Gå til innhold

Jeg tarter som kontaktlærer i første klasse nå til høsten. Hva ville DU, som forelder til en førsteklassing sette pris på?


Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på hvilken informasjon dere ville hatt, hvilke rutiner dere ville ha satt pris på o.l.

 

Hvordan vil dere ha kontakt med læreren?

Mail?

I elevenes "leksebok"?

 

 

Hva er viktige for dere?

Hva setter dere pris på?

Hva setter dere eventuelt lite pris på?

 

 

Vil så gjerne gjøre det jeg kan for et godt hjem-skolesamarbeid, og at alle foreldrene skal bli fornøyde.

 

Er litt nervøs, kjenner jeg;)

Fortsetter under...

Huff da. Hun bomma på en tast. Skikkelig dårlig lærer, antagelig...

 

 

Men HI, det ser ut som om du har alle forutsetninger for å kunne bli en super lærer!

 

Jeg ville foretrukket informasjon på mail, det hadde vært midt i blinken!

Kontaktlæreren hos oss er godt oppi åra, en rimelig rutinert og strukturert dame, men jeg får ikke skikkelig kontakt med henne. Hun er flink med ungene, og er en flott lærer, men jeg personlig klarer ikke å prate med henne. Hun får meg alltid til å føle meg så liten, uten at hun gjør det med vilje. Skulle ønske hun var tilpassningsdyktig iforhold til hvem foreldre hun pratet med, og at hun var litt mer "omgjengelig"...

 

Utover det har jeg ikke noe å klage på, tror jeg. Men så er jeg bare skolemamma som går inn i 2.året nå :)

Bare pass på at de (foreldrene) ikke overkjører deg. Jeg begynte min "lærerkarriere" som kontaktlærer i 1. klasse, og visste ikke hva godt jeg kunne gjøre for mine kjære elever og deres foreldre. Resultatet ble at de slukte meg med hud og hår, og enkelte lot meg rett og slett ikke være i fred. Etter 3 år fikk jeg nok, og søker nå andre jobber.

Jeg husker med gru skolens forsøk på å ha en "kontaktbok" - målet var at den stakkars klassestyreren skulle skrive litt om barnets skoledag HVER DAG. Oh lord. Prøv å skrive i 24 bøker hver dag ;o)

 

Jeg liker å få info i lapp i meldemappa til barnet. Klassestyrer må gjerne bruke sms for å nå oss også, vi er maaange som kan trenge en liten påminnelse i en travel hverdag med flere unger *krrrmt*

 

Det viktigste er at ungene blir møtt med forståelse for at alle er forskjellige og lærer i ulikt tempo.

 

Og innimellom MÅ du være kjip mot kravstore foreldre som ønsker at det skal tas himmelropende urimelige hensyn til akkurat deres lille øyensten ^^

 

 

Tror det er viktig å tenke at hver lille krabat er forskjellige. Ha faste regler, men noen trenger mer tid enn andre.

 

HUSK; du er der for barna IKKE foreldrene. Det er du som vet hva som er best på skolen, ikke foreldre, du har viet mange år av livet ditt til skole for å lære akkurat dette.

Annonse

For det første hadde jeg personelig satt pris på at klassestyrer var såpass sikker på sin jobb at hun slapp å stille disse spørsmål på bim ;)

Så tenker jeg at du må ta det opp med "dine foreldre" altså foreldrene til elevene dine.. for de vet om de har tilgang på mail ol.

 

Jeg liker skriftlig informasjon på mail eventuelt sms om det haster.

Ikke lapper som ligger rundt omkring og som man som regel ikke får lest siden man ikke vet om de.

HI her.

 

Som helt ny i jobben sin er det vel ganske naturlig å være litt usikker.

Det er en av ulempene med å ha en nyutdannet lærer. Men fordelene er også mange.

 

Jeg tenkte kanskje at dette var en fin måte å be om noen tips på, siden folk her inne kan være anonyme.

Er ikke alle foreldre som tør å si hva de mener på et foreldremøte eller til læreren personlig.

Mange tror at vi lærere tar kritikk personlig, og ikke som forslag til endring.

 

 

 

 

Men flere spm.:

 

Jeg har tenkt litt på å ordne "bli-kjent-grupper" i klassen, hvor de fire-fem elevene som sitter ved samme bord en gang iløpet av skoleåret skal invitere de andre elevene hjem til seg, eller med på tur i skogen e.l.

 

Vet at andre skoler har hatt stor suksess med dette, siden elevene da blir kjent litt på siden av skolen også, du sikrer at alle elevene blir invitert hjem til noen, og at foreldrene får møttes (når ungene skal hentes).

 

Her legges lista VELDIG lavt, da. Bare så det er sagt.

Man kan lage tomatsuppe, og spise ute i hagen, man kan gå en tur i lysløypa, man kan grille pølser på stranda, man kan bake boller, eller ungene kan bare leke inne.

Man skal IKKE ha store opplegg, og når foreldrene skal hente ungene sine er det fint om de blir invitert inn (eller ut i hagen) på en kopp kaffe, men det skal IKKE være noe servering til foreldrene.

 

 

Hadde dere satt pris på det?

(Vi bor på et lite sted, så det er små avstander, og ikke skummelt å sende ungene hjem med andre)

Vel selv som nyutdannet lærer så bør du holde deg for god for å stille slike spm her.

 

Jeg er også lærer, og på de aller fleste skolene jobber lærere i team. Hva med å ta en runde der? Dere har også planleggingsdager hvor du kan få litt feadback.

 

Jeg vet også at du har hatt mye praksis, og selv om det er mye nytt å sette seg inn i, så er dette litt plankekjøring for de aller fleste. Hør med kolegaene dine hvilken praksis de har??

 

Så må du ta hensyn til at det er foreldre som virkelig hater tvangsosialisering, så blir det for mye av det.. så det kan virke mot sin hensikt.

 

Lykke til....

 

Lykke til.

"Holde meg for god for?" hvorfor da?

På hvilken måte kan dette skade noen?

 

Jeg vil bare vite hva andre foreldre tenker. Kan jo være noe jeg ikke har tenkt på.

 

 

Ja, jeg kan høre med kollegene mine, og det kommer jeg til å gjøre også. Men vi starter ikke på skolen før om to uker, og jeg kjenner ingen, siden vi akkurat har flyttet til denne lille bygda.

 

Det er bare jeg som er lærer på første trinn, siden det bare er en førsteklasse, men jeg skal ha en assistent sammen med meg, og hun har sikkert mange gode tips. Men jeg har ikke møtt henne enda.

 

 

Jeg tror nok at jeg er en ganske god lærer, selv om jeg er litt usikker på dette med å være kontaktærer til en førsteklasse :)

Starter med å si at jeg syns du skal heve deg over enkelte av kommentarene her inne som sier at dette er noe du bør vite før du starter, og at du må være usikker på deg selv. For det første er det helt naturlig (og til og med greit!) å være det, for det andre ser de sannsynligvis ikke motivet ditt med å spørre de som faktisk har skolebarn om råd. Og, for å ha en ting sagt; enkelte skal bare slenge med leppa uansett hva en spør om her.

 

Sannsynligheten er vel stor for at HI allerede har gjort seg opp noen tanker om hvordan hun vil gjøre ting. Bit likevel ikke hodet av en som ønsker å gjøre sitt ytterste, og som i god tro spør om råd og tips på et anonymforum.

 

Det jeg lærte da jeg gikk på høyskolen; avklar forventninger i oppstarten! Ta deg en runde med foreldrene du, fortell litt om hva du forventer av dem, og samtidig avklar hva de forventer av deg.

 

Lykke til, det går nok kjempefint!

Gjest Filifjonka

Mine barn har i alle år hatt en meldemappe i sekken, der alle brev og beskjeder fra skolen legges. Der havner også innbydelser til barneselskaper som blir delt ut på skolen. Meldingsboka bor i denne mappa også. Jeg syns systemet fungerer greit, og det er rutine for meg å sjekke den hver dag. Lag deg en rutine på å dele ut, legge i meldemapper og sjekke meldingsbøker _hver_dag_.

 

På vår skole sendes ikke ting ut på mail lenger, her brukes Fronter. Alle foreldrene har fått et brukernavn og passord og vi kan logge oss på og finne informasjonen som angår våre barn. Dersom din skole bruker Fronter eller tilsvarende, så er min bønn til deg: Vær så snill og bruk det. Legg ut ting jevnlig. Det er kjipt når ungene har vært borte den dagen ukeplanen deles ut, og vi logger oss på Fronter for å sjekke, men så ligger den ikke der heller.

 

Lag deg også rutiner for hva du gjør når elever har vært borte en dag, med ark som de andre har fått. For mitt mellomste barn finnes ingen slike systemer. Er h*n borte den dagen noe deles ut, så får vi ikke den beskjeden/ukeplanen/hvadetnåer.

 

Bestem deg på forhånd for hvilket system du vil bruke. Gi foreldrene klar og tydelig informasjon om dette på første skoledag. Ikke spør dem om hva de foretrekker, da får du minste tre-fire forskjellige svar. Noen vil ha mail, andre vil ha sms, noen vil ha papirutgaver.

 

Jeg syns også det er fint å vite hvordan jeg kan få tak i ungenens lærere ved behov. Oppgi telefonnummer og tid da du er tilgjengelig. Oppgi gjerne mailadresse også.

 

Jeg syns det er betryggende å vite at skolen har systemer for å sende unger på SFO eller hjem, slik at jeg slipper å lure på om min lille seksåring tok bussen hjem og står alene utenfor låst dør, en dag h*n skulle på SFO. Dette har fungert veldig bra på vår skole.

 

 

Annonse

Det er da man ønsker at det på lærerskolen var et obligatorisk fag som het Klasseledelse, organisering og foreldrekontakt - eller noe lignende... Hjelper ikke så mye å sitte fire år på skolebenken når det man lærer mest om er det samme som man selv lærte på skolen...

MEN, når det er sagt. Jobb grundig med å ha en god ukeplan, med elevenes timeplan, mål for uken, info om alt som skjer i løpet av uken, bursdager, og ikke minst en liten 'huskeboks' et sted på arket hvor det står spesielle ting foreldre må huske fra dag til dag. F.eks. Ta med pølser og turutstyr på tirsdag.

 

Ellers vil jeg bare si, senk skuldrene, fokuser mer på klasseledelse enn fag de første 6 ukene, og, ikke minst - ikke vær redd for å spørre dem rundt deg om råd - lærere, assistenter, ledelse, kontordame, SFO, der er det mye å hente :-)

Jeg er en av de som hater tvangsosialisering. Dere kan da ikke pålegge oss hvem vi skal invitere hjem til oss.

 

Om du skal ha slike grupper får du ordne det selv hjemme hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...