Gå til innhold

Populære "ordnavn" som Lykke, Storm osv

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes disse navnene er teite? Minner meg om kjendisbarnas navn eller hundenavn... Men det virker som de er umåtelig populære og "alle" kaller ungene disse navnene for tida :(

Andre som ikke liker ordnavn (navn som er moderne norske ord..)?

Fortsetter under...

For meg er det litt todelt. En del navn av den typen går jo tusind år tilbake og har historisk sus over seg.

Type Bjørn, Ravn, Ulf osv Selvom jeg ikke har valgt det selv til mine barn har jeg ikke noe negativt å si om navnene.

Enkelte nyere navn synes jeg kan være ganske fine også, som f eks Mynthe eller Sol, selvom andre av de nyere navn er veldig uvante og fort kan virke litt kunstige etter min smak.

Uansett har folk til alle tider lagd nye navn, satt sammen nye navn og ledt etter det helt rette navnet til netop deres barn. I blant har de vært skikkelig fantasifulle også. Og noen av de nye navnene har bitt seg fast og er vanlige i dag. Andre er forsvunnet igjen.

Vi har alle forskjellig smak. Liker du ikke ordnavn er det helt fint. Men det er vel også helt ok at andre har en annen smak? Det gir mangfold..... :)

Jeg ville nok aldri kalt mitt eget barn for et slikt navn, men synes det er supert at andre synes de er så fine at de ønsker å bruke slike navn. Veldig bra med variasjon! Jeg har møtt flere små som heter Lykke og Vår, og tenker på de små jentene når jeg hører navnene deres. Tenker IKKE at navnene er teite i det hele tatt. Navn blir jo assosiert med personen bak navnet.

Mange av de tradisjonelle norske navnene som har vært i bruk her i lang tid er jo ordnavn; Liv, Dag, Bjørn, Stein. De er så godt innarbeidet at ingen tenker noe særlig over at det er noe mer enn et navn.

Har en svoger som heter Bjørn, og måtte le av min svigermor da hun satt og snakket om hvor håpløst hun syntes det var at folk kunne finne på å kalle barna sine Ravn og Varg... :P

Jeg synes mange av ordnavnene er sterke og flotte, og teite syns jeg ikke de er.. Navn kan være så mangt, og vi er alle så forskjellige, så det beste er vel å være enige om at man er uenige.. ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...