Gå til innhold

Noen som vil komme med sin mening om jentenavn?

Anbefalte innlegg

Vi står i utgangspunktet mellom tre jentenavn, Ingebjørg, Ingeborg og Øyfrid, og har egentlig ikke helt klart å bestemme oss. Heller vel mest mot ingebjørg eller øyfrid.

Så snubla jeg over et navn som er i en helt annen sjanger og mannen er ganske likegyldig til navnet, synes det er helt greit... men det blir kanskje helt merkelig hvis det ikke står i stil med søskennavn?

navnet jeg har snubla over er Alba Lovise.

Hva hadde dere tenkt? Holdt dere til navna i samme sjanger som søsknene sine, eller kanskje tenkt litt nytt? Er usikker, men likte klangen på navnet.

Fortsetter under...

Her holder vi oss til samme "sjanger", dvs at alle navnene (3) er like uvanlige uten å være helt sære. Vanskelig, ja...

Noen venner av meg måtte bryte med at alle skulle ha norrøne navn med nr 3, da klarte de ikke å finne ut av det. Man skal jo først og fremst like navnet!

Når det gjelder Alba Lovise, ville jeg ha bytta til Alva Lovise. B-en blir litt tung.

Alba Lovise er kjempefint :) Liker ikke så godt de andre navnene du nevner, men det er jo smak og behag.

Jeg synes ikke navnene til søsken må stå i stil. De er forskjellige individer og skal ikke leve/være sammen for alltid.

Lykke til med navnevalget :)

Som en annen skriver her, så vil Alba veldig mye heller bli til Alva. det er det som skjer i spansk og protugisisk hele tiden.

ellers så synes jeg at man skal ta en titt på barnet før man bestemmer navnet: Ofte kan man se på dem hva de heter.... JADA, det er sant.

Synes ellers det er bra med navn som kan uttales også i utlandet. Har en venninnne som heter Astrid og flyttet til Canada. Hun er rimelig lei av å bli kallt Ashtray.... :-)

Annonse

Ø er ikke noe problem i utlandet, men mindre man insisterer på at navnet skal kunne uttales korrekt på alle språk (umulig).

Mannen min heter Øyvind og jobber i ulike land/verdensdeler - der kalles han Oyvind, null stress. Eller på engelsk blir det gjerne som om det var skrevet med w, da.

Et alternativ til Øyfrid er Øydis. Nydelig!

Jeg har aldri brydd meg nevneverdig om navn, så lenge søskenflokken ikke består av Savannah Mirabelle, Lancelot Marcelius og Knut liksom. :P Man ser selv hva som virker heeeeelt latterlig og hva som bare er litt avvikende. Syns det er helt kult. Når det er sagt er Ingeborg uendelig mye finere enn Alba Lovise. :)

Alba Lovise er nydelig. Kjenner en liten Alba, skjønn jente! Jeg ville ikke vært redd for å blande 'sjanger'. Navnet vi gir våre barn skal klinge fra hjertet vårt, så tenker jeg :)

Hvordan oppleves det å si Alba til magen? Ingebjørg, Ingeborg, Øydis? Hva gir mest 'sommerfugler i magen'?

Annonse

Holder meg til samme sjanger.

Utfra de andre navnene tenker jeg at det kanskje er du som har barna som heter Ravngunn og Bersvend. Da blir Alba Lovise i en helt annen sjanger og høres rart ut. Ville heller gått for Ingeborg.

Både Ingeborg og Ingebjørg er vakkert. Øyfrid har jeg problemer med. Alba Lovise var, for å si det mildt, langt fra pent. Det blir bedre med Alva Lovise, men det rekker ikke verken Ingeborg eller Ingebjørg til anklene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...