Gå til innhold

Flergangsfødende- når kjente dere spark/ bevegelser???

Anbefalte innlegg

Jeg er 16+3 i dag, og venter på å kjenne de ordentlige sparkene. Mener ganske bestemt at jeg har kjent små dult en og annen gang, men det er en stund siden sist. Nå syns jeg det er merkelig stille i magen, blir nesten litt bekymret, selv om jeg vet at det er tidlig ennå. Magen vokser og livmoren er kommet opp forbi navlen, kjenner livmorkanten like over navlen nå, så regner jo med at alt er bra. Men, begynner å bli utålmodig etter å kjenne de ordentlige sparkene, og få litt respons når jeg dytter forsiktig i magen.

Hva er din erfaring??

Fortsetter under...

Med førstemann kjente jeg spark veldig tidlig. Var til ul i uke 17 (egentlig uke 12) og kunne fortelle akkurat hvordan beibien lå.. Noen som dama sa var veldig uvanlig spesielt når jeg ble satt tilbake en hel 1 mnd. Da hadde jeg kjent bevegelse en uke eller så. Hørte også fostert sine hjerteslag allerede i uke 9 hos fastlegen.

Med nr 2 kjente jeg ikke spark før uke 16 og det begynte med bare små bobler av og til. De ble regelmessige rundt uke 22-24. Da kjente jeg det godt hver dag. Fikk ikke høre fosteret sitt hjerteslag før uke 20 :s

Nå er jeg gravid med nr 3. Er 12 +0 og tror de siste dagene at jeg kan ha kjent små spark,men det er såpass tidlig at jeg likså godt kunne ha forvekslet det med små luftbobler i magen. Så tiden vil vise om det stemmer eller ikke ;)

Det er så individielt når en kjenner spark,men de sier vel at når du er 24 uker på vei så kan du forvente å kjenne spark iaf i fra tid til annen.

Lykke til! Sparkene kommer før du aner det :)

Hvor tidlig man kjenner spark kommer jo an på om de ligger på om fostersekken er festet til det fremre eller bakre veggen. Om jeg ikke tar feil så var nr2 festet til den fremre veggen, og sparket derfor innover. Derfor var det vanskelig å kjenne sparkene. Er vel sikkert andre som har bedre peiling på dette enn meg her også ;) Håper jeg ikke har sagt noe feil :P

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Jeg var ikke sikker før i omkring uke 20 i forrige svangerskap. Følte kanskje noen spark før den tid, men da var det vanskelig å vite hva som var barnet og hva som var luft/tarmer.

Tror de sier at det skal være vanlig å kjenne fra omkring uke 17, men det varierer jo også endel med hvordan barnet ligger, hvor morkaken er osv. Så ikke bekymr deg enda;)

Er nå bare i min 13.uke, og kjenner foreløpig ingenting her....

Jeg kjente også tidlig bevegelser og spark med førstemann, hadde kjent det en god stund når jeg var på ultralyd (den ordinære), men så viste det seg at jeg ikke var kommet så langt likevel, så jeg ble satt 3 uker tilbake, så det vil si at jeg kjente babyen så tidlig som uke 13-14. Det er vel derfor jeg venter slik nå :), selv om jeg vet at jeg ikke skal sammenligne babyene. Det er jammen lett å si, men litt vanskeligere å gjennomføre. Aner ikke hvordan barnet eller morkaken ligger, så blir spennende når jeg skal på ultralyd om to uker :)

Har kjent litt dulting,romstering og sparking i et par uker nå. Er 17+6 idag (tror jeg da, ordinær ul på mandag) :)

Med første kjente jeg det ikke skukkelug før jeg var over 20 uker på vei, hadde morkaka på fremre vegg og tror den var med på å dempe sparkene.

Annonse

Jeg kjente bevegelser ganske tidlig med begge. Med nr 1 kunne jeg kjenne en bevegelse nå og da fra 12-13 uker, men jeg var ikke helt sikker på om det var babyen og det kunne gå mange dager mellom hver gang jeg kjente noe. Jeg var ikke helt sikker før uke 17-18. Jeg hadde også forliggende morkake, som gjorde at det var bare enkelte plasser at jeg kunne kjenne sparkene (ikke der morkaka var). Selv når jeg var høygravid kjente jeg ikke spart midt på magen, og pappan fikk aldri kjenne sparkene utenpå magen.

Denne gangen begynte jeg å lure "kan det være babyen" fra ca uke 12, den første uka kjente jeg 2-3 bevegelser totalt som jeg tror var babyen. Fra 13+0 var det ingen tvil, og jeg har siden kjent daglige spark og bevegelser flere ganger om dagen. Jeg merker særlig at babyen reagerer på enkelte typer mat og drikke, men jeg kan ikke si hvordan babyen ligger og slikt. Jeg er helt sikker på at jeg ikke har forliggende morkake denne gangen, for jeg kjenner utrolig mye mer enn sist og fra overalt. :)

Du kan kanskje prøve å drikke noe kald saft eller noe søtt som sjokolademelk, og se om babyen reagerer på det?

Kjente det i uke 18 med førstemann, og i uke 20 med hun jeg venter nå. Denne gangen har jeg foranliggende morkake, så etter at jeg endelig begynte å kjenne noe har det også vært veldig avhengig av hvordan hun ligger... noen dager kjenner jeg en del, andre dager fortsatt nesten ingenting selv om jeg nå kan ane sparkene i hvert fall.

Jeg kjente de første romestreringer/bevegelser rundt uke 12-13, og direkte spark (dult) rundt uke 14-15.. Er 16 fullgåtte i morgen, så kjenner fremdeles ikke spark/bevegelser hver eneste dag, men noen ganger i uka og da spesielt om kveldene når jeg roer ned =) Kjenner tydelig at gullet blir sterkere i bena for hver gang jeg kjenner h*n, og gleeeder meg til å kjenne mer!! =D

Jeg er i uke 14+6 og kjenner godt sparkene til ''urokraaka'';) Dette blir 3 barnet mitt. Tror nok han ligger langt fremme for jeg synes tom jeg kan kjenne de utenpaa ogsaa.

Husker ikke naar jeg kjente sparka med de 2 andre men det var ihf endel senere. Grugleder meg til han blir större og sparka mer tydelige, samtidig virker han som en skikkelig fotball spiller saa det kan jo bli litt ubehagelig ogsaa..:) Nr.2 var en kickbokser og det var til tider vondt!

Men uansett er det helt herlig aa kjenne de smaa liva i vigör der inne:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...