Gå til innhold

hva trenger vi til barnehage start?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har du fått liste?

vi har akurat søkt, å ikke fått noen liste enda..men tenkte å begynne å handle inn litt;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Kan dere som svarer skrive "høst:" , "vinter:" ? Greit å vite litt hva som er vanlig for hver sesong.

Skrevet

Matboks(I vår bhg må de ha med matpakke til frokost når de kommer. Frokost er halv 9. Men kjernetid fra halv 10 og da spiser tusta mi frokost hjemme og ankommer ca kl 9).

Drikkeflaske

Tøfler hvis de har kaldt gulv

Sekk til å ha 2 kles skift og matboks/drikkeflaske oppi

Utetøy naturligvis :P

Hvis du søker på google så får du opp mange lister fra andre forum, men det her er det viktigste, du kan jo handle inn etterhvert som du ser hva barnet trenger i din bhg.

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at selv etter fire barn, så har jeg aldri helt forstått dette styret med å shoppe inn til barnehagestart. Det eneste barnet kanskje trenger ekstra der om en ikke alt har det i hus, er en sekk og matboks (i den første bhg til ungene våres trengte vi ikke matboks heller, de fikk alle måltider der). Og kanskje noen tøfler/innesko.

Ellers så har i hvertfall vi fra før hatt både inneklær og uteklær til barna. Barnet må jo ha klær hjemme også, og man går jo ut med barnet selv ;-) Altså at en har regntøy, støvler, kjeledress osv etterhvert som det trengs uansett. Ser ikke noe poeng i å kjøpe f.eks vinterdress nå i august bare for å ha det klart til barnehagestart når den uansett ikke trengs før ut i oktober. Den første dagen tar du bare med deg to fulle sett med byttetøy, og så fyller du på med det som trengs ettersom været endrer seg (ikke noe vits å slepe med seg regntøyet på mandagen dersom det er meldt strålende sol hele uken), endring i årstid (trenger jo ikke akkurat å ta med ulltøy og votter i august, men kan være greit å ta det med den dagen i oktober når været plutselig ble litt guffent) osv.

Skrevet

Med utetøy mener jeg regntøy til høst og vår evt en vanntett høst/vårdress. Ulltøy er deilig vår og høst. Vinterdress til vinter, luer, votter, og en deilig ulldress i enten hjemmestrikket, eller tovet merino ull fra Name it eller feks sparkjøp har en utrolig deilig og myk tykk ulldress som brukes under parkdress på kalde dager på høsten og på veldig kalde dager på vinteren.

Skrevet

Barnet trenger rengtøy og støvler, parkdress til høst/vår, vinterdress.

Matboks og drikkeflaske, en liten sekk. Tøfler. Ellers bruker man vanlige klær som du sikkert har i massevis i skapet, ulltøy er veldig kjekt utover høsten/vinteren.

Har heller aldri skjønt dette maset om hva man trenger til bhg start.. man trenger vel ikke stort mer enn det man har hjemme, som regel!

Og om det er noe du føler du ikke har, så er det ingen krise om du ikke har det til bhg start. er jo bare å kjøpe inn etterhvert.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Jeg forstår at du lurer på dette!

Forrige høst var gutten vår en liten baby. Da lå han godt pakket inn under en lun dyne hver gang vi var ute, nå må vi har fleecedresser, ulldresser, støvler, utesko, goretex, parkdress (det har jeg måttet lære meg hva er..) +++ Og ikke bare det, men det skal være praktisk (bleieskift), komfortabelt (små kropper som nettopp har lært og gå..) og utstyret bør da heller ikke score lavest på div. tester... Phju..!! Nok å sette seg inn i, mener da jeg... Jeg har forsøkt å få en oversikt nettopp fordi jeg ønsker å fordele utgiftene utover året. Så jeg kjøper litt og litt nå, da det fort kan bli dyrt å kjøpe alt på engang! Sko er det det eneste jeg venter med å kjøpe til han virkelig trenger det.

Denne lista fant jeg i et mammablad:

- Ekstra sett med skiftetøy (i hylla, evt. sekken)

- Ulltøy (body, strømpebukser/ stillongser, tynn ulldress til høsten til å ha under parkdressen, tynne ullsokker)

- Fleecebukse/genser

- Parkdress

- Vanter/ votter etter sesong (Regnvotter?)

- Hals

- Luer i ulike kvaliteter

- Evt. Cherrox

- Gode utesko, gjerne goretex.

- Støvler

- Vindtett jakke

- Regntøy (Jeg har også kjøpt sydvest. Da tar jeg av hetta på jakka. Dette fungerer iallfall best på vår sønn).

- Innesko (tøfler eller sandaler)

- Bleier

Om du trenger matboks, sekk og drikkeflaske er forskjell fra bhg til bhg. Vi trenger ikke. Sover barnet inne: Sengetøy. Ute; vogn. Ring bhg og spør. Noen bhg har felles solkrem, våtservietter o.l.

Hilsen en førstegangsmamma som også hadde alt utstyret klart da guttungen ble født, og som ikke angrer på det! ;-)

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Og for ikke å snakke om merkelapper og dusjer til tekstil! ;-) Det er greit å ha en tusj liggende i hylla til barnet, så kan du merke nye klær/ klær du har glemt å merke i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...