Gå til innhold

Hjelp meg! Har ingen energi i det heletatt, det tar knekken på meg

Anbefalte innlegg

Har visstnok fibromyalgi, men jeg stoler ikke helt på den diagnosen. Jeg håper i det lengste at det er noe jeg kan gjøre selv, foreta en livsstilsendring, spise noe lurt, trene eller noe annet, for at jeg skal bli bedre.

Har vel en uke i løpet av hver måned som jeg er i god form hvor jeg trener godt. Det er uken etter mensen.

Jeg har kuttet kraftig ned på karbohydrater(under 100 pr dag), spiser kun fiberrik knekkebrød (et par stk pr dag), ikke poteter, pasta eller ris. Heller ikke frukt (bortsett fra avocado). Spiser mye grønsaker, drikker lite melk, tar dobbel dose omega tre, spiser vitamin bjørner, tar 5htp og l-thyrosine hver dag.

Har en bmi på 21,5 er 163 cm og 57 kg, spiser ca 1300 kcal pr dag (bortsett fra de dagene jeg trener, da spiser jeg mer). Spiser jeg mer blir jeg oppblåst og føler meg verre.

Føler at mangelen på energi henger sammen med syklusen min, men det er ingen leger som sier det samme. Skjønner at ingen kan svare meg skikkelig her, men skulle så gjerne hatt et tips eller to.

Vil så gjerne trene og føle meg bra.

Fortsetter under...

Kjenner meg litt igjen i det du sier.

Har selv lagt om kosthold og livsstil. Det hjalp jo en god del på slappheten og energinivået, men føler allikevel at jeg ikke når opp dit jeg vil og der "alle" andre er.

Har også en mistanke om at det henger sammen med syklusen min siden jeg også helt klart føler meg mye bedre uka etter mens.

Hvis noen har noen åpenbare forslag så følger jeg også med på denne tråden.

Har ikke fibromyalgi, men ulcerøs kolitt. Har vel fått høre at det kan bety at jeg periodevis vil mangle energi, men skjønner ikke hvorfor det skal være tilfelle i de periodene jeg er frisk?!?

Jeg sliter med det samme, legen mente først jeg var utbrent, men heller nå mot at det er fibromyalgi eller me...

Jeg har spurt etter en henvisning til revmatolog så jeg kan få bekreftet (eller helst avkreftet) at det er fibromyalgi men legen nekter gi meg det siden det ikke er noe å gjøre med det likevel. Han sier jeg kan begynne med kognitiv terapi og bare må lære meg leve med den kroppen jeg har (rasjonere energien osv).

Jeg valgte da å bestille time hos en litt spesiell lege, han er utdannet allmennpraktiserende lege men også fullt utdannet homeopat og akupuntør. Han tok ekg av meg, flere forskjellige typer og fant at "energiene" i kroppen min var altfor lave. Han sa det hadde med hormoner å gjøre. Det produseres hormoner 7 (?) forskjellige steder i kroppen, og det produserer forskjellige typer hormoner. Er det noe feil eller en ubalanse ett av disse stedene er det energiene i kroppen som rammes først og fremst.

Det er en type stoffskiftefeil, selv om stoffskifteprøven (som er veldig enkel) hos legen er innenfor normalen. Denne legen bestilte en HAUG med prøver av meg, jeg fikk med et skjema til laben på sykehuset og de tappet og tappet. Alle typer hormoner i kroppen skulle sjekkes, noen prøver måtte sendes til oslo, noen måtte fryses, noen sentrifugeres osv. I tillegg ble det tatt spyttprøver og døgnsamling av urin for å sjekke hvor mye jod jeg utskiller i døgnet. Jeg måtte ta ph-prøver av urinen, og ta morgentempraturen i 14 dager (søk på disse stikkordene på nettet for å lese om temperaturmåling i forhold til lite/mye energi i kroppen og stoffskiftehormoner: Broda Barnes Basal Temperature Test).

Jeg har ny time hos han neste mandag og er veldig nysgjerrig på hva alle disse prøvene nå viser.

Han sa også at jeg måtte passe på å få i meg nok antioksidanter, c-vitaminer og E-vitamin (tar tilskudd).

Han sa jeg måtte lese en bok som heter: Kreft og terrenget ditt av Servan-Schreiber. Dette er en bok om hva kosthold kan gjøre for å styrke immunforsvaret vårt og hva slags kosthold som hjelper oss best mulig med å bekjempe sykdom og gjøre oss sterkest mulig. I hovedsak kreft, men også alle andre sykdommer. Har lånt boka på biblioteket og driver leser den, spennende faktisk.

Det er min historie så langt, jeg vet ikke enda hvor den ender. Vurderer også å bestille time privat hos en revmatolog.

Kjære deg, du spiser for lite! Du spiser mengden som er anbefalt for kvinner som ønsker å gå ned noen kilo i vekt på Grete Roede-kurs! Ikke rart du har for lite energi! Få i deg mer energitett mat, mat med høyt kaloriinnhold pr. 100g, Bytt ut alle magre pålegg med makrell i tomat, røkelaks, egg, pesto etc. Bruk oljebaserte dressinger hvis du spiser salat, og dryss nøtter/pinjekjerner over. Spis noen nøtter/olivener som små mellommåltider - 6 måltider om dagen - så trenger ingen av måltidene å være kjempestore. Har du mulighet press kroppen til LITT trening nesten hver dag.

Dette var interessant lesing anonym 14.56

Jeg tar nemlig jevnlig test av stoffskifte fordi arvelig kreft i skjoldbrukskjertelen i familien. Prøvene mine er normale hver gang. Det er jo bra, men kanskje det skjuler seg andre ting via andre prøver selvom de er innenfor normalen.

Takk for at du delte dette!

Hilsen ikke HI, men anonym rett under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...