Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldi plaga med tette melkeganger..kommer ofte og gjør helt sinnsykt vondt :( Virker ikje som noe hjelper heller. Sånn sett er jeg heldig at det har aldri utviklet seg til brystbetennelse og det går over i løpet av et par dager. Men mens det står på er det jo helt forferdeli. Vet noen om gode råd for å unngå dette? Eller hvordan få det til å løsne fortere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Jeg har vært mye plaget av dette, særlig i starten. Min beste metode er å bruke varmeputene fra ammehjelpen inne i bh en liten stund før amming/pumping, så massere klumpene under ammingen/pumpingen. For øvrig bruker jeg konstant ullinnlegg også om natten, lykke til!

Skrevet

Ta en varm dusj! For meg virket det kjempegodt å ta en god, varm dusj før hvert måltid, der jeg i dusjen enten brukte massajefunksjonen på dusjhodet eller masserte selv. Så må du prøve å tømme deg helt ved hvert måltid, om du så må pumpe om babyen ikke orker mer. Det gikk over i løpet av kort tid for meg når jeg gjorde dette- kombinert med ullinnlegg :)

Skrevet

Lecitin! Det får man på helsekosten i pilleform eller pulver. Husker ikke helt hvor mye man skal ta men mener det står om det på ammehjelpen.no

Skrevet

takk for svar :) får prøve å "varme opp" puppan før amming. Har ellers prøvd å massere i dusjen osv men det virker egentli bare som midlertidi smertelindring. Bruker også ullinlegg dag og natt og tror i hvert fall at det hjelper litt..

Det virker som om det er de samme melkegangan (hvis man kan si det sånn..?) som blir tette. Altså at problemet vender tilbake etter at det har løsnet.Noen som vet hva de skyldes? Mener selv å ha merket at hvis jeg bruker en vanlig T-skjorte som jeg bare bretter opp så "klemmer" den på puppen slik at det lettere blir tilstoppet..Men blir altså plaga også når jeg bruker amme-topper.

Skrevet

http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

"Doseringen er 2 kapsler á 1200 mg morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet. NB! Dette er en mye høyere dosering enn det som står anbefalt på boksen. Dosen ved tette melkeganger er høyere fordi midlet skal, via blodbanen videre ut i melkegangene og virke. For å komme helt ut dit trengs høyere doser. Hvis dette har effekt kan dosen, etter to uker uten tilstopninger, settes ned til 3 kapsler om dagen. Hvis det fortsatt ikke er tilstopninger kan dosen ytterligere reduseres."

Skrevet

Hadde av og på i 5 uker. -Noen ganger så ille at jeg fikk feber. Problemet var nok at jeg aldri fikk tømt "klumpene" helt.

Jeg fant et par slike varmeposer som ikke blir så ille varme, men som holder varmen i 12timer. De er varm, men ok å ha rett på huden, så de gikk ned i bh. -Da fikk jeg løst opp alle klumper slik at det ikke var rester igjen... Passet samtidig på å pumpe/amme hele dagen (sliter ikke med mye melk). Etter et døgn var det ikke antydning til små klumper igjen, og jeg har ikke fått det tilbake siden.

-Jeg har kjøpt mine på en hundebutikk, men tror de selger på apoteket også.

Lykke til!

Skrevet

Jeg føler med deg, og kjenner meg igjen med den forskjellen at jeg i første ammeperiode måtte ha to brystbetennelser før jeg fant ut om Lecitin. Etter at jeg begynte å spise det ble klumpene HELT borte. Jeg fikk et nytt liv :) Slapp å tilbringe annenhver kveld i badekaret for å prøve å løse opp tette melkeganger.

Måtte få Brystbetennelse en gang i denne perioden og før jeg startet med Lecitin, men nå kommer jeg til å spise det så lenge jeg ammer.

Håper det kan hjelpe deg og :)

Skrevet

.....og dagen etter at jeg skrøt Lecitin opp i skyene sitter jeg her med en kjempeklump i den ene puppen. Så nå er jeg superfrustrert, og krysser fingre for at jeg får tømt den ila i natt eller i morgen slik at det ikke blir betennelse av det.

Skrevet

I tillegg til lecitin og varmeputer så pass også på at du ikke ligger på magen om natta, det kan klemme på puppene og melkegangene. Hvis du sover med bh så bruk en uten bøyle.

At du primært får tilstopning i én melkegang skyldes sannsynligvis at denne er litt knotete utformet, litt tynnere enn de andre eller at det alltid er en bh-søm eller noe over den.

Skrevet

Jeg var på grensen til å få brystbetennelse! Begynte å pumpe brystene ("lette på trykket"), kanskje annenhver/tredjehver time, pumpet helt til klumpene var borte! Hadde ikke jeg gjort det hadde det blitt enda verre. Slik holdt jeg på i kanskje 4-6 dager. Og etter det pumpet jeg 1 gang når jeg våknet! Det var det eneste som hjalp for min del. Prøvde å stå i dusjen og massere, men da holdt jeg på å svime av for det var så vondt. Såå anbefaler å prøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...