Gå til innhold

Mat til baby på 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :))

Hvor ofte og hvor mye mat får barna deres i løpet av et døgn?

Jeg føler at jeg famler i mørket om dette, og synes ikke at jeg får gode svar på helsestasjonen.

Slik er som regel dagene våre:

- Står opp 08.00

- Frokost 08.30 (230 ml MME)

- Lunch 11.30 (Stor posjon med grøt)

- Middag rundt 15.00 (230-270 ml MME)

- Kveldsmat 18.30 (230 ml MME)

- Legger seg 19.00

- Våkner første gang rundt 06.00 men nøyer seg med smokk for å så

sove litt igjen

Vi har en relativ stor gutt på 5 mnd som veier rundt 9 kg og nærmer seg 75 cm. Han er blid og fornøyd, og er glad i mat. Det jeg lurer på er om jeg kan gi han grøt til kveldsmat også, men da får han bare 2 melkemåltider om dagen? Også lurer jeg på det samme angående "middagsmat" (moste grønnsaker etc.)....

Kanskje noen vil dele sine erfaringer og hverdag med meg? Üü

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt på 5 mnd spiser omtrent dette i løpet av en dag.

Ca kl 6: 200 ml mme

Står opp rundt 8-9.

Ca kl 10: 170 ml mme

Ca kl 13.30: 170 ml mme, etterpå får han smaksprøver på fruktmos eller grønnsaksmos (ikke et helt måltid)

Ca 17.00:170 ml mme

Ca 19.30: En porsjon grøt

Legger seg ca 20.30 og får da påfyll av mme og drikker alt fra 50-150 ml

Rent personlig synes jeg det er for tidlig med to fulle måltider fast føde ved 5 mnd. Jeg tror det blirt for mye for en kropp som nettopp har vendt seg til mat og mange har jo ikke begynt med smaksprøver på den tiden engang. Man skal øke mengden fast føde gradvis og målet er ikke å komme opp i kun fast føde på kortest mulig tid. Og som du selv sier blir det da bare to melkemåltider i løpet av en dag, og det er veldig lite for et barn på bare 5 mnd. Så lenge han legger på seg som han skal og er fornøyd holder det lenge med mme en stund til. Smaksprøver er derimot fint, for da får han vendt seg til nye smaker.

Skrevet

Så heldig du er som kan gi han så mye grøt!

Jeg har en gutt som er 6 mnd om en uke, og jeg har gitt han mat nå i 3 uker uten at det går noe særlig nedpå....

Men det som jeg ser han digger nå er most avokado!

Du kan begynne å gi det til kvelds eller begynn med potet til middag.

Men du kan spørre helsestasjonen om den boken som heter mat til spedbarn. Der står det en fin plan man kan følge.

Jeg gir lillegutt grøt til frokost (ca kl8)

og fruktpure rundt 11-12 (eller mos frukt du har hjemme)

Og middag når vi spiser middag ( til nå har det vært potet/gulerot/brokkoli/avokado) Men begynn med smaksprøver/små porsjoner siden magen hans ikke er vant med det.

Og til kvelds er det grøt (de to siste kveldene har han fått avokado)

Jeg gir kun små skjeer og det går lite nedpå i lillegutt sin munn...

Han får mormsmelk om natten og før hver blund (sover 3 blunder om dagen)og ved legging.

Jeg gleder meg masse til han "knekker koden" å spise fra skje...

Og jeg har også en stor gutt, men vekten har dabbet av de siste mnd da han krever mye mat (jeg ammer han ekstremt lenge om gangen)

Og jeg syntes at helsestasjonen kunne ha rådet meg itl å introdusere fast føde tidligere. Siden det tar sååååå laaaaang tid....

Skrevet

Hei, jeg begynte så vidt med smaksprøver på gutten min da han var 4 mndr, til å begynne med spiste han greit, men så fikk han magevondt av grøt og jeg tok en liten pause, fant ut at han var mer glad i grønnsaksmos og det var snillere mot magen, nå spiser han greit hvis jeg blander mosen med MME, men det er mye klaging hehe og fruktmos er ok den ene gangen, men helt uaktuelt andre ganger. Han drikker mest MME i små porsjoner, men tror det blir nok ila dagen, her er vår rutine:

Ca. 06.00. 100 ml velling

Ca.10.00. 100 ml MME

Ca.12.00 100 ml MME pluss ca. kvart porsjon grønnsaksmos

Ca.14.00 100 ml MME og litt fruktmos kanskje

Ca.18.00 100 ml MME

Ca.21.00 100 ml MME pluss ca. kvart porsjon grønnsaksmos

Har ca. 3 dupper ila dagen, fra 1- 2 timer. Legger seg 21.30-22.00, matporsjonene blir litt og litt større, men jeg har skjønt at dette vil ta tid, det er melkeflasken som er den store favoritten.

Dere som gir avokado, skal den være godt moden?

Skrevet

Takk for gode svar! Enig med deg Lemonia om at han er for liten til å få 2 fulle måltider med grøt. Tror han får nok mat (om ikke for mye) slik som vi gjør det nå :)) Men smaksprøver kan vi jo begynne med, og avokado er spennende! Hva annet kan jeg tilby lillegull til smaksprøver?

Sover barna deres natten gjennom? Gutten vår har nettopp begynt å sove lenge om natten, men våkner gjerne rundt 05.00-06.00. I de siste dagene har jeg ikke gitt han "nattmat" når han våkner, siden han ikke virker så sulten...han godtar dette og sover av og på til rundt 08.00. Syns han er skikkelig flink og jeg skal ikke klage på dette, men har dere tips til hva jeg kan gjøre for at han ikke skal våkne før 07.00? Før ville lillegull legge seg mellom 21-22, men nå viser han tydelig at han er klar for å legge seg allerede kl 19.00 (!!!). Han vil også sove en god del om dagen, gjerne 1 time eller mer etter hvert måltid. Hva mener dere om leggetider? Gir dere barna mat før dere legger dere?

Ha en fortsatt fin dag :))

Skrevet

Det aller meste av frukt og grønnsaker kan de få. Mine har begge vært veldig glad i søtpotet- og squashmos, samt gulrot- og maismos. Av fruktmoser har alt med banan, pære, mango eller aprikos vært veldig populært. Moden mango most med banan er også en favoritt.

Lillebror sover natten gjennom (fra 20.30 til ca 6, da får han litt mat og sover så videre til 8-9) og det har han gjort fra han var 7 uker. Eldstemann gjorde ikke det så tidlig. Han får mat rett før han legger seg og så gir jeg ikke mer før han selv våkner og ber om mat. Jeg har ingen gode forslag til hvordan du kan få ham til å sove litt lenger, men han legger seg tross alt kl 19, som vil si at han sover 12 timer om natten og tror ikke du kan be om særlig mer enn det. Begge mine har sovet omtrent tolv timers netter på det meste, men jeg vet om flere som har babyer som sover kanskje bare 10 timer og dermed er oppe gryyytidlig, så jeg synes det er flott.

Skrevet

Vi er helt klart utrolig heldige! Helt fantastisk at han sover så lenge sammenhengende, og nyter det så lenge det varer. Jeg kan eventuelt gjøre som deg Lemonia og gi han litt mat når han våkner rundt kl 06.

Takk for mange tips til frukt og grønnsaker! Gleder meg til å se hva han liker og ikke :)) Most mango med banan høres jo helt fabelaktig ut!

Skrevet

Så jeg skrev litt feil, mente moden avocado med banan (men mango og banan er også godt da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...