Gå til innhold

Hjelp! sår og antibiotika kur runde 2

Anbefalte innlegg

Jeg Jar nå ammet siden 8 juli med sår, fikk sår dag 2. Ammeteknikk skal være bra, ifølge ammepoliklinikk og helsesøster. Jeg har fullført 10 dager på antibiotika for gule stafyllikokker, siden sårene ikke var grodd fikk jeg utskrevet ny runde. Er idag på 11 dag med antibiotika. Jeg er veldig lei av å ha dise sårene, da jeg ikke klarer å ha noe inntil huden. Må gå med melkesamlere hvis jeg går ut noe jeg gjør bare hvis jeg må ut, ellers lufttørker jeg. Det går bare vondt når datteren min kobler seg på nå, så den verste kneiken føler jeg er over. Men med ei eldre datter på to som jeg føler lider av at ammingen tar så mye tid og en mann som har null forståelse og ikke ser hvorfor jeg ikke bare kan gi flaske, føler jeg at nå orker jeg snart ikke mer. Må legge til at jeg har ammet så tårene spratt, beina i spenntak i bordet og til eimen av blod. Å gi opp ammingen er ikke noe jeg tar lett på. Mitt spm: dere som måtte ha to runder antibiotika, skiftet dere merke runde to el fortsatte dere på samme? Hvor lang tid ut i kur 2 gikk det før dere var bra?

Fortsetter under...

Ble det tatt prøver av sårene før antibiotikabehandlingen startet?

Jeg anbefaler at du får legen til å kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming på rikshospitalet, de gir råd til helsepersonell om alt rundt amming og ammeproblemer.

Spør også lege eller apotek om det er smertestillende du kan ta før amming. Det er ikke meningen det skal være SÅ vondt, og selv om du får behandling for sårene kan det hende du bør ha smertebehandling også.

Pass på at du ikke sliter deg ut! Jeg skjønner at det er vanskelig å bestemme seg for å gi opp amminga, men husk at det er viktigst at ungen din har en frisk og sterk mamma. Om du er veldig innstilt på å prøve lenger så ta en uke av gangen, og prøv å finne noen andre å alliere deg med - det er viktig at du har noen som støtter deg også når du har det vanskelig - det ER lov å synes amming er noe forb**** slit og herk, og det ER lov å prøve mangt og mye for å lykkes! (Samtidig er det viktig at denne personen ikke støtter deg FOR mye - men ser når nok er nok!)

(Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no)

Takk for svar. Ammestart er helt forferdelig, hadde heller tatt en fødsel til. Hadde samme problemene med førstemann også, er veldig god på ammeteori og var helt sikker på at jeg hadde lært etter forige gang. Men jeg har åpenbart problemer med praksis og det var helt forferdelig å se at problemene en etter en ble det samme som sist, til tross for at alt ble gjort etter boken. Har veldig sart hud så noe av problemet ligger nok der. Det ble tatt prøver og jeg fikk antibiotika i forhold til resultatet, hadde veldig dype sår. Den ene brystvorten hadde mer eller mindre delt seg:( jeg ser nå lyset i enden av tunellen, sårene gror, men det er omtrent som å se på at maling tørker. Jeg er stadig redd for å legge til feil og rykke tilbake.... gleder meg til ammingen blir kos for det ble det sist etter 5 uker med helvete og jeg ammet da i 15 mnd uten flere problemer. Men sist trengte jeg bare en antibiotika kur og jeg kan ikke huske at sårene grodde så sakte, men det kan jo hende jeg har fortrengt det.

Så bra at du ser lyset i enden av tunnelen. Ikke godt å si om det tar lengre tid før sårene gror denne gangen, det er jo mye som påvirker det, og det kan hende du fikk behandling ørlite tidligere for eksempel. Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...