Gå til innhold

Blir stemamma for ei jente som bare er 3 år yngre enn meg.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke personlig erfaring men mannen min har. Han fikk stemamma da han var 18.

Mit råd vil være å glemme alt om stemammauttrykket. Du er den person som er kjæreste med faren hennes. Hun er jo omtrent voksen selv så du skal jo ikke trå inn i en mammarolle. Det blir neppe tatt på en god måte om du forsøker deg på det...

Når en av foreldrene får seg kjæreste og du selv er voksen får ikke denne kjæresten noen mamma/papparolle i livet til "ungen".

Du er ikke stemamma, du er kjæresten til pappa! Ikke prøv å ta noen annen rolle enn det, denne jenta er 18 år og voksen selv, hun trenger ingen ekstra mamma. Bare vær vennlig og imøtekommende mot henne og la ting gå seg gradvis til.

Jeg har selv både stemamma og stepappa, begge kom inn i mitt liv etter at jeg var voksen. Mannen til mamma er ikke en stefar for meg, han er Geir. Det er han også for barna mine, og en helt super Geir er han, ungene er kjempeglad i denne bonusbestefaren.

Litt merkelige familieforhold blir det jo av sånt da, jeg gikk gravid samtidig som min pappas nye kone. Jeg har altså en lillesøster som er like gammel som datteren min ;)

Annonse

Hva tenker du selv da, HI? Sett deg i hennes situasjon, så handler du utifra hva du selv hadde vært komfortabel med.

Hvor gammel er kjæresten din? Har dere akkurat kommet sammen siden du sier at du "blir" stemamma, eller er det nå dere skal slippe nyheten for omverdenen? Har du kanskje barn selv som han skal bli stefar til? Da bør du nok tenke mer over hva det betyr for ditt/dine barn, enn hva du betyr for en som du trolig ikke skal bo sammen med.

Det kan bli mye drama i situasjonen deres, tror jeg, så jeg ønsker deg lykke til!

Du blir ikke stemamma du blir kjæreste med pappa`n.

Tips på veien:

*Hold deg unna oppdragelses problematikk, jeg hadde blitt uhorvelig forbannet om "dama til pappa på min alder skulle lære meg livet"

*Bli kjent med henne på en naturlig måte, som om hun skulle være en kusine, eller noe.. unngå å bli venninner, og unngå å ikke bli kjent.

*hold deg for guds skyld unna bytur med henne og venninnne

*unngå krangling

*ta aldri parti

Synes litt synd på jenta jeg, jeg hadde synes pappa var en ekkel gris om han likte jenter på min alder. Ta det pent du og overse al form for reaksjoner;-)

Tja, jeg har en stesønn som er seks år yngre og 40cm lengre enn meg. Stor humor da han dukket opp på jobben min og skrek "mamma, hvor er du".....

Nææh, ta det du som det er. Mennesker er mennesker, ikke tanter, onkler, barn og barnebarn. Det er nå min erfaring.

Jeg er stemor til ei som er 6år yngre enn meg. Det går veldig greit det, vi har det veldig hyddelig sammen. Hun var flyttet ut av heimen før jeg kom i hus, men hun er ofte. Men det skal sies at det var fryktelig rart første gang hun kom innom da jeg var alene hjemme, hun skulle på fest like borti gata her så hun skulle vente her til de kom. Jeg satt og drakk vin da hun kom og det endte med at vi begge delte flaska. Vi har mer veninnetone sammen enn familie tone egentlig.

Det er mye enklere med henne enn søskenene hennes som er yngre. Men jeg er glad vi ikke er fra samme sted, for da hadde muligheten for at vi hadde hatt samme venner. Nå har vi bare noen venner sammen.

Bli kjent med henne, og i beste fall se på henne som ei venninne.. Din mann er pappaen hennes, og du er ikke mammaen hennes.. Hun er myndig, så stemamma er vel litt i overkant arogant vil jeg si...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...