12Januarspire Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Jeg har begynt å ta noe som heter graviamin, det var det samme som lifeline gravid sa de på apoteket, men gravitamin er kun en tablett om dagen, men GRAVID er 4 tabletter. Er det noe annet jeg kan ta for å hjelpe nurket mitt å holde seg fast..?? vil ikke gjennom nok en SA..
Roselilly Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 De offentlige retningslinjene sier at man skal ta folat, omega3 og D-vitaminer. Ellers spise sunt og masse grønsaker. Lurt å redusere sukker også fordi hormonene under svangerskapet tuller med blodsukkeret. Tar man omega3 så må man også passe på å få i seg antioksidanter for at oljen ikke skal harskne i kroppen. Tar man mulitvitaminer ved siden av får man antioksidanter. Og jeg ville absolutt tatt tilskudd av gode tarmbakterier gjennom hele svangerskapet og ammeperioden. Barnet arver mors bakterieflora ved fødselen og gjennom morsmelken, så da er det viktig at mor har en god bakterieflora i kroppen. Kjempeviktig! Ellers så virker en kombinasjon med Korall-Kalsium, sink og C-vitamin styrkende på bindevev generelt i kroppen, så det vil jo også styrke bindevevet i "underetasjen". Hvis det er "svakhet" der nede som har ført til SA'en din (det trenger det jo overhodet ikke å være!!) så kan nok en sånn kombinasjon virke styrkende. Men det er jo umulig å vite grunnen til din tidligere SA. Får du kvalme så kan du bruke B6-vitamin, det bruker å hjelpe. Får du urolige ben, kramper eller mye kynnere så kan du ta ekstra tilskudd av magnesium. Anbefaler deg også å lese litt om Sun Chlorella ift graviditet og amming. Hva og hvor mye man evt skal ta er individuelt ut fra hver enkelts behov. Jeg tar en hel drøss med tilskudd, men så har jeg også gjort det i flere år og vet hva min kropp trenger for å holde seg frisk. Når man er gravid så vil jo den lille prioriteres maks og det blir mindre igjen til mor, derfor kan enkelte ha behov for ekstra tilskudd. De dagsdosene som er satt for vitaminer og mineraler i Norge er for det meste den laveste dosen man trenger for ikke å få mangelsymptomer. Jeg kjenner ikke til de tilskuddene du har kjøpt, så de kan jeg ikke uttale meg om, og heller ikke dosene der. Er du i tvil så spør legen din eller ta kontakt med noen som virkelig kan ernæring - helst noen med bakgrunn innen ortomolekylærmedisin!
12Januarspire Skrevet 9. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2011 Detter er gravitamin http://www.multi-tabs.no/Norwegian/Gravid/-nybagt-mor/Produkter/Multi-tabs-GraVitamin.aspx?uid=1727-1-565-5548 Burde jeg ta omega3 utenom??
Roselilly Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Ja, du bør ta omega3 utenom! Jeg kikket på innholdsfortegnelsen, og den inneholder ikke omega3. De anbefaler 1-2 gram pr dag til voksne, så som gravid ville jeg ha tatt enda mer, i hvert fall 3-4, siden det er så viktig for nervesystemet. Søk litt på nettet rundt det. Mener helsemagasinet Mat og Helse hadde en artikkel om dette for et par år siden, den finner du sikkert på nettet. Men ta i hvert fall minstedoseringen på 1-2 gram pr dag - både du og den lille trenger det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå