Gå til innhold

Hvordan har dere plassert barna i baksetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til akkurat den plasseringen og hvordan bilstoler bruker dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har eldste i passasjer-setet foran. Nr 3 og 4 i baksetet, da de har de største og mest trælete setene, og så har jeg nr 2 på "tredje rad", altså bakerst på kongeplassen i bagasje-delen. Hans sete er ikke så svært og er lett å ta ut og inn av bilen. Har 7 seter med 3 rader (valgfritt). Hadde håpet på 3 3punktseler på andre rad, men de bilene ble for dyre av den biltypen jeg ønsket meg :(

Jeg husker ikke navnene på setene, dessverre. Vet bare at det som nr 2 har er et Recaro-sete.

Skrevet

Jeg plasserer mini bakovervedt i en be safe izi combi, pga bakovervendt er den tryggeste måten og plassere. Har hørt at be safe er (hvertfall et av) de beste bilstolene en kan få tak i, combi pga bf ikke har isofix i sin bil :)

Skrevet

Grunnen til at jeg spørr er bare at vi akkurat har fått nr. 3. Barna på 2 og 3 sitter i hver sitt besafe izi kid sete som er barkovervendt på sidene, men jeg har minste i en maxi cosi cabriofix i midten. Er bare veldig knotete med å ta inn og ut babysetet mellom de to store stolene. Har base, men slitsomt uansett. Kunne tenkt meg å ha henne på høyre siden i bilen, men er litt usikker siden hun er så lita og den tryggeste plassen er midten.

Hvordan vil dere plassert barna?

Har forresten en ford s-max.

Skrevet

Har tre rader, så et bakovervendt til 2,5 åringen bak passasjersetet (pga at passasjersetet ikke kan flyttes da, det ville derfor ikke vært mulig å ha bakovervendt sete bak førersetet). Bak førersetet har jeg plassert 4,5 åringen i framovervendt sete som festes med bilens trepunkts sele. Trepunkts sele har jeg ikke i midten på andre rekke, så babyen er plassert på venstre side på tredje seterad. Helt tilfeldig at det var der, og ikke høyre side. Fester maxi cosien med trepunkts sele.

Skrevet

Jeg ville nok satt babyen foran (dersom det er mulig å skru av airbagen selvfølgelig), nr 2 i bakovervendt stol på den ene siden, og så evt snudd den eldste og satt det setet der det var mest hensiktsmessig, slik at voksen nr 2 kan sitte bak. (om du ikke vil snu nr 3, så må vel stolen stå på siden, og da er det vel umulig å komme forbi og til midten for en voksen? evt satt nr 3 i midten dersom en bakovervendt stol kan stå i midten..) Det er en utfordring med 3 stolbarn, helt klart.

Annonse

Skrevet

Det hele problemet er at vi har kun isofix-seter og alle setene er bakovervendt. Kan jo ta bort basen til baby-setet, men er så hysterisk redd for å montere feil. Kan jo heller ikke ha babyen i setet om det skal monteres helt riktig med tanke på hvor stramt beltet faktisk skal være. Vi har heller ikke isofix-feste fremme, så blir slitsomt å montere babysetet hele tiden når vi skal inn og ut av bilen..

Vi prøver også på det lengste å ha barna bakovervendt, men hadde kanskje blitt det enkleste å kjøpe nytt sete til største...

Får heller bare prøve oss litt frem, men er kjekkt å lese om hvordan andre ville gjort det :) Har jo store seter bak, så kan jo ha barna akkurat slik vi vil, men tenker bare så mye på sikkerheten til alle sammen. Skulle gjerne hatt alle i midten! *Hysterisk*

Skrevet

Akkurat nå sitter vesla (nr 4) bak føreren. De tre andre bytter stadig plass i bilen. Nå for tiden sitter nr 2 på rad 3 bak vesla, og nr 3 på venstre siden på rad 3. Eldstemann sitter enten mellom brødrene, eller ved siden av vesla. Helst ved siden av vesla. Dette er i en 8-seters Caravelle. I den lille Poloen vår er det ikke plass til alle barna, men bruker den til henting/levering i bhg. Der sitter vesla bak passasjerstet (kun der det er plass til bakovervendt stol), og minstegutten bak fører. Om minstegutten ikke er med, så sitter mellomstegutten i hans sete (putestol). Skal eldstemann være med må han sitte foran siden det ikke er plass mellom barnesetene bak. Han er ca 148 cm lang, så det går greit.

Skrevet

Setene er BeSafe ett-eller-annet med isofix til vesla på snart 2 år ( i begge bilene). Så har 4 åringen et Maxi Cosi sete, putestol, mener jeg det er i Poloen, og et Britax med isofix i Caravellen, og han på snart 7 år har en annen variant av Maxi Cosi putestol enn den i Polen i Caravellen. Tror jeg, litt usikker på de putestolene.... Eldstemann bruker altså ikke bilstol selv om han bare er 8,5 år (snart 9 år) siden han er 148 cm høy og rundt 38 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...