Gå til innhold

Vi må kanskje omplassere hunden, er så trist.

Anbefalte innlegg

Vi har en dachs som er 2 år gammel, den siste tiden har hunden slitt med betennelse i hofte/rygg. Går på antibiotikakur, men virker ikke som om det hjelper helt.

Problemet er at vi har trapp i leiligheten og vi bor i blokk så det er enda to trapper til hunden må opp og ned.

Vi prøver å begrense trappegåing for hunden, men han nekter å la seg bæres og han fyker gjerne opp og ned ti ganger før vi rekker å komme oss ned i gangen.

Dyrlegen anbefalte oss å omplassere han før problemet blir for stort at han enten må opereres eller avlives.

Innen to år har vi mest sannsynlig solgt denne leiligheten å kjøpt noe på bakkeplan. Men to år kan bli for lenge for hunden sin del.

Jeg er så trist, han er jo en stor del av familien og vi er alle glad i hunden. Jeg vil ikke gi han bort, men føler vi på en måte er nødt til det.

Hva skal vi gjøre? Jeg vingler fram og tilbake, jeg tenker at det beste for ham er kanskje et nytt hjem, men vi vil ikke gi han fra oss.

Fortsetter under...

Forvert, hvordan fungerer det?

Men 1-2 år hos noen andre kan jo bli så lenge at hunden ikke vil trives å komme tilbake til oss. Kanskje det vil forvirre hunden veldig også.

Huff, jeg har lært etter at vi fikk hunden at dachser IKKE skal gå i trapper for det tåler de ikke så godt pga for korte ben.

HI

Men må hunden gå i trappene inne da? Hva med å la den være i bare den ene etasjen? Og i blokktrappa kan dere jo bare bære den opp og ned. Er jo ikke akkurat en 50 kilos hund dere har :)

Jeg hadde ALDRI gitt fra meg hunden min, det hadde vært uaktuelt, det eneste måtte være om barna var sterkt plaget av allergi eller noe sånt. Men da hadde hunden flyttet til pappa rett borti veien;)

Og om dere i tillegg tror dere kommer til å flytte til et egnet sted i løpet av 1-2 år, så hadde jeg funnet en måte å få det til å funke på.

Anonym 16.19 her. Ser nå at hunden nektes å bæres. Vel, det må dere bare lære han. Tren med å ta han på armen og gi han ros og godbiter og ha han lenger og lenger på armen hver gang. Burde væer overkommelig å lære han at han må sitte på armen:) Og sett opp en grind i trappa så han ikke får flydd opp og ned ørten ganger før dere kommer dere avgårde.

Innendørs ville jeg ha satt opp trappegrind, sånn som man har for små barn.

Utendørs hadde han bare pent måtte finne seg i å bli bært.

Hadde aldri gitt bort hunden pga trapper, spesielt ikke hvis dere planlegger å flytte. Er han en stor del av familien bør dere klare å finne en løsning som fungerer.

Annonse

Vi har prøvd å bære hunden opp og ned trappene, men han nekter, er umulig å holde han da.

Vi har stue oppe og gangen nede, så han er oppe i stua hele dagen, har trappegrind så begrenser trappesspringinga hannes litt, men med en gang vi skal ut på tur blir han så vill og glad at han renner opp og ned trappen gjerne ti ganger før vi rekker å komme oss ned.

Og når det ringer på døra fyker han i en fart ned trappen før vi rekker å reagere, han har en så fart at han rekker som regel å smette seg forbi trappegrinda.

Jeg vil ikke gi bort hunden, men føler nesten vi må vurdere det pga hfota/ryggen til hunden.

HI

Det kan variere litt. Men prinsippet er at hunden bor hos en annen person/familie mens du som eier f.eks må jobbe i utlandet over en periode, sykdom hos eier eller rett og slett for det er i hundens beste interesse da du som eier ikke kan gi hunden det den trenger, eller i ditt tilfelle, at dere har trapper som hunden ikke tåler å gå i. Du er fortsatt eier av hunden, og må nok regne med å betale for veterinærutgifter, mat og evt medisiner. Men dette varierer etter hvem du har som forvert.

Hunden skal ikke ta skade av dette, forvert blir brukt mye, og utover forskjellige tidsrom. Du kan jo finne noen i nærområdet slik at dere fortsatt har kontakt med hunden regelmessig.

Vi bruker forvert til hunden vår nå, har en krevende blandingshund. Jeg er dårlig pga svangerskap og klarte ikke gi hunden den mosjonen og treningen som han trengte og sambo jobber en god del, så vi fikk ikke tilfredstilt alle behovene hans, og ville ikke gå for permanent omplassering siden en graviditet er midlertidig. Vi var så heldig å få hjelp av en venninne av meg, så hunden er hos henne nå. Hun bor ganske langt vekke, så vi har ikke fått ha kontakt med hunden. Han har vært hos henne en mnd nå og skal være der minst en mnd til, da håper vi på å få hentet han tilbake :) Får oppdatering fra venninnen min med jevne mellomrom, og det høres ut som han har det knallfint! I tillegg til at denne løsningen funker bra for hunden vår, så får jeg også ro i sjelen når jeg vet at han har det godt hos en jeg stoler på og at jeg får godgutten min tilbake :)

Sett opp trappegrind nede i trappa også, slik at hunden ikke får løpt opp og ned så mange ganger. Ellers så er det mye man kan lære bikkjer med tålmodighet og godbiter (små biter av kyllingbryst, feks). Dachser er gjerne veldig lærevillige om de tror det er mat i vente. Om jeg klarte å lære min dachs å kaste seg ned å spille død når jeg sa"pang", så klarer du sikkert å lære din til å vente på toppen av trappa når dere skal ut, eller når det kommer gjester.

I forhold til blokktrappa...Kan det hjelpe med et lite reisebur eller en liten bag, side han ikke vil bæres? Sleng en godbit inn i buret, lukk igjen og bær han opp. Buret kan jo stå i gangen om dere har greie naboer, eller i bilen/kjellerboden osv.

Bær ham opp og ned i transportbur, går fint på små hunderaser, tryggere for både hunden og dere som bærer er det også :-)

Enkel løsning på problemet. Gi godbit når han går inn i buret og når dere slipper han ut av buret etter å ha tatt ham med ned trappen.

Store problemer har ofte svært enkle løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...