Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Bare litt inspirert av innlegget her om hva en passe vekt burde være for en på 1.78 cm, og de veldig sprikende svarene der. Denne tråden blir selvsagt ekstremt overfladisk i og med at temaet også er det, så de som ikke liker slikt får styre unna ;-) Etter den tråden lurer jeg på om jeg har et litt annet syn på hva som er tynt, og hva som er normalt slank, enn mange andre? Nå er jo BMI ikke alltid like veiledende, for den tar ikke høyde for kroppsbygning, men den er ikke helt ille heller nettopp fordi normalområdet strekker seg over ganske mange kilo. For å bruke meg selv som eksempel: Jeg er 172,5 cm, men la oss si 172 for å ha et helt tall. I følge BMI kalkulatoren er jeg: *Nedre del av normalvektig: ca 54,7 kg *Øvre del av normalvektig: ca 73,8 kg *Gjennomsnittet for normalvektig: ca 64,3 kg Jeg veier ca 65 kg, og ble i den andre tråden beskyldt for å ha et forskrudd syn på vekt med begynnende spiseforstyrrelse når jeg da altså er omtrent så normalvektig som det går an å bli med min høyde. Vedkommende var da 1,5 cm høyere enn meg og veide 6-7 kg mer og mente selv hun var tynn. Med utropstegn bak. For meg er tynne mennesker de som er ned mot nedre del av BMI, eller under. De skiller seg rett og slett ut av mengden ved å være markant tynnere enn de fleste andre. Typisk modeller og andre der et par kilo ekstra kunne vært kledelig. Mens de som er litt over nedre grensen, midt på normalen og litt over anser jeg som helt normalt slanke. Jeg lurer rett og slett på om det er blitt så vanlig med overvekt i vår tid at bildet vårt av hva som er normalvekt rett og slett er blitt litt skrudd. For med mange overvektige rundt seg, så vil jo en i øvre del av normalvekt-området se tynn ut i forhold til dem. Men tynn? Sånn egentlig? Normal vil jeg si.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 Jeg synes BMI er en latterlig måte å måle tynn, tykk, slank, tjukk, sykelig fedme etc. på. Jeg kjenner jenter som ligger innenfor "normal" vekt på BMI men som aldri har trent en dag i sitt liv, de veier kanskje ikke så mye men er fleskete og har reale love handles som henger over buksekanten. Jeg kan ikke si at de er slanke eller tynne, for det er de ikke. Mannen min er veldig godt trent, han har ikke et gram overflødig fett på kroppen, men er allikevel "kraftig overvektig" ifølge BMI-tabeller.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Jeg veier 2 kg mindre enn deg, er 177,5, men har jo en bmi på 20 - altså helt sunt! Bmi er jo som du sier ikke heeelt til å stole på, men med en slik kalkulator som har et så bredt spekter i sunn vekt ift høyde vil det jo ikke slå helt feil! Så dukrev i den andre tråden at du bruker 36, jeg bruker 38, men veier mindre enn deg og er høyere, så fasongen varierer jo fra ene til andre! Så at du trener, det gjør ikke jeg, hehe, kunne sikkert stramma opp litt rundt hoftepartiet og låra! Jeg syns at en bmi kalkulator sitter med nogenlunde riktige svar på sunn vekt. Og som sagt i den andre tråden, bare fordi det er blitt veldig vanlig å være overvektig betyr ikke det at det er det som er sunt!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Jeg har lav BMI, men er ikke undervektig. Men får stadig høre at jeg ikke må gå ned i vekt, at jeg er såååååå tynn, at jeg seg helt innhul ut, at jeg er mager og skrapet.. Veldig hyggelig,du.. Sannheten er at jeg aldri har vært mer veltrent,hatt et bedre kosthold og mer muskler enn jeg har nå. Jeg burde være stolt og glad og nyte min spreke kropp. Istedet krymper jeg meg under hver eneste kommentar jeg får, og gruer meg til å spise lunsj på jobb fordi alle gransker maten min, kommenterer hva jeg spiser og ikke spiser.. Og jeg ER tynn, men jeg er også veldig frisk!!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #5 Skrevet 8. august 2011 BMI har ingenting å si egentlig. En på 86kg kan være tettpakket med muskler og ha store bryster og fortsatt være tynn, ikke feit. Jeg holder nok med hun som skrev du har et litt forskrudd syn på vekt - du tviholder jo på bmi - og bmi er ingen god regnemåte..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #6 Skrevet 8. august 2011 Jeg er enig med deg. Når du kaller noen tynne, så mener du jo at de er nettopp det, og ikke normalvektige. Man kan ikke basere seg på høyde og vekt, da stor muskler veier 3 ganger så mye som fett. Jeg ligger selv i øvre del av min normalvekt ifølge min BMI, men jeg føler meg bælfeit i forhold til de fleste i vennegjengen som har BMI på 18-19. Og jeg må si at jeg blir ganske provosert når de klager på "fettet".
Underveis --> Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 Ja, jeg tror du har rett i att tanken om "tynn" forskyves noe når befolkningen generelt blir tyngre. For meg er det forskjell på tynn og slank. Jeg er slank, hun på jobben med anorexi er tynn ;-) Alikevel så er mitt slank-begrep ganske vidt, har jeg skjønt. Jeg klarer nok som regel ikke å plukke ut de som vil få "overvektig" på BMI med mindre de har en kroppsform som gjør det veldig lett å se (de som f.eks. har veldig tynne bein og er veldig tykke oventil). Det er også HVOR man har lagt på seg som helsemessig spiller en rolle. Har man mye rundt magen, så er det faktisk farligere enn om man er litt ekstra brei over hoftene. Min egen vekt er jeg også mye strengere på enn andres. Jeg synes det er fint når folk har former, men liker ikke at jeg selv går opp i vekt. Dette oppdaget jeg da jeg var gravid første gang, og har det samme mentale problemet nå som jeg er gravid igjen.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Herregud, kanskje jeg skulle svart på det som det ble spurt om!? Hehe.. Lady Gaga er tynn, for tynn, Katy Perry er slank og FLOTT!!
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 8. august 2011 #9 Skrevet 8. august 2011 09.28 er meg..hehe, var ikke meningen å være anonym
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #10 Skrevet 8. august 2011 Tynn per min definisjon er å være normal. Altså at man ikke er blubben, men slank.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Jeg reagerte på det samme som deg, Alva (i det forrige innlegget som du refererer til). Det er klart at kroppsbygning spiller inn, men å si at kvinnevekt mellom 80 og 85 kilo er normalvektig er å trekke den vel langt. Da skal du være bra høy for å kunne forsvare den. Hva som er trivselsvekt er imidlertid noe annet. Man kan trives med så forskjellig. Jeg er i slutten av 30-årene, har to barn og er 172 høy. Jeg veier nå 59 kilo, og er fornøyd med dette. Er ikke tynn, men slank kan jeg kanskje kategoriseres under. Har fortsatt en bitteliten valk på magen, som ikke er så lett å bli kvitt. Jeg bruker stort sett str 36 i klær, noe i 38 dersom det er smått i str. Mulig ikke str 40 er en stor str, men erikke 40 synonymt med Large? Jeg har stort sett veid mellom 59-62 kilo i mitt voksne liv, med unntak av en femårsperiode da jeg veide opp mot 72 kilo. Det var ikke gøy, jeg trivdes ikke med den vekten, så gravid ut, og ansiktet pløsete. Men vi er forskjellige, venninna mi som er 72 kilo harkiloene mye mer jevnt fordelt, og så ikke spesielt overvektig ut med samme antall kilo. For å holde vekten min må jeg faktisk jobbe litt...... Kan ikke spise alt jeg kommer over og som jeg harlyst på. Men det er verdt det, jeg mistrives dersom jeg ikke er fornøyd med kroppen. Jeg er enig med din definisjon av tynn, Alva. Jeg lurer på hva som er årsaken til at en vekt opp mot 90 kilo er normalt...... Er det noe man trøster seg med, eller MENER man virkelig det? Ikke noe galt i det, jeg bare undres om vi har så forskjellig syn? Jeg ønsker ikke å være negativ mot store damer i innlegget, men reagerte som sagt på forsvaret av en vekt som jeg synes er nokså høy..... En må veie det en selvsynes er ok, men interessant å utveksle synspunkt :-)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #12 Skrevet 8. august 2011 Tror også "normalgrensen" skyves mer og mer mot overvekt. Bare se på ungene: når jeg var liten var vi spedbygd hele gjengen. Søsteren min ble ansett for å være "i godt hold", hun var kraftigere enn mine andre søsken og andre barn. Likevel ser jeg på bilder at hun var mye tynnere enn tanteungene mine er nå. De er 6 og 7 år, og de ansees ikke som kraftige i andres øyne. men de er tjukke i forhold til hva jeg selv var på den alderen. (ingen som sier noe hvertfall) Venninnen min som på 90-tallet ble ansett som en tjukkas var tynnere da enn en gjennomsnittsungdom nå. Når jeg ser bilder av henne nå kan jeg nesten ikke tro at vi syntes at hun var tjukk. Nå har alle magen hengende over bukselinningen. Buksestørrelsene øker, det som en gang var 38 er nå egentlig 40-42 for at folk skal føle seg tynn selv om de er i øvre skiktet. har tilbrakt noen timer på div strender i sommer, og jeg må si det er skremmende å se hvor stor andel av befolkningen som er overvektig. Særlig når det gjelder ungene.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #13 Skrevet 8. august 2011 Tynn er et svært sprikende begrep, men jeg kan da si hva jeg mener om en helt normal kropp. En voksen kvinne: Magen bør ikke stå mer ut av kroppen enn brystene (med BH vel og merke, for mine bryster forsvinner ganske langt ned og blir rimelig flate uten BH!). En normalvektig kvinne har et realtivt flatt parti under bryster og nedover mot magen (så kan man diskutere om det er tjukk eller ikke å ha litt mage/pondus nederst etter garviditet og fødsel). Magen bør heller ikke være bredere (sideflesket det er snakk om her) enn skuldrene. Baken bør ha en "normal" fasong, altså at den er mer eller mindre rund. En bak som er unormal i fasong pga for mye fett er et klart tegn på overvekt for min del. Lår bør ikke overlappe hverandre Gniss er mer enn stuereint, for hvem har vel ikke slitt med valken rett nedenfor hurva?? Men man skal kunne gå uten at fettet på innsiden av låret overlapper det andre barn: Alt er greit så lenge de ikke har pupper! Jeg reagerer svært lite på forskjellige former på barn, men når jeg ser småbarn (2 års alder og oppover) som har pupper, da tenker jeg overvekt med en gang. Og da er det snakk om betydelig fett på brystpariet altså. Ikke bare litt løshudpupper Struttende mage kan mange barn ha uten å være overvektige, min sønn har det, men han er ikke overvektig i det hele tatt, han er bare bygd sånn menn: disser lårene, da er de tykke Menn har som oftest slanke, sterke benmuskler, så er det dissefett på låra, da er de tykke! Men selvsagt unntak og slikt
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 8. august 2011 Jeg tviholder absolutt ikke på BMI, jeg skrev jo faktisk i HI at dette bare er veiledende og ikke tar høyde for kroppsform (du leste kanskje ikke skikkelig?). Med kroppsform tenkte jeg også på om en er trent, eller utrent. Men uansett om du liker det eller ei, så er det BMI helsepersonell forholder seg til. Man skal helst være idrettsutøver før helsepersonell begynner å avskrive "overvekt" på BMI som bare muskler. Jeg har selv veid mindre enn det jeg gjør nå, men brukt en størrelse større i klær nettopp fordi jeg da var mer slappfisk og hadde lite muskler. Og jeg hadde mindre bryster siden dette var før jeg fikk barn. Ikke at jeg skal skryte på meg å være veldig muskuløs nå heller, men jeg er synlig trent og volumet som vekten av muskelmassen veier er mindre enn volumet av samme vekt med fett, derav mindre klesstørrelse selv om jeg er like tung/tyngre enn da jeg som yngre brukte str 38 i klær. Tviler på at brystene utgjør sååå veldig mye ekstra på vekten ;-) Har ikke de minste puppene for å si det sånn, og har i tillegg bred benbygning med brede skuldre. Jeg må ærlig innrømme at jeg føler en del fort bruker store bryster og bred benbygning til en slags "unnskyldning" til å veie mye. Kanskje fordi jeg gjorde akkurat det samme selv før? Og så kan en person med store bryster og brede skuldre gjerne "tåle" mer vekt uten å se overvektig ut enn en med små bryster og smale skuldre. Når det gjelder å være 86 kg, så skal man være veldig høy som kvinne for å kunne kalles tynn med en slik vekt (om det i det hele tatt er mulig? Som mann derimot går det fint an), og trene ekstremt mye for å ha så mye muskler (noe som igjen vil føre til at en slett ikke ser tynn ut, men kompakt) at det vil utgjøre så mange kilo på en kropp. Da snakker jeg trene styrke minst 2 timer daglig 5-6 dager i uken.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #15 Skrevet 8. august 2011 Da er du heldig. Mine bryster veier faktisk nesten 10kg.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. august 2011 Forfatter #16 Skrevet 8. august 2011 Jøss, har du veid dem?!? ;-) Jeg aner ikke hva mine veier jeg, bruke DD/E-cup. Noe som ikke er de største, men store nok. Men 10 kg... Da "må" du jo være litt overvektig ellers også?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #17 Skrevet 8. august 2011 Nei, jeg er ikke overvektig ellers. Jeg bruker H i bh-størrelse. Jeg har veid de ja. Jeg har også hatt en brystreduksjon da jeg var ung men det har ikke hjulpet. Det er veldig tungt for en ellers smal kropp med såpass tunge bryster.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. august 2011 Forfatter #18 Skrevet 8. august 2011 Ja, det kan jeg godt forstå. Uff, stakkars, du må ha mye vondt i rygg og skuldre? Jeg merker det litt i skuldrene bare på mine, og de er jo ikke så store heller selv om de er over snittet. Håper du får tak i gode BH'er da i det minste, som avlaster mest mulig. Men så enorme bryster på en normalvektig (og som ikke er silikon) er nok veldig uvanlig.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #19 Skrevet 8. august 2011 Jeg skal ta brystred nå i oktober igjen, men ifølge kirurgen min var det ikke uvanlig at bryster var svært tunge om de er store. Det er dessverre bare sånn noen av oss er. Sliter veldig med ryggen ja, har prolaps i l4. Gleder meg til å bli kvitt deler av de.. Silikon veier jo ikke så mye somregel
Ugl@ Skrevet 8. august 2011 #20 Skrevet 8. august 2011 Når det kommer til vekt så har jo kroppsbygning like mye å si som høyden i mange tilfeller. Er selv 1.69, veier da 59-61 kg, alt etter når på døgnet og hvilken dag jeg veier meg. Da har jeg idealvekten og er hverken for tynn eller har for mye. på 65kg så begynner jeg faktisk å føle meg litt pløsen, på 70kg føler jeg meg direkte tjukk, har veid det en periode. Det er absolutt ikke kledelig på min kropp med noe ekstra kilo. Vil selvsagt ikke bli for tynn, på 50kg er jeg bare skinn og bein. Får også av og til høre at jeg er tynn??? Nei, jeg er slett ikke tynn. Man kan ikke se ryggraden min, jeg har pupper, rumpe og lår og ribbebeina står ikke ut de heller, så jeg er ikke tynn, men slank! De som påpeker at jeg er tynn er gjerne litt kraftigere selv, men jeg driver ikke på påpeker at de er det, synes det er like frekt at folk påpeker at folk er tynne som at folk er tykke.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #21 Skrevet 8. august 2011 jeg har bestandig vært tynn/slank, nå er jeg 165 og det meste jeg har veid er vel 61 eller 62 men før jeg ble gravid lå jeg på 57/58 kanskje. Får fortsatt høre fra tykke venninner at jeg er så tynn selv om jeg er veldig normal slank. Jeg kom i skade for å si at jeg var tynn til mamma men hun sa at det var mange år siden jeg var tynn, nå var jeg normal. Men for det store litt lubne felleskapet er jeg fortsatt hun tynne, selv om jeg bruker klær i 38
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #22 Skrevet 8. august 2011 Vel er selv 1,78 lang, veier 72 kilo og i mine øyne har jeg minst 7 kg for mye til at jeg er komfortabel ! Trivselsvekta ligger på 65 kilo, da kan jeg bruke alt av klær uten at jeg selv ser noe henge over buksekanten og valker henge ut om jeg setter meg om jeg har trange topper på. Anser meg selv som slank nå også, men har ikke vondt av å ta av noen kilo. Tynn er jeg om jeg veier 59- 60 kilo, men jeg synes selv jeg ser best ut da !!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #23 Skrevet 8. august 2011 Kate Moss er tynn (men likevel fin i mine øyne), Victoria Beckham er mager (men hun kler det utrolig nok), det samme med prinsesse Kate(men hun kler bedre å ha litt kjøtt på beina) Cindy Crawford er slank og fin Christina Aguilera begynner å bli ganske stor (men ikke feit feit).
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #24 Skrevet 8. august 2011 jeg har en BMI på 18 og har en mamma som sier jeg bare blir feitere og feitere for hver gang hun ser meg.. så jeg tror ikke jeg er kompetent til å svare... Men syns alle i størrelse 36 / small er slanke og fine, under det blir magre i mine øyne. (men selvsagt har jo høyden å si masse, men tar utgangspunktet i gjennomsnittshøyde på 1.67 cm
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #25 Skrevet 8. august 2011 Mammaen din har garantert et forvrengt syn på kropp. Ikke hør på henne!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå