Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Jeg har "bekjente", altså, folk jeg nesten ikke prater med på fb som har fått med seg at jeg har kjøpt hest. De hinter veeeeldig om ungene kan komme å ri osv... Mener det er greit med nærmeste familie, til en viss grad, OG om jeg SPØR om de vil være med. Men de tror jo at de bare kan invitere seg selv.... hvorfor er det sånn?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Mange ser sitt snitt til å mele sin egen kake.. Vi snakker om å kjøpe leilighet i utlandet.. da sier flere "Da kan vi leie billig".. om vi skal leie ut, så er det fordi vi trenger å få inn penger.. og kjekt om noen vi kjenner kan leie, så vi vet hvem det er.. men vil gjerne bestemme selv hva vi skal leie ut for.. det koster jo en del å vedlikeholde, og å bruke strøm etc når de er der.. og da ser jeg heller for meg at det er de nærmeste som kan leie billig.. ikke sånne vi bare "kjenner" litt... vi vil gjerne være avhengige av å få litt inn, må da ha litt mer enn bare til strøm..
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Jeg har hest, opplever ikke det du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Blir på samme måte som om man er frisør, da kommer kreti og pletti og skal ha gratis eller veldig billig klipp, farging osv. Er man maler skal folk ha billig maling og gratis hjelp. Sånn er det desverre. Du må sette klare grenser ellers blir du desverre rett og slett utnyttet.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Her er det ille altså... Har fått de hintene maaaange ganger allerede, og har hatt hesten bare et par uker. Det er sånn: åååå, da må jeg ta med xxx så hun kan få ri... og det er nesten hver eneste dag altså..
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Haha! 18:03 er frisør også. Opplever ikke problemer med det heller. Kansje fordi jeg kan si nei, uten problemer!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Jeg sier nei da så i utgangspunktet er det ikke andre enn mine barn og meg som rir hesten. MEN, jeg skal jo ikke utelukke resten av barna i familien da
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Kan også ha noe å si at min hest ikke er egnet for koseriding;) 18:03
Tante Blås Squaw Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Gratulerer med gamp! ) Så koselig! Da må du bare være veldig klar, ikke gi dem svar som kan tolkes som en åpen invitasjon ) Folk som ikke har noe særlig erfaring med hest (eller dyr generelt), forstår ofte ikke at en hest er en egen person, ikke et leketøy. Forklar at hesten er stor og sterk, og at du ikke vil låne den ut til diverse barn. Selv en rolig hest kan gjøre stor skade om den blir skremt, og da er det eier som er ansvarlig. Våg å være kjip! Om folk blir litt fornærma, så går det over! Og hesten din vil takke deg ;o)
To barn og hest Skrevet 9. august 2011 #10 Skrevet 9. august 2011 Hei! Gratulerer med hest! :-) Siden både du og barna kan bruke den, regner jeg med at du ikke har kjøpt deg en stor, halvgal ridehest, ellers er det en fin unskyldning; "For dere vil vel ikke bli kastet i bakken?" Mine barn er fortsatt ikke i skolealder, men jeg regner med at dette problemet kommer, og da blir det nok stramme linjer som gjelder. For min del går det mye på tid; når vi ikke har tid til alt mine egne barn får ridd seg "mette", da er det ikke tid til andre heller. En venninne av meg har 4 barn og nå 3 hester, og hun har hatt dette problemet endel. Trist for datteren som da får med seg "venner" hjem bare fordi de vil ri. Der har "vennene" måttet gjøre endel stallarbeid, og det er jo tungt, så da går de fort lei. Du kan jo si at det koster såpass mye å kjøpe og ha hest at hvis andre skal ri, må de betale litt, siden dere da ikke får brukt hesten slik dere hadde tenkt den dagen... Det har jeg tenkt av og til, men man sier det jo ikke... ;-) Før jeg fikk barn drev jeg rideskole, og jeg har hatt bhg her til "barneridning" på shettisen til ungene. Helt greit, alle fikk børste litt og ri en runde på ridebanen. Du kunne jo samle alle på en dag, og bli ferdig med det for denne gang, hvis det føles vanskelig. Hvis de mener de skal komme og ri selv, holde i tøylene, trave alene osv, hadde jeg bare sagt at "du kan få komme og sitte på noen runder i skritt mens jeg leier." Det er sannsynligvis ikke særlig interessant. Jeg er veldig restriktiv på at andre enn jeg og mine barn får prøve å ri shettisen alene. Jeg har brukt tid og krefter på å ri ham til for at mine barn skal ha en velridd og trygg hest å lære å ri på, og vil ikke at andre roter til dette. Vet ikke om dette gav deg noen ideer til hva du kan svare dem. Bunnlinja er at hest er dyrt, og hester lære seg for uvaner som kan være vansklelige å få bort. Det er din hest, og du betaler så du bestemmer! :-) Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #11 Skrevet 9. august 2011 Takk takk Kan si jeg er en veldig stolt eier Var ei som spurte meg om jeg visste om en plass hvor ungene kunne komme å bare få sitte på hest en gang i blandt.... ja, rideskolen sa jeg Jeg får ridd selv på dagtid alene når ungene mine er på sfo, og jeg har fri fra jobb. Og ellers så er vi der alle sammen, så leier vi tur med ungene på ryggen Han er kjempesnill, og tålmodig. virker som at han skjønner at det er unger som sitter på Men det er nå ikke sånn at jeg vil låne han bort til hvem som helst, for rir ikke unger på han, så MÅ han ha en litt bestemt rytter. Virker som at han skjønner når jeg går ved siden av så tuller han ikke. Men i dag da jeg var på tur, så klarte jeg så vidt å holde han igjen i en bakke..ville bare løpe Men med ungene på, så tusler han rolig avgårde snodig det der altså Selvfølgelig kan de komme å ri(altså familie) men blir på mine premisser, de dagene jeg føler jeg har tid og ork til det og det kommer ikke til å bli ofte
To barn og hest Skrevet 9. august 2011 #12 Skrevet 9. august 2011 Hei igjen! :-) Ble jo bare litt nysgjerrig... hva slags hest er det? Og hvis han prøver å løpe ut med en voksen, i oppoverbakke, bør jo absolutt ikke urutinerte ryttere ri ham alene. Mange av mine hester har vært sånn, utfordrende og litt våkne når jeg setter meg opp og krever litt av dem, men når unger/nybegynnere setter seg opp lunter de rundt som fromme lam. Gamlemor hørte mere på mine komandoer enn rytteren, men det ga jo rytteren litt ekstra selvfølelse, da. ;-) Hadde nok hatt leietau/longeline på den en god stund til alle andre, jeg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå