Gå til innhold

Penicillin og amming - kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått skrevet ut apocillin som jeg skal ta i høy dose i 10-14 dager. Jeg fortalte selvfølgelig legen at jeg ammet, og da dro hun først litt på det, før hun konkluderte med at "hun mente det skal gå greit".

Nå utsetter og utsetter jeg oppstart av kuren fordi jeg har fått det for meg at det kanskje kan være dårlig for baby på ni måneder å få det gjennonm morsmelka. Noen som har peiling eller egen erfaring fra penicillinkurer? Kan penicillinkurer på mor være skadelige for barna som ammes?Vanligvis ville jeg ikke ha vært skeptisk, men nå skal jeg ta 2x3 tabletter hver dag, så det er ganske høy dose....

Er veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. tror det går helt fint. Jeg er på min andre kur nå pga skjedeinf jeg ikke blir kvitt (etter fødsel). Min baby er bare ni uker,men har ikke blitt dårlig

Har tatt melkesyretabl i tillegg pga fare for diare. M resultat at vi begge er trege i magen... men vikig at mammaen blir frisk også!

Skrevet

Du kan fint ta det! Jeg ble selv foreskrevet samme dose for en stund siden og fortalte at jeg ammet. Legen dobbeltsjekket i felleskatalogen og med en kollega og fikk bekreftet at det ikke er skadelig for baby når du ammer og tar appocilin. Det kan faktisk være verre for baby at du har smerter eller har en infeksjon i kroppen :) god bedring!

Skrevet

Så bra da! Takk for svar! Skal jo stole på legen, men liker best når de er krystallklare i sine svar ;-). Kur er påbegynt nå!

Skrevet

Jeg er ammehjelper, men kan ikke gi medisinske råd. Imidlertid skal det stå om amming og graviditet i pakningsvedlegget som følger med, og du kan spørre på apoteket om du er i tvil. Som regel vet farmasøyter ofte mer om virkestoffene i medisin og om de kan brukes ved amming - de har utdanning i det, mens legen egentlig "bare" kan sykdommene :)

Du kan også sende spørsmål på http://www.tryggmammamedisin.no

Generelt er det sånn at dess eldre barna er, dess bedre tåler de det du spiser eller drikker, også medisiner.

Drikk gjerne biola eller liknende for å hindre magetrøbbel, og vær spesielt obs dersom du får sår eller smerter i brystet. Penicillin kan gjøre kroppen mer mottakelig for soppinfeksjoner/trøske.

Skrevet

Vet ikke noe om doser, men det er jo mange som får penicillin for å bli kvitt f.eks brystbetennelse, og eneste jeg har hørt er at melka kan smake litt rart og at baby evt kan få litt løs mage... Og her har vesla fått to sterke Apocillin-kurer selv allerede, siden hun har hatt to stygge halsbetennelser. Så jeg tipper at det er null fare altså:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...