flypapir Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Veslejenta har nå blitt 4mnd gammel. Frem til hun var 3mnd gammel sov hun godt på natta og jeg var uthvilt. Etter det har hun krevd mer mat på natta, men det gikk seg i grunn til en periode... Nå er det derimot verre igjen. Ta f.eks natt til idag; Ammes kl.19.30 og legges for natta. Våkner og ammes deretter kl.23, kl.01.30, kl. 3.30 også var det amming og morgen kl.5.30. Selv om det er pappan som står opp på morningen så er jeg trøtt og kjenner jeg har behov for mer søvn. Men hva satser man på i 1.omgang? Mme/grøt eller å få opp melkeproduksjonen? Må sies at jeg ammer annenhver time på dagtid, det har jeg gjort hele veien
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 dette var det eg gjorde når min jente var 4 mnd grøt i 7-tiden om morningen... rundt 10-11 fikk huhn frukt mos. rundt 3 fikk hun middags glas om eg ikke hadde hjemmelaget middag som hun kunne spise og så litt banan i 5 tiden og grøt igjen i 19-tiden.... + fri amming på dagtid og natt tide Hørest kansje mye ut men hun trengte det. Men måtte selv gi mat hver 2-3 time på natten men tror om eg hadde brukt MME hadde hun sovet mye lenger om natten siden MME metter mer en MM
lillenims Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Anbefalingen fra myndighetene er fullamming til 6 mnd, evt introduksjon av grøt fra 4 mnd. Det anbefales å gi grøt fremfor mme dersom fullammede barn trenger mer enn melk etter 4 mnd, sannsynligvis for å unngå sugeforvirring ved introduksjon av flaske. Så dersom du fullammer, ville jeg prøvd med grøt OG å prøve å øke produksjonen. Det kan hende hun vil sove mer om natta om hun får grøt, men det er ikke alle som gjør det, så da kan det være greit å ha mer melk som backup (og det er ikke alle som vil ha grøt enda heller, eller bare veldig liten porsjon som ikke monner). Om du allerede gir mme-flasker jevnlig/daglig (altså slik at du ikke har nok melk til fullamming) må du nesten vurdere hva du tror hun trenger, men jeg heller fremdeles mot grøt, tror jeg. På http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk finner du noen kjerringråd for å øke melkeproduksjonen, de kan du jo forsøke. Du ammer såpass ofte (kjempebra!) at du kan la være å amme hyppigere Artikkelen om økedager anbefales også: http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn
flypapir Skrevet 9. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2011 Jo, jeg kjenner til anbefalingene, men vet også at det er delte meninger ang dette. Såvidt meg bekjent så vurderer de vel å gå ut med anbefalinger om smaksprøver fra 4mnd alder (men nå er ikke smaksprøver mer enn en smak).. Jeg har fullammet hele veien. Hun fikk prøve flaske for første gang igår ettersom jeg ikke rakk hjem til hun våknet. Hun slukte den, men har gulpet stort siden. Har forsøkt å øke siden hun startet med denne natt tullinga ved 3mnd alder. Slet mye med nr.1, så kan mange av tipsene for å få opp produksjonen. Det kan virke som om det funket en periode, men nå våkner hun i ett hele natta, så jeg vet egentlig ikke hvor lenge jeg orker... Jeg heller også litt mot å introdusere grøt, selv om jeg vet at det ikke nødvendigvis fører til bedre nattesøvn (selv om jeg håper). Det tar jo ofte flere uker før de er oppe i full porsjon uansett, så om jeg starter nå kan hun jo fort være 5mnd før hun spiser en fullverdig porsjon. Æsj, jeg er en fan av fullamming, men med 3 små så er jeg også avhengig av litt søvn iløpet av natta. Og etter nok en natt med hyppig mating (hver 1,5 time), så tror jeg nok at det blir litt grøt på veslejenta. Takk for svar forresten, er greit å ha noen å dele erfaringer med når neste møte med helsesøster er en mnd unna
lillenims Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Du kan iallfall ikke øke ved å amme *oftere*, og det blir jo ikke mer melk av å stresse heller. Kanskje du kunne prøvd å amme mer på kvelden i noen dager for å se hvordan det påvirker nattesøvnen? Ser du ammer ca 1930, 23, 0130, 0330 og 0530. Hva med å legge henne til (helst inne på soverommet så hun ikke våkner så veldig) en gang rundt 21 og så kl 23 igjen? Da får hun iallfall i seg mer av den fete melka. Jeg skjønner at det kan krasje brutalt med legging av de to andre og med voksentid, men kanskje du orker prøve det i et par dager for å se om det funker? Samsover dere forresten? Vet mange har taklet nattamming bedre med samsoving, siden både mor og barn ikke trenger våkne så veldig da. Funker ikke for alle - det var bare Ungen som sov noe særlig da vi prøvde å være 3 i vår seng. (Men det hendte jeg tok henne med meg på gjesterommet om hun våknet før 6 i helgene, da fikk jeg iallfall slumresove et par timer.) Ang smaksprøver så er tarmen ikke klar for fast føde før 4 mnd hos "standard-ungen", derfor venter man til da (før 4 mnd kan HS/lege gjøre kost/nytte-vurdering: er faren for å få for lite eller mye næring kun ved melk større enn faren ved å gi mat, så gir man fast føde i tillegg). Likevel bør amming/mme være hovedernæring til 6 mnd, og i de svenske anbefalingene - som ellers er ganske lik de norske på dette punktet - er dette veldig mye tydligere poengtert og eksemplifisert enn i de norske: en smaksporsjon er det du får plass til om du dypper en finger eller tuppen av ei teskje i det som skal smakes på. Og om barnet selv er interessert i og griper etter en matbit så er det (normalt) greit å la det smake på den. Men heller ikke da snakker man om fulle måltider - det er smaken de skal få, ikke næringa.
Ane Elise Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Jeg sleit med det samma problemet som du har da nurket var i den "alderen" der. Jeg fullammet han da også, måtte ammet han i ett døgnet rundt siden han var konstant sulten, men tilsutt kastet jeg inn håndkle og begynte å gi han grøt. Fant ut at det ikke var noe vits å slite både han og meg ut. I begynnelse ga jeg han litt grøt på formiddagen bare for å se hvordan han reagerte på det. Så ut som han likte det kjempe godt. Etter grøtinnføring fikk jeg enda mer roligere og blidere kar Etter hvert gikk jeg over til å gi han halv posjon til lunsj og halvposjon til kvelds. Jammen meg sov han mye bedre om natta! Vet at det anbefales å fullamme ungen sin til h*n blir 6mnd gammel, men skal det være til enhver pris når ungen er konstant sulten?!! Nei, vet du hva, man kjenner ungen sin best, og da gjør man det som er best for ungen. Og dessuten, om man begynner enten med velling eller grøt så betyr jo det ikke at man slutter å amme for det! Jeg ammet han utenom de 2 halvposjon grøtmåltidene for det. Nå er han 9mnd gammel og jeg har innført 4 fast føde måltid og ammer fortsatt!
flypapir Skrevet 9. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2011 lillenims; Det var i grunn en god ide å prøve å legge henne til en runde kl.21, det skal jeg prøve Ellers har natta inatt vært enda mer intens, men amming hver halvannen time, så det går ikke rette veien (enda)... Vi samsover mindre og mindre. Har gjort det endel og merket at vi da har sovet oss gjennom ammingene begge to, men nå har hun begynt å kave mye mer når hun ligger i vår seng. Hun krever dessuten mat da enda hyppigere, sikkert pga min lukt. Virker som om hun sover tyngre og bedre i sin egen seng, noe jeg også gjør. Har gjort begge deler med våre to eldste, ene samsov, mens han midterste aldri taklet det Skal prøve en amming ekstra når hun har sovet et par timer noen dager nå. Så får vi se når jeg gir opp og går til innkjøp av grøt
flypapir Skrevet 9. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 9. august 2011 Enig med deg Ane Elise, man fullammer ikke for enhver pris.. Om jeg velger å begynne med grøt nå så skal jeg hvertfall ha god samvittighet over at jeg har prøvd! Men når det er sagt så virker ikke jenta mi noe sulten på dagtid. Hun er veldig fornøyd og rolig, tilfreds i grunn. Så¨det er kun på natta hun er urolig og vil ha mat... Kan jo ha noe med nærhet å gjøre også, men hun vil gjerne ha pupp sammen med nærheten
sillyfilly og Olivia Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Jeg ville begynt med grøt/velling. Litt mer mettende enn melk. Så kanskje hun sover bedre på natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå