*EnGang..* Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Jeg prøver selv å slutte for harde livet, men det er utrolig vanskelig. Ikke lenge siden jeg var på forsamtale, og der sa de at sjansen minsket med 50% hvis man røykte under prosessen, siden det forstyrret medsinene eller noe(og selvfølgelig er kjempe farlig/dødelig and u name it...). Hun damen sa at uansett så får jeg bare 1 forsøk om jeg ikke har greid å slutte å røyke, men hvem er hun til å bestemme det?Er jo vi som betaler i dyre dommer, og ikke henne. Selvom jeg skjønner det med røyking, og prøver for harde livet(blir litt aggresiv når jeg prøver å slutte). Jeg har også en bmi på 28/29, så om jeg slutter å røyke, kommer jeg uansett til å veie såpass mye at jeg er for feit til et forsøk. og jeg som har greid å slanke meg 14 kilo!! Man kan ikke få i pose og sekk samtidig, og hvis jeg greier 1 ting, går det ut over det andre. Hun sa også at fra vi søkte i juni, så tok det uansett 5 mnd før vi kunne begynne på spray. Har dere andre ventet så lenge også? Skulle få brev i posten når man kunne starte..
*MammaTStjerneskudd<3 1.8.12* Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 føler med deg!! har ikke begynt på IVF enda, men det ligger i nær framtid. røyker pr. dags dato, og kunne ha gått ned noen kilo. satt her forleden og vurderte å komme i gang med trening og sånn før jeg sluttet, for å få kick-start før de fantastiske obligatoriske 5 kg fra røykeslutt kommer på. vet selv at jeg ikke kommer til å ha noe problem med å slutte å røyke, for har sluttet i 3 år tidligere (dum som startet på igjen). men de sies at mammen også bør slutte pga potensen, dreper sæd, dårlig kvalitet osv, men han er en sånn type som blir skikkelig hissig dersom han slutter, så han sliter med det. han har sagt han skal slutte når jeg blir gravid, for han ønsker også at barnet skal få en best mulig start. men jeg er sånn som deg i forhold til brus og sjokolade, det kommer jeg til å slite med. men som jeg sier, er bedre å trappe ned på ting i en periode før slutt, dersom man sliter, for å venne på kroppen at no blir det snart ikke mere av dette : ) men siden du sliter mellom 2 onder, så er det kanskje bedre å prøve en ting. men sliter selv med begge, så skal ikke si noe. har bare falt inn i et lys av at no er jeg lei, jeg skal ha positiv test før jul, koste hva koste vil ; ) men hvis det er noe trøst i det, så er du ikke alene : ) håper det ordner seg for deg : )
Tante_Esel Skrevet 7. august 2011 #3 Skrevet 7. august 2011 heisann.. jeg og hadde store planer om aa slutte, og jeg slutett 2 uker før første forsøk i januar, og holdt meg unna HELE rugeperioden og litt til... naar testen ble negativ, maatte jeg bare begynne igjen... føltes liksom som om jeg "ga" opp litt av livet mitt... og det var jeg ikke klar for.... naa skal jeg strax ha nytt forsøk, og har roet ned masse paa sukker!!! og sluttet aa røyke igjen... men hel aerlig, saa tror jeg det er saa mye som skal til for at spira sitter... og ja, det er skadelig, men tror samtidig at syukker er minst like farlig som røyk... og vet du hva... de fleste blir gravide paa FYLLA! og da er det jo ofte baade alkohol og røyk inne i bildet.... anyways... bare noen av mine tanker.... hvorfor maa du vente i 5 mnd for aa begynne... synes det hørtes leeenge ut...
TanteTroll Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 Hei *En gang...*! Jeg vet ikke hvordan det er med ventetider, så det kan jeg ikke svare deg på. Hadde bare lyst til å kommentere litt i forhold til røyken. Jeg har røyka selv, så jeg vet at det er vanskelig å slutte, og at det kan hende det blir noen sprekker før man er røykfri. Men poenget mitt er; når klinikken sier du får redusert sjanse til å lykkes ved forsøk når du røyker - er ikke det en motivasjon til å slutte??? Det er ikke gitt at man lykkes på første forsøk (eller andre eller tredje) uansett røyk eller ikke, men dette er en ganske tøff prosess å gå igjennom, så jeg ville prøvd og bruke informasjonen fra klinikken som en motivasjon til å slutte. Det er tungt og få negative tester etter forsøk, og det kan dukke opp tanker om det er noe man kunne gjort annerledes. Er det ikke bedre å være føre var enn etterpåklok i forhold til røyk? (Men jeg vet det er noen som røyker under forsøk, og samboeren min røyka ved alle de 3 offentlige forsøkene.) Klinikkene kan vel velge ut i fra en vurdering hvor mange forsøk de tilbyr, men om det skal gjøres kun på grunnlag av røyk er en annen sak. Du sier ingenting om dere skal ha forsøk privat eller offentlig. På de offentlige forsøkene vil det være en makspris, mens det koster flesk i det private. Ønsker deg lykke til!
Tante_Esel Skrevet 7. august 2011 #5 Skrevet 7. august 2011 enig med rugekassa her jeg har tenkt samme tanke, og derfor jeg slutett litt før forsøk... den negative testen ble bare litt for Negativ for meg.... men jeg kan ihvertfall vaere fornøyd med at jeg ikke har røyka under hormonbehandøing eller rugepriode... og røyken forsvinner ut av blodet paa 48 timer
*EnGang..* Skrevet 7. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2011 *HåperPåBabyIMagenEnDag* : Hmm syns det er så rart at leger sier så mye forskjellig. Hun på ullevåll sa at det ikke hadde noe å si om mannen min røykte. Og det med at jeg burde slutte å røyke fordi det minsket sjansene med 50% er at det reduserer med 50% når man holder på med prosessen, og nødvendigvis ikke så mye hvis man røyker og blir gravid naturlig. Du er flink som greier å kutte ut/kutte ned når du vil:)
*EnGang..* Skrevet 7. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2011 Vet ikke hvorfor det er så lang ventetid, men sånn er det ihvertfall på Ullevåll ifølge dem. At man får ikke begynt på spray før tidligst 5 mnd etter motatt søknad, og søknad ble sendt i juni. så dermed kan jeg uansett ikke begynne på spray før i november.. Og desember når man skal ha uttak så går det ikke, fordi mannen er på andre siden av landet, så da skjer det ikke noe før godt ut i 2012, så har heldigvis god til på å slutte å røyke, så får jeg håpe jeg greier det. Jeg går offentlig.
Happy87 Skrevet 7. august 2011 #8 Skrevet 7. august 2011 Så "godt" å høre at det er flere i samme situasjon som meg.. Jeg venter på innkalling til forsamtale og røyker fortsatt.. Etter tre mislykka pergokurer (fikk ikke el) så er det deilig og ha røyken og "trøste" seg med. Jeg er veldig forberedt på å slutte før vi begynner på prosessen, men nå fikk jeg plutselig en ny bekymring.. Hva er grensa på bmi i forhold til om man får lov eller ikke?? Jeg har en bmi på 30, men ser ikke sånn ut i det hele tatt.. kan jeg risikere å ikke få lov til å begynne pga bmi?? Jeg skal begynne å trene igjen nå etter sommeren og var veldig flink før sommeren, men jeg bare lurte på hva grensa er..
Januarmirakelet Skrevet 7. august 2011 #9 Skrevet 7. august 2011 Heisann Jeg var...eller skal man heller si er røyker. Jeg var også overvektig, og fikk beskjed om å gå ned i vekt hvis vi ønsket help. Klarte å gå ned 17kg...og begrenset røyken til under 10 om dagen...hadde tenkt å slutte i løpet av dette året, når vekta var blitt stabil....men ikke mye ros å få hos legene nei....burde gå ned 5 kilo til og kutte røyken tvært...ikke noe koselig melding når man har jobbet så hardt med å komme dit man var. Har heldigvis mange venner og familie som synes at jeg var kjempeflink:o) Og det hjelper jo på motivasjonen. Nå lovet de oss hjelp på tross av at jeg ikke hadde sluttet å røyke helt...skulle begynne jan neste år, da de ville vi skulle forsøke et par runder til med pergo...men tro det eller ei, her blei frua gravid helt på egen hånd*YES*...var faktisk gravid allerede på utredningen:o) Er nå 15+1, og har ikke smakt en sigarett siden jeg så de to strekene på testen 1jun11 kl 04:35 hehe Er fortsatt sugen på røyk, men sier til meg selv at jeg kan ta en så snart småen er ute...har forhåpentligvis ikke lyst på røyk lenger da, men hjelper å love seg selv noen utskjeielser når suget setter inn som værst. Synes du har vært KJEMPE flink, og ikke la noen fortelle deg noe annet. ER kjempevanskelig å slanke seg og kutte røyken samtidig....for hva erstatter vi røysuget med?? Mat og godis...tro meg, det går mange poser med potetskruer for tiden ;o) Tror det er vanlig at man må vente noen mnd før de setter igang...de ser jo helst at man klarer seg på egenhånd....spesielt når man har gått såpass ned i vekt. Lykke til iallefall, krysser fingrene for deg!!!!
*MammaTStjerneskudd<3 1.8.12* Skrevet 7. august 2011 #10 Skrevet 7. august 2011 gulle godt å høre at man ikke er alene : ) lurer også på hva bmi-grensen er? skal igang med trening, sunn spising og røykekutt no. føler jeg biter over mye på en gang, så vi trapper ned røyking i starten, pga den økte vektgangen ved slutt. men er avhengig av kald cola : ) og røyk er greit å ha når man er i "kjelleren", noe man desverre er en del i prøve-perioden. men skal gi det et forsøk no, og se hvordan det går.
Snoopy. Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Jeg har også røykt i maaaaange år, og vet akkurat hvordan dere har det. Jeg var "redd" og trodde ikke jeg skulle klare å slutte å røyke, ihverfall ikke uten å ha suget hver dag. Men jeg leste boken"Endelig ikke-røyker" av Allen Carr. Ikke bare har jeg sluttet å røyke, men har ikke sug hverken i gode eller i dårlige dager. Anbefaler alle som er motivert for å slutte å lese den. Anbefaler også deg som er gravid men lengter etter den første sigaretten etter barnet er kommet ut. Jeg ønsker dere alle lykke til, og håper dere (uansett hvilken måte dere velger å slutte på) finner det like overrasskende lett som jeg gjorde. Hilsen lykkelig-eks-røyker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå