Gå til innhold

Baby 4 uker ligger mye for seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bedagelig liten tass som nå er 4 uker. Han trives best når han kan ligge for seg selv i bagen og titte, koser seg også med smokken men trenger ikke alltid den.

Dette er helt greit på dagtid, siden han trives best med det og blir mer urolig/sliten når han bæres rundt eller sitter på fanget, får han det som han vil. Særlig nå som han er så liten trenger han vel ikke mer stimulering.

Men han er like rolig om natta, og det er da jeg får litt dårlig samvittighet. Han våkner jo ganske ofte som små babyer gjør. Han får mat og sovner ofte igjen men det hender også at han er våken i 1-2 timer. Da kan han ligge i senga si, sutte på smokken, spytte den litt ut, titte rundt seg, brummer litt eller trykker litt men roer seg igjen.

Er det greit at han ligger sånn eller bør jeg foreta meg noe? Han er rolig og skriker jo ikke. Bytter selvsagt bleie eller tar opp for rap/gulp dersom han klager. Og prøver med mat igjen dersom det har gått lang tid. Har prøvd å ta han i senga med meg for å se om han sovner lettere da men han blir bare mer urolig og våken av det så det er hans egen seng som fungerer best.

Jeg synes bare litt synd på ham som kan ligge der så lenge men siden han ikke klager er det vel greit? Og jeg vil nødig begynne å ta ham ut av soverommet for ikke å ødelegge for senere rutiner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min var også veldig rolig og ville helst ligge for seg selv. Jeg lot han gjøre det... Husker alle syntes det var så rart at han kunne sitte på et fang å gråte også ga han seg når vi la han ned. Du burde nyte det for sønnen min er blitt en aktiv liten gutt. Vi har aldri bedrevet samsoving og det er jeg glad for. Du kan jo kjøpe en babygym eller hva det heter, han ligger på gulvet og ser på ting som henger over seg, det brukte vi mye på dagtid også en uro eller sånn som går rundt med figurer som henger ned og spiller som du kan feste på senga til bruk om natta, så har han litt å se på.

Skrevet

Hvis han blir urolig og "kavete" når han blir bært og holdt ville jeg ha undersøkt det. Små babyer trenger masse nærhet.

Datteren til min venninne likte ikke å bli holdt. Hun ville ikke bæres, og kun ligge alene. De tok henne til kiropraktor, og hun hadde store låsninger i nakken og ut i den ene armen.

Dette er ikke for å skremme, altså! Men vær litt obs på hvordan han reagerer når dere løfter han og bærer han.

Skrevet

Er det ikke dumt med sånn uro i forhold til at han blir mer våken og stimulert? Natt er natt liksom og det skal ikke skje så mye da. Selv om jeg vet at det er tidlig, han er bare fire uker og må styre sånt selv! Jeg ønsker jo allikevel ikke at det skal bli mer våkentid på natta. Håper jo at det skal gå seg til av seg selv da, at han sover lengre intervaller om natta og at det ikke blir noe særlig våkentid. Jeg lurer bare på om det er dumt at han blir liggende sånn. Han klager jo ikke..

Men det er kanskje ikke så dumt å feste på noe han kan se på. Men uten lys eller lyd.. Det er ikke helt mørkt på soverommet nå så han ser jo litt. Kanskje det holder med en sengekant med litt mønster, den vi har nå er helt hvit.

Babygym har vi men ikke tatt opp enda. Er vel på tide å bruke den på dagtid ja.

Skrevet

Hehe, alt man skal bekymre seg for. Vi hadde en urolig baby sist som måtte bæres myyyye, vi sjekket for låsninger og alt mulig men hun bare var sånn. Og så skal det være feil å ha en rolig baby nå da? ;-)

Takker for tips! Har ikke tenkt tanken engang. Han er egentlig ikke veldig urolig eller kavete og kan ligge en stund på fanget eller bli bært altså. Skriker aldri og er bevegelig til begge sider med hodet i hvert fall. Selv om jeg vet at ikke det nødvendigvis tilsier at alt er bra. Vi skal følge med på det! Han ble tatt med vakum så risikoen er absolutt tilstede.

Skrevet

Du trenger ikke sette den på om natta, men da henger det noen figurer han kan se på, den vi bruker når ikke sønnen min opp til. Vi har lært han til at når den settes på er det natta og det forsto han ganske tidlig, så våkner han om natta setter jeg den ofte på. Men det var bare en ide altså.

Skrevet

jeg mente ikke at det er noe galt med rolige babyer, altså;)

Det er jo gjerne i sammenheng med andre ting i tilfelle.

Skrevet

vi har også en rolig baby som kan ligge stille for seg selv og klager veldi sjeldent så kjenner meg veldi igjen i det du sier. Har no slått meg til ro med at han sier ifra hvis han ikje har det greit. Han er fire måned no har faktisk begynnt å protestere mer :) Men han kan fremdeles ligge for seg selv i vogna eller senga å skrape litt på kanten med fingran sine :) men så smiler han når jeg kommer for å kikke :)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Det går bra :) Guttorm var også slik, likte best å ligge alene i starten av livet sitt, var veldig flink til å holde seg selv med selskap. Nå er han snart 6 månder, og blitt veeeldig aktiv på dagtid, men på kvelden når han legger seg, kan han gjerne ligge en tome eller to alene, pludre og fjase. Er godt med slikt barn egentlig, han er lett å ha med å gjøre, bare gi han det han trenger :)

Tror nok du ikke skal uroe deg med det, han sier nok ifra når han vil ha mer aktivitet i hverdagen sin :)

Skrevet

Hvordan er han med tanke på øyenkontakt på dagtid?

Skrevet

Jeg skjønte det. ;-)

Hva var de andre symptomene hos babyen til venninna di, gråt han masse da han ble bært eller ellers? Gulpet han mye? Sov urolig?

Min gråter aldri, gulper litt men vil ikke kalle det "mye". Men er ikke vant til gulpebaby heller da. Sover ganske godt (2-3 timer om gangen, det er vel vanlig for en baby) men kan nok være litt plaget med luft for han kan være vanskelig å få til å rape, spesielt om natta.

Skrevet

Får ganske lett øyenkontakt og han har begynt å smile når vi får ordentlig kontakt.

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen, og synes ikke det er noen dum ide! Særlig det med å gi ham noe så han skjønner at det fortsatt er natt. Som 1 mnd gammel er jo det alt for tidlig men etterhvert så skjønner de det jo.

Skrevet

Godt det er flere! Synes jo det er veldig deilig jeg også, det er bare så uvant for førstemann måtte stimuleres og bæres hele tiden.

Han sier jo fra dersom han er sulten eller det er noe annet og det er jo ikke sånn at han legges ned og blir liggende alene i timesvis heller! ;-)

Igjen - det er mest dette med våkentiden i et par timer om natta jeg lurer på. Og siden han ikke klager er det vel greit. Din ligger også sånn skjønner jeg.

Skrevet

Hei igjen!

Datteren til venninna mi var veldig utilpass da hun ble bært. Hun kunne også skrike til i det hun ble tatt under armene og løftet opp (stakkars!!).

Hun ville helst bare bli ammet på den ene siden, for det var ubehagelig å ligge på den andre.

Ligge i armkroken var bare kavete. Og slik var hun fra hun var nyfødt, og det er ganske spesielt. De vil jo helst (eller, ofte) ligge på brystet til mor/far og høre på hjerteslag <3

Hun sovnet greit, men kunne våkne med et skrik etter et par timer.

Alt dette førte til at hun var mest rolig da hun fikk ligge i fred, uten at noen plukket på henne.

Så som sagt, ikke meningen å skremme!! Høres ikke ut som om det er det din rolige baby lider av:)

Jeg har forresten fått en helt motsatt baby av din! *svette*

Skrevet

Det virker da ikke som om det er noe feil med barnet, han er bare rolig og gråter ikke. Jeg gjentar, nyt det mens du kan!

Skrevet

Det høres ikke ut som det samme, han klager ikke, vil bare helst finne på noe annet. :-p Og så er han trøtt hele tiden og sover best i bagen sin så han vil ofte dit for å sove også.

Han vil ikke lenger ligge noe særlig våken på brystet og kose da, det er det eneste jeg kan se ligner her. Jeg mistenker at det er vondt med det presset på magen for han kaver ofte en del og så kommer det rap eller luft og så er han rolig en liiiten stund igjen.

Jeg hadde en helt motsatt baby sist, som du sikkert nå har fått: Bære, bysse, amme, trille, sovne, våkne, vræle.. Så dette er deilig!

Det går over.. *trøste*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...