1frafør_1påvei Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Har fått en skikkelig brystbetennelse i høyre bryst. Har fått antibiotika og pumper hver 2.time. Antibiotikaen har allerede hjulpet godt på allmenntilstanden, er endelig kvitt feberen og får i meg mat igjen. Hvor lang tid kan jeg regne med det må gå før "kulene" i brystet er borte? Prøver å massere godt når jeg pumper, men jeg syns ikke det kommer så mye melk lengre..vil så gjerne få det overstått og grøsser mtp abcess. Syns det er ille nok som det er!! :-(
lillenims Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Hvor lenge har du fått på antibiotika nå? Ble det tatt melkeprøve før behandlingen startet? Hvor lenge har du fulgt pumperegimet du beskriver? Har du prøvd å håndmelke i dusjen, eller etter å ha fått brystet godt og varmt med varmeputer/varmeflaske? Ammer du i tillegg på brystet? Har du prøvd en ammestilling der barnets hake kommer nærmest mulig kulene du har? Se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler på ammestillinger. "Tvillingstilling" og å amme på alle fire eller liggende kan ofte fungere. Mange spørsmål og få svar i kveld, dessverre
J -76 Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Hei kjære deg! Jeg var gjennom det samme marerittet i vinter. Det viste seg at jeg fikk foreskrevet feil dosering på antibiotikaen, så sjekk at du har fått 4 tabletter daglig. Jeg fikk kun 3 i begynnelsen og betennelsen kom tilbake. Jeg tok melkeprøver, men dette ga ingen svar. Jeg vil råde deg til å investere i gode ullinnlegg samt varmeputer du kan legge inn i bh. Du finner siste nevnte hos ammehjelpen, de er fantastiske til å løsne opp kuler. Å masere i dusjen hjalp ikke meg, og kan være smertefullt. Jeg vil virkelig anbefale de varmeputene og legge babyen til selv hvor jævlig vondt det er, det går over! Jeg var nær ved å slutte hele ammingen da jeg ikke så noe ende på det hele, men det gikk over til slutt og jeg har vært frisk siden og ammer enda, gutten min er nå 6 måneder. Lykke lykke til! KLEM
1frafør_1påvei Skrevet 13. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2011 Har tatt 4 tabeletter daglig i 8 dager. Skal holde på i 10 dager. Det ble tatt melkeprøve før behandlingen startet, men fikk aldri med meg svaret. Tok også en blodprøve. JM sa CRPen min var på 220, og den skulle være på 5. Så hun sa det var ingen tvil om betennelse. Har pumpet hver 2.time i 7 dager, nå pumper jeg hver 3.time. JM sa det var greit å gå over til hver 3.time etterhvert, og jeg er kjempelei og sliten av å føle meg som ei melkeku døgnet rundt. På sykehuset ble jeg kjempesår og huden sprakk på brystvortene. Ble her introdusert for skjold, noe som hjalp litt. JM mente at dette kunne være grunnen til betennelsen, da lillegutt ikke fikk "massert" brystvortene skikkelig. Gråt meg gjennom ammingen den første tiden, og siden jeg fikk betennelsen har jeg bare pumpet. Grøsser ved tanken på å legge han til brystet igjen, da jeg er kjemperedd for at marerittet skal begynne forfra igjen. Tror garantert at han blir å plages med å ta brystet igjen, siden han har fått flaske den siste tiden og alltid har vært veldig utålmodig ved brystet (liker ikke å jobbe for maten). Klarer heller ikke forsette slik som nå, med pumping + MME. Føler jeg gjør to jobber, og det frister å gå over til bare MME. Men da sitter jeg her med verdens dårligste samvittighet fordi jeg ikke gir han brystmelk, og føler jeg "svikter" i morsrollen.. Vet ikke hva jeg skal gjøre! Akkurat nå er alt bare mørkt og trist :-(
Billie Jean Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Hei Kariina og stakkars deg! Jeg føler virkelig med deg, det må være grusomt å gå gjennom den hestekuren du gjør, pumpe som en oljerigg og allikevel være plaget med betennelse! Ville bare si at du gjør en kjempejobb og at jeg forstår den dårlige samvittigheten, den er naturlig. Men du skal ikke behøve å føle deg som en dårlig mor fordi du muligens må over på MME på fast basis. Det går faktisk en grense for hva man skal lide seg gjennom i ammingens navn. Når strevet og stresset rundt amming overskygger alt annet og du føler at alt er mørkt og trist på grunn av dette er det faktisk et signal om at du har gjort mer enn nok. Mange ville gitt opp lenge før deg. De fleste ville gitt seg når det har gått så langt som du beskriver. Jeg håper du lytter til deg selv, jeg håper ammingen din lykkes men det er ingen skam å gi seg når du har gjort den enorme innsatsen du helt åpenbart har gjort. Lykke til! PS: det kan jo hende du ikke responderer så godt på akkurat DEN antibiotikaen. Kan det være en løsning å prøve en annen medisin? Hør med legen.
lillenims Skrevet 13. august 2011 #6 Skrevet 13. august 2011 Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no Det tar gjerne en ukes tid med lette smerter/ubehag i brystet også når du får behandling, det er helt normalt. Men det er viktig at du føler det går rett veg HVER DAG. Jeg ville spurt jordmor/lege/apotek om det er smertestillende du kan ta før amming dersom du synes det gjør veldig vondt å legge han til. Det "skal" ikke gjøre vondt, men har du sår og/eller er tidlig i ammeperioden så er det rett og slett sånn at det av og til gjør vondt. Jeg ville også snakket med jordmor eller noen andre med god ammekompetanse om sugetak og fått sjekket dette. Dette er ofte en grunn til sårhet/sår. Stimuler gjerne brystet sånn at det kommer melk med en gang, feks med håndmelking. Du kan også spørre legen din om resept på nesespray for å bedre utdrivingen av melka. Dobbelsjekk også at du har fått riktig medsin og dosering i forhold til bakteriene de fant i melkeprøven. Ofte gis det en standardantibiotika med en gang, som byttes ut med en annen når prøven er ferdig analysert. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å kutte ut amming! Mamming er viktigere enn amming, og det viktigste er at du er en god mamma for sønnen din! Samidig kan det være greit å gi det en uke til om du orker, siden du nå er midt inne i en behandling som er stressende. Det kan ofte være lurt å være mindre stressa og fortvila når man tar litt store beslutninger som man er usikker på. Lykke til!!!!
mastermind Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 DU kan ta paracet mot smertene, ikke ibux. Hadde brystbetennelse i vinter. Vet hvordan du har det. Lå¨med 40 i feber i en uke! Hvilken antibiotika har du fått? Jeg fikk en først som ikke var god, så fikk jeg diclosil,, den er mye bedre på brystbetennelse! Det tok et par uker til brystet var mykt igjen. Lenge å vente. jeg fikk ikke ut melk, ikke en dråpe! så her ble det flaske til slutt. En forferdelig avgjørelse å ta, men måtte tenke på at jeg og gutten skulle ha det bra!
1frafør_1påvei Skrevet 15. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2011 Fikk heldigvis diclosil med en gang og allmenntilstanden ble ganske raskt bedre. Ja, et par uker er en hel evighet når man holder på slik som nå! :-( Var på sykehuset i dag og de mente det var stor forbedring (hurra!). Brystvortene er fortsatt sår og huden sprukket :-( enda jeg ikke har hatt lillegutt til brystet på snart 2 uker..kommer ikke til å prøve igjen, klarer bare ikke tanken på at dette kan skje igjen. Men skal prøve å fortsette pumpingen slik at han hvertfall får noe mm. Har ikke nok melk til at han blir mett, så må fylle på med litt mme også. Håper jeg snart får energi og overskudd tilbake slik at jeg kan nyte denne tiden. Lei av å være melkeku og konstant trøtt og sliten..
lillenims Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Som ammehjelper kan jeg ikke gi medisinske råd, men bare henvise til medisinsk personell - derfor kan du ikke spørre meg om smertestillende En viktig ting med feks paracet ved brystbetennelse er at den kan virke smertestillende og febernedsettende, og dermed skjule at du er i ferd med å bli alvorlig syk. Hurtig stigende feber er tegn på at man skal kontakte lege raskt, og også om det ikke er bedre etter et døgn med tømming. Derfor er det viktig å iallfall ha pauser mellom smertestillende slik at kroppen får gitt signaler innimellom, og helst bare bruke det etter å ha vært i kontakt med lege, slik at legen kan vurdere hvordan symptomene er og minne deg om å ta kontakt igjen. Kjempefint at du pumper så lenge du orker Alle monner drar, og selv om det ikke er mye så er det masse antistoffer i det lell. Pass på å gi deg når du mener nok er nok, det er viktig at du ikke sliter deg ut også. Kanskje du burde få sjekket jern-nivået/blodprosenten din, om den er lav så kan man bli slapp. Men det blir man også av å være syk, så det kan like gjerne være det altså. Havresuppe er et gammelt kjerringråd mot kraftløshet og lite melk, så det kan du gjerne drikke. Ekstremt tynn havregrøt, kanskje 0.5 dl gryn til 1 l vann. Drikk som den er eller sil, kald eller varm, bland evt med solbærsaft. Sukker eller honning er lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå