevet

I byrjinga måtte eg ete med 2-3 timars mellomrom heile tida pga kvalme.No et eg 1-2 skiver til frukost,2 skiver til lunsj,ein youghurt (eller frukt) som mellommåltid.Til middag et eg no ein vanleg porsjon på størrelse med kva eg åt før eg vart gravid,og somme dagar mindre (har ikkje den store matlysta lenger).Til kvelds et eg 1-2 skiver.Har lagt på meg 17 kg til no,og er i veke 32,men trur det er ein del pga vatn i kroppen (dei fleste klede passar enno).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...