Gjest Madolyn Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Har kjøpt inn Nestlè risgrøt m/banansmak - 4 mnd til min 8 kg store gutt som blir 4 mnd i morgen. Starta med smaksprøve i går, men usikker på om jeg gjorde det riktig... Jeg håndmelket ut ca 10 ml med morsmelk, og tilsatte en teskje med grøtpulver i det, slik at det ble en tynn, tynn velling. Dette smakte han på og gapte villig; var nok spennende med denne nye konsistensen <3 Men så kom jeg til å tenke på; kan jeg virkelig lage denne grøten så tynn jeg vil med morsmelk, eller SKAL det være 50/50, slik det står på esken? Beklager om spørsmålet er veldig dumt, men jeg er heeelt nybegynner på dette med babymat og vil jo gjøre det riktig
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Grøten innholder melkepulver, så det er ment å tilsette vann, men det er sikkert ikke dumt å bruke morsmelk på de første smaksprøvene! Hvis du lager velling så kan du bruke halvparten morsmelk halvparten grøt (ferdigblandet). Vet ikke om det finnes grøtsorter som skal utblandes med morsmelk, men Holle sin hirsegrøt er melkefri (skal utblandes med mme i følge esken) De fleste "slumper" nok litt på vannmengden for å få ønsket konsistens på grøten. Lykke til!
Gjest Madolyn Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Jeg tenkte det var lurt å blande med morsmelk, siden morsmelk inneholder unike fordøyelsesenzymer, slik at det er lettere for ham å fordøye grøten... Også er han jo så vant til smaken av morsmelk, så tenkte det da var lettere å venne seg til grøten. Da kjøper vi Holle sin hirsegrøt i dag, vil jo at gutten skal få i seg så mye av morsmelken som overhodet mulig Takk for tips!!
Gjest Madolyn Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Se hva jeg fant etter å ha googlet en stund: Takk for mail. Alle våre grøter som skal blandes med vann er ernæringsmessig fullverdige og skal derfor ikke blandes med morsmelk da dette gir mer energi enn barnet trenger. Dersom du ønsker å blande grøter med morsmelk vil jeg anbefale deg å bruke Maisgrøt eller Risgrøt fra Trinn 1, eller Kornblanding Eple Banan fra Trinn 3. Disse skal blandes med morsmelk/morsmelkerstatning for å gi et fullverdig måltid. Du kan også blande to og to av disse grøtene for å få ønsket konsistens på grøten. Inntil barnet er ca. 8 måneder anbefales det å amme først før du gir fast føde. Dette for å opprettholde morsmelkproduksjonen, og da morsmelk inntil denne alderen er den viktigste næringen barnet får i seg. Ønsker dere mange hyggelige måltider sammen. Med vennlig hilsen Margaret Holmboe Forbrukerkontakt AS Nestlé Norge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå