Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #1 Del Skrevet 6. august 2011 Dere på lavkarbodiett: -er den enkel å gjennomføre? -går dere ned i vekt? er det i så fall bare pga kostholdsendringene, eller måtte dere legge om hele livsstilen, som å trene mer? Vurderer denne dietten, kunne tenke meg å gå ned ca 5 kg, og i tillegg få mer energi. Har aldri prøvd slankekurer/kostholdsendringer før, så takknemlig for svar! (vil også gjerne høre fra dere som har negative erfaringer med lavkarob). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #2 Del Skrevet 6. august 2011 Hei, jeg har nettopp lagt lavkarbo på hylla, av flere årsaker. Det er enkelt å gjennomføre så lenge du styrer all maten din selv, men det er veldig lite forenelig med å bli bedt bort på middag etc. Lavkarbo-høyfett dietter må følges slavisk for at det ikke skal bli en fetekur istedet. Mange fremhever at lavkarbo er så flott fordi man ikke trenger å telle kalorier. Det gjaldt ikke for meg, og på lavkarbo.no ser du mange eksempler på at det ikke er noe hokus pokus. Jeg måtte trene som en helt i tillegg til å redusere kaloriene for å gå ned. Og når fett er så energirikt som det er endte jeg opp med veldig lite mat. For mye karbo er ikke bra for min kropp, men heller ikke alt det fettet. Og må jeg spise så mye som ett egg til så kommer jeg til å klikke... Nå lever jeg på en karboredusert kost, det vil si at jeg spiser litt mer karbo og litt mindre fett - men er fortsatt veldig forsiktig med brød (bruker hjemmelagede knekkebrød) og pasta og ris spiser jeg ikke. Der har jeg tatt med med blomkålris og squash-pasta fra lavkarboen. Hvis du trives med maten og de forsakelser det innebærer så er det en super kur, men det var ikke noe for meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143454815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #3 Del Skrevet 6. august 2011 Takk for svar! Synes dietten har mange gode småretter og desserter som er enkle å lage, men ser at det kan bli vanskelig å følge lavkarbo slavisk i en hektisk hverdag. Usikker på om jeg orker å lage to forskjellige middager daglig feks -egen til meg og en annen til resten av fam. (har et barn med melke-/ og eggallergi). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143454850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #4 Del Skrevet 6. august 2011 Tenker du ketolysekur, er den anb, for mennesker som skal ned 10+ kilo. Personlig synes jeg det er en ekkel kur, prøvd den selv. Under ketose lukter ånden fælt, man kjenner seg slapp, som at all energi er sugd ut av deg. MEN, mye av maten der er bra for deg uansett. Typ grønnsaker, kylling, fisk, egg, salat. Så jeg vil heller anbefale å kutte ut brød/pasta/ris ( Heller erstatte med knekkebrød med lite karbs.. Fins knekkebrød mellom 3-6 gr KH per skive) spise fks skyr, enkelte typer frukt. 15 gr kabohydrater hver dag er for lite for en som kun skal ned 5 kilo. Fikk ihvertfall ikke mer energi av lavkarbo, tvert imot. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143454855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #5 Del Skrevet 6. august 2011 Det er mulig å gå på lavkarbo uten å legge om kostholdet helt og følge det slavisk. Jeg går på karboredusert diett, spiser lite brødvarer, pasta, ris og potet, men kan spise det dersom jeg blir servert det borte. Jeg kan også ta meg en sjokolade i helgen eller en is i sommervarmen. Jeg spiser mye kjøtt, fisk og grønnsaker. Spiser lite sukker, og prøver å holde meg til mørk sjokolade og nøtter dersom jeg er fysen på snacks. Dette har funket veldig bra for meg, og i kombinasjon med trening har jeg gått ned 13 kilo på 5 mnd. Det viktigste med en slik diett er kanskje at man blir mer fokusert på hva man putter i munnen. Jeg spiser forresten ikke så veldig mye fett heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143454871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #6 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg har holdt på i ca 5 uker nå. Ville ned ca 6,5 kg. Har nå 2,5 kg igjen. Jeg synes det har fungert veldig bra. Spiser god mat og har ikke trengt å telle kalorier og sånt ved siden av. Har gått ned uten å være sulten. Blodsukkeret mitt er blitt helt stabilt etter å ha svingt som en berg- og dalbane i årevis. Magen er også MYE bedre. Har ikke merket noe til mindre energi, men har heller ikke merket at jeg har mer energi. Det som er det store aberet er rett og slett at det blir mer matlaging og planlegging. Ingen raske løsninger lengre. Jeg tenker at det finnes en uendelig antall lavkarbo-varianter. Du trenger ikke å legge deg på ketose-varianten. Hører at man ikke skal gjøre det når man skal ned under 10 kg. Jeg slo meg nå på den allikvel, og gikk da ned som du ser en 4 kg ganske raskt. Nå har det imidlertid stoppet litt opp og jeg er ikke i ketose. Har tenkt at jeg ikke skal stresse så mye med det å være i ketose og heller se hvordan det fungerer på 20-25 g karbo om dagen. Jeg tenker også at etterhvert som man når målet så skal man øke karboinntaket og da kan man jo også spise litt mer når man er borte uten at det nødvendigvis gjør så mye. At det da er hverdagen som teller og ikke at man er i selskap en gang i ny og ne. Men jeg har ikke kommet dit selv enda, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer. For meg har i hvert fall lavkarbo vært veldig greit. Trives med kostholdet, men litt lei av planleggingen og matlagingen. Mulig det hjelper etterhvert som jeg blir mer kjent med ulike oppskrifter osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143454872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #7 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg har levd på en kombinasjon av blodtypedietten og lavkarbo (ikke ketose) i flere år, og det fungerer kjempefint. Jeg startet først på blodtypedietten (var veldig syk og måtte), og gikk da ned noen få kilo til tross for at jeg ikke var i noe som helst aktivitet. To-tre år senere prøvde jeg å redusere karbohydrater i en periode fordi jeg hadde hørt at dette kunne gi mer energi. Jeg var da egentlig ikke ute etter å gå ned i vekt, selv om jeg hadde noen kilo ekstra. "Bivirkningen" ble at jeg gikk ned 7-8 kilo i løpet av tre måneder - uten at jeg var mer aktiv. I årene etter dette har vekten holdt seg stabil! Det jeg har opplevd når jeg har lagt om kosten min er at det tar gjerne 2-3 måneder før man fullt og helt har vennet seg til de nye vanene og slipper å tenke så mye. Maten hadde jeg ingen problemer med å venne meg til. Men det var det å måtte planlegge, finne på "nye" alternativ, gå en annen runde på butikken og lese på innholdsfortegnelsen på alle varer. Mulig det er jeg som er litt treg, men det tok meg altså litt tid før dette ble en vane på lik linje som mitt tidligere kosthold En annen ting man skal være oppmerksom på er at en kropp som er vant med å ta energien sin fra karbohydrater kan trenge to uker på å venne seg til å ta energien fra fett og proteiner. I denne perioden kan man bli veldig trøtt og sliten. Jeg ble det ikke, men det er ikke uvanlig. Mange gir seg dermed for tidlig. Når det er snakk om lavkarbodiett så spiser mange mer rødt kjøtt. Dette kan f.eks. for de med blodtype A være uheldig og føre til at de ikke går ned i vekt. De som egentlig ikke skal ha for mye melkeprodukter kan oppleve det samme hvis de plutselig begynner å bruke mye mer melkeprodukter i maten. Tilfører man plutselig mye mer proteiner i kosten så kan man også bli surere i kroppen (pH-balansen) og det er derfor viktig å spise mye grønsaker som kan nøytralisere syren fra proteinene. Det er viktig å få i seg riktig og nok fett! Der blir det selvfølgelig en balansegang ift det med vektnedgang. Det å bruke smør og olivenolje og ikke minst ta tilskudd av omega3 - gode fettkilder. Kokosfett kan også brukes med fordel. Nå har jeg skrevet ganske mye, og det kan kanskje skremme litt. Det er ikke meningen!! Man kommer langt med sunn fornuft med dette! Reduser inntak av brød og korn, spis salater eller middagsrester til lunsj og god middag. Nøtter og mørk sjokolade er fine mellommål og ikke minst lurt å ha nøtter i vesken slik at man slipper unna fristelser når man er sulten på vei hjem fra jobb. Du trenger heller ikke lage to middager pga dette. Du kan spise det samme som resten av familien, men har laget mer grønsaker og salat slik at du spiser mer av dette og ikke ris-pasta-poteter. Ovnsbakte grønsaker er kjempegodt, når du savner ikke poteter når du har det! Kutt opp det du har av grønsaker, ha litt smeltet smør over og strø på salt, pepper og timian og en del hvitløk. I ene enden av langpannen kan du legge potetbåter som resten av familien kan ha i tillegg. Ellers er det mange enkle gryter osv som er gode for hele familien og ikke tar så lang tid å lage. Du kan slenge noen laksestykker i ovnen mens du koker grønsaker og evt pasta osv., lag en rask salat til og du har en rask og god middag også. Bruk god olivenolje til salaten og lær deg å lage noen enkle dressinger - kjempegodt! Og ikke tar det tid heller. Jeg lager gjerne en oljebasert dressing en gang i uken, da har jeg hele uken. Hvis ikke fungerer det fint med olje og balsamico også Det er ikke meningen at man skal være fanatisk ift kosten. Jeg er nok veldig konsekvent i hverdagen, men på ingen måte fanatisk. Fordi jeg kjenner at kroppen min reagerer på for mye karbohydrater så tilpasser jeg litt ift hvis jeg skal i selskap eller på fest. Hvis jeg vet at jeg skal "skeie ut" en ettermiddag fest så velger jeg heller å holde meg unna karbohydrater tidligere på dagen. Les litt om emnet, f.eks. dr hexebergs bok, fedon lindberg, blodtypedietten. Det er jo også mulig å oppsøke en ernæringsterapeut som driver etter disse prinsippene. Ofte er det nok men 1-2 timer for å forstå det slik at det blir lettere. For noen er dette til god hjelp, andre trenger det ikke. Jeg har kun positive opplevelser med å føre en lavkarbodiett. Mer overskudd, slipper å tenke på vekten, magen fungerer, jeg blir mindre syk, ingen betennelsesreaksjoner i kroppen. Listen over fordelene er lang! Lykke til - ikke gjør det vanskeligere enn det er! (Leste akkurat at Fedon Lindberg har uttalt at det er bedre å gjøre kostforbedring på 30 % og holde dette i 30 år enn å gjøre en kostforbedring på 90 % og bare holde det ett år. Veldig sant!! Så alle forbedringer er til det bedre! ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143455289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #8 Del Skrevet 6. august 2011 Tusen takk for alle svar! skal prøve ut en light-variant av dietten. Spiser poteter til de aller fleste middagsmåltider og er i tillegg glad i pasta, så skal starte med å bruke sunnere alternativer til dette, i tillegg til å bytte ut brødskivene med lavkarbo knekkebrød. Dersom det ikke hjelper får jeg gå hardere til verks. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143455310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #9 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg holder meg til steinalderdietten, og mener den er mer fornuftig og lettere gjennomføre. På steinalderdietten spiser man nesten ikke korn i det hele tatt, i steinalderen var mennesker nomader og spiste det de fant på sin ferd, de dyrket ikke kort. Sånn levde menneskene helt fra evolusjonens begynnelse og frem til vi ble bønder for bare noen tusen år siden. Dvs at menneskekroppen gjennom evolusjonen ikke er tilpasset alle de kornproduktene vi spiser i dag, og det KAN være en grunn til alle livstilssykdommene som har kommet i senere tid. Enkelt forklart kan du på steinalderdietten spise alle typer kjøtt, fugl og fisk. Du kan spise grønnsaker, nøtter og ikke minst frukt. Både aper og mennesker får i seg masse viktige antioksydanter og vitaminer gjennom frukt. Ketolyse-folket nekter seg selv frukt, mens jeg mener at ingen blir fete på frukt. Det du ikke skal spise, eller ihvertfall spise mye mye mindre av er sukker, melkeprodukter, ferdigmat og korn. Dette blir jo en diett med mindre karbohydrater enn man er vant med, men likevel ikke så ekstremt som f.eks ketolyse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143454798-lavkarbo/#findComment-143455334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå