Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Jeg har de siste dagene hatt vondt i øvre del av magen på høyre side og dette ble kraftig forverret under en fjelltur i dag (vel, søndag var strengt tatt i går). Etter at jeg kom hjem ble smertene verre og verre, og jeg trodde det var kynnere. Jeg er kun i uke 30, så det er for tidlig med fødsel... Utover kvelden kontaktet jeg fødeavdelingen som ba meg komme dit. Alt ser heldigvis bra ut, men når legen trykker på ribbeina på høyre side så hyler jeg ut i smerte. Hun forklarer at jeg har fått costochondritis (betennelse i ribbeveggen) og at denne må gå over av seg selv og at jeg må spise paracet fremover. Jeg liker ikke å spise piller (særlig ikke nå som jeg er gravid), men jeg vil jo heller ikke gå med disse smertene. Betennelsen skyldes at livmoren har presset på ribbeina eventuelt at barnet har sparket for mye mot ribbeina. Legen "håpte" at betennelsen skulle gå over i løpet av noen uker, men mente at det kunne hende at den ble der til fødsel (eventuelt til barnet har stabilisert seg med hodet i bekkenet). Betennelsen er forresten (og heldigvis!) helt ufarlig for meg og barnet!!! Jeg har en superaktiv gutt i magen og akkurat nå mens jeg skriver ligger han og sparker på ribbeina på høyre side. Det er helt utrolig vondt!!! Jeg prøver å finne informasjon om slik betennelse på nettet, men finner veldig lite om det. Er det noen av dere som har opplevd dette? Eller kjenner noe som har opplevd det? Noen tips?
MK73 Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 Du finner noe på nettet hvis du søker på det engelske navnet, costochondritis. God bedring!
-augustspire- Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Hei! Jeg har opplevd noe av det samme, men hos meg gikk det over på rundt en uke og jeg fikk ikke påvist betennelse. Men akkurat som du beskriver hylte jeg ut når legen klemte på ribbeinet. Det var også forferdelig vondt å snu seg/reise seg opp av senga, og mange sittestillinger var smertefulle. Riktig god bedring til deg, håper det bedrer seg av seg selv.
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 8. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. august 2011 Takker for svar! Ja, har søkt litt på engelske forum og artikler også, så nå begynner jeg å skjønne litt mer hva dette handler om. Men trodde seriøst at fødselen var i gang i går kveld...! Hehe! Jeg dro hjem fra føden rundt kl 01 i natt og fikk bare beskjed om å ta paracet for å dempe betennelsen og smerten. Vet ikke helt om jeg skal ta det mer med ro eller noe, for jeg fikk lite beskjeder egentlig. Dro på jobb i morges, men det er jo et mareritt å sitte på kontoret...! Jaja, vi får håpe det går raskt over!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå