Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har mistet bestefaren sin og i den anledning har vi en diskusjon gående,og det er om datteren vår på 2,5 år skal delta i begravelsen eller ikke.

Jeg ønsker ikke at hun skal delta da jeg mener hun er litt for liten ennå og ikke helt forstår hva som har skjedd. En annen ting er at hun hadde svært lite kontakt med sin oldefar da han bodde 25 mil unna....

Min mann derimot er av en helt annen oppfatning og mener hun bør delta.

Noen av dere der ute som har en formening om dette????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker hvorfor ikke, men jeg kjenner jo ikke datteren din. Det er kanskje greit at den første begravelsen barn går i er til noen gamle som de ikke hadde så nært forhold til? Det er noe med liv og død som de før eller siden vil prøve å forstå.

Det spørs litt hvor trist det kommer til å bli også. Hvis alle voksne sitter og gråter kan det kanskje bli veldig skremmende? Hvis hun aldri har sett pappaen gråte, og han blir kjempelei seg, hva da?

Det spørs hvor godt språk hun har, om det går an å snakke med henne om at de er triste?

Skrevet

Ser ingen problem med å ha med barn i begravelser. Vi har hatt med våre barn i flere begravelser. Den siste begravelsen var til oldemor. Da var eldstemann nesten 4, mens yngste var litt over 2.

Eldstemann hadde en del spørsmål som han fikk svar på, mens yngste nok ikke skjønte hva som skjedde.Når jeg tenker meg om så sov han vel gjennom store deler av sermonien i kirken.

Eldstemann har vært med i 4 begravelser, mens minstemann har fått med seg to.

Ha en pakke rosiner eller lignende på lur så er hun opptatt med det. Blir hun urolig slik at det forstyrrer så kan jo du gå ut med henne.

Skrevet

Har ingen prinsipielle motforestillinger mot å ha med barn i begravelser, men det er kanskje greit å huske på at dette skal være en siste avskjedsstund for dere og at det kan være godt å få ro til å sørge uten ansvar for et lite barn. Vårt barn er for urolig til å være med, men vi ville nok hatt ham med i minnesamværet etterpå. Så kan han kjenne ppå de voksnes stemning uten at han må sitte bomstille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...