Gå til innhold

Hvor mange her tør innrømme at de alltid har trodd at det heter forhåndsregler, og ikke forholdsregler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok mange som har fått seg en ahaopplevelse når det gjelder feil bruk der ja... jeg tror jeg lærte det på ungdomsskolen.

Hilsen hun som rettet på HI i det andre innlegget om forhåndsregler.

Ikke jeg! Jeg klarer nesten ikke å si forhåndsregler engang. Tenk på alle dem som setter spørsmål ved eller stiller spørsmålstegn ved noe, da! Dem er det tusenvis av, særlig blant journalister - de er spesielt glad i den siste versjonen og stiller spørsmålstegn ved alt mulig... Det norske språk er i forfall, det er det bare å innse.

Fordi det ikke er feil. Når alle både bruker og forstår ordet, da finnes det. Slik utvikler språket seg, språket lever gjennom ordet, ikke i en ordbok.

Annonse

Niks, det ordet kan jeg. Og bruker det riktig.

Men HI, det heter sjelden og ikke sjeldenT.... ;-)

Og ja, det norske språket er i forfall OG utvikling, samtidig, men la ikke forfallet og utviklingen bli synonym!

Jeg sier forhåndsregel....har alltid gjort det og trodde helt og holdent det var riktig:)

Nå måtte jeg faktisk slå det opp - og du har selvfølgelig helt rett:)

Men forhånd er jo et ord, så for meg gir derfor 'forhåndsregel' mening, altså å være bevist på forhånd........

Jeg har aldri hørt noen si forhåndsregler.. eller trodd at det het det. Man tar forholdsregler. Jeg tror ikke forhåndsregler et ord, google translate eller ikke.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...