Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 han n baby på 8uker som siden fødselen grått mye...I de første ukene sov han ingentig på dagen men på natta vsov han fra 18.00 våknet 2 ganger for å spisse... Når han ble 3 uker begynte han å sove på oss 2 timer om dagen... noen dager siden sovnet han på en stor pute på fanget mitt mens jeg ammet han...Siden da har vi brukt denne metoden for å sove på dagen, da sover han på pute circa 4 eller 5 timer om dagen... MEN hAN har begynt å vokne hyppigere om nettene og forventer at vi skal bysse han i sovn da også, kontra tidligere når sov uten prb etter amming... Har så lyst å begynne å løre han å finne sovnen selv....men vil ikke la han gråte seg i sovn siden han er så liten.... Er det noe jeg gjør feil her??? Er det min feil dette her???????? Føler meg som verdens verste mor .............hva kan jeg gjøre for at både jeg og gutten har det litt bedre
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Vi har prøvd manuellterapeut( fant ingenting), og vi har prøvd opp/nedd metoden men han gråter så intenst at vi har gitt opp etter noen minutter....
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 For det første: du er ikke noe dårlig mor fordi om du har en baby med stort behov for nærhet! Og babyen har det som plommen i egget hvis han kan sovne trygt ved puppen. Ikke noe er mere naturlig for en baby. Men det blir gjerne litt upraktisk for mor. Jeg har en på 6 mnd som helst sovner ved puppen fremdeles (sovner også i vogn på dagtid). Og det funker faktisk helt fint så lenge han ikke våkner ofte på natta (så lenge jeg har permisjon vel og merke) Det er for tidlig med sovetrening før 3 mnd alder sier de, men du kan jo prøve å ta løs puppen rett før han sovner, evt gi ham smokk isteden. På dagtid ville jeg prøvd å venne ham til å sovne i vogna hvis det er mulig.Det er mye mere praktisk i lengden, og man kommer seg litt ut. For å se positivt på saken så kan du ha han med deg overallt og vite at han sovner hvor som helst på fanget ditt. Det at han vokner ofte om natta er sikkert noe som går over av seg selvt. Alle mennesker har perioder når vi sover dårligere.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Du er ingen dårlig mor, nei. Babyen din er så liten at mye skjer med søvn og annet hele tiden. Det at han våkner oftere på natta kan ha med atbaby trenger mer mat en periode eller bare har begynt å drømme etc. Det går nok over etterhvert. Vi hadde en slik liten periose forrige uke, men de to siste dagene har han sovet til 4 og deretter til 7(han er 8 uker straks).
ToneC Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Jeg har en gutt på 9 uker. Han har dager der han sover myyye, og dager hvor han er våken nesten hele tiden. Skjønner det er frustrerende at han er avhengig av dere for å få sove hele tiden. Min har også et stort kontaktbehov til tider. Vi har kjøpt bæresele, som vi så smått har begynt å bruke. Det elsker han, og sovner i den. Da kan du i hvertfall komme deg litt rundt. Vi har også hatt perioder der han sover mindre på natta/er urolig. Kan hende babyen har mageknip etc også. (vi har prøvd minifom med stort hell- litt utenom diskusjonen men..)
Gjest Madolyn Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Kanskje han har vondt i magen? Pass på å rape ham skikkelig etter hvert måltid, og prøv gjerne ut ammete (dersom du ammer) og minifom før måltidene i et par uker for å se om det bedrer seg. Sykle med beina hans og stryk ham forsiktig med klokken over magen (ikke mot klokken, dette kan ha motsatt effekt) flere ganger om dagen når dere ligger på leketeppe, stellebord eller lignende. Drikker du mye kaffe eller andre koffeinholdige drikker? Dette kan være med på å gjøre gutten urolig og at han sliter med søvnen. Om ikke dette har noen effekt: du er IKKE alene Vår gutt nektet å sove andre steder enn oppå meg eller faren sin, frem til han var 10-11 uker gammel. På natta måtte han puppes i søvn liggende, og om vi flytta på ham så ble han LYS VÅKEN. Det som skjedde når han ble 10-12 uker, var at han omsider utviklet "trøttgråt". Før dette var det kun "NÅ TAR DU MEG OPP FOR JEG ER REDD ELLER RASENDE"! Og når han hadde utviklet trøttgråt så var det mye lettere å f eks prøve tilvenning til trillevogna. Nå sover han sine dagdupper i vogna, men stort sett kun 35 min hver gang (han sover 1,5-2,5 t på dagtid), og han gråter alltid når vi legger ham i vogna, men står og synger/hysjer og rugger vogna, og tar ham opp om han gråter sammenhengende i over 3 minutter, eller dersom gråten eskalerer fra trøttgråt til rasende/reddgråt. Når han hadde sovet i vogna et par uker så klarte jeg å amme ham, og så legge ham ned mens han var veldig søvnig; da roa han seg i sovna. Så her startet det altså å løsne rundt den "magiske" 3 mnd grensen. Men han våkner fremdeles annenhver time natta gjennom for pupp, og på dagen er det altså ikke mer enn 3 x 35 minutters dupper enn så lenge. Så - du er IKKE en dårlig mor! Vi er mange med babyer som elsker å være inntil og kose med mammaen sin! Så bra at dere er lydhøre for hans behov, slik at han slipper å være redd og gråte seg i søvn. Flinke er dere <3
Gjest Madolyn Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Og - viktig at han finner trygghet i andre "ting" enn dere foreldre og brystet. Kjøp et kosedyr som ikke kan dekke til ansiktet hans (vi har en lang kanin fra "diinglisar" som vi legger med magen mot babyens hode, og armene/beina ned mot hver side av hodet hans slik at han føler han er omsluttet av noe. Og gå med en gasklut (slik tynn klut) i bh'en din som du legger ved ansiktet hans når han skal sove. Og om han tar smokk så er jo det topp. Gutten vår brydde seg ikke om hverken kosekanin eller koseklut før han var 13-14 uker, men nå koser han med begge deler i søvne <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå