Gå til innhold

Noen NAV folk her?? Evt. noen med peil? HJELP!! (litt langt, men gud som jeg setter pris på svar!)

Anbefalte innlegg

Blir helt gal av det surret her, føler at man må finne ut av alt selv da NAV er så lite villige til å gi veiledning/råd.

Uansett...Saken er den at jeg er 25 uker gravid og jeg kommer til å bli alenemor.

Skal sende inn søknad om foreldrepenger og overgangsstønad. Når det gjelder foreldrepengene så er jeg usikker på hva jeg vil få da avviket på ligningene siste tre år er mer enn 25%. Har de siste årene studert og bla. bodd i utlandet. Var arbeidsløs når jeg ble gravid (nei, ikke planlagt).

Men kommer heldigvis til å få rett på foreldrepenger da jeg kommer til å ha jobbet 6 1/2 mnd av de siste 10mnd før permisjon. Jeg startet i fast jobb med fastlønn 1.august, har før det jobbet litt som ringevikar her og der. Fastlønnen min er 16400 brutto i den nye jobben og i snitt så vil jeg ha tjent 17000 kr i mnd i løpet av disse totalt 6 1/2 månedene. Ifølge foreldrepenger kalkulatoren på NAV sine sider så vil de beregne snittet av de ligningene de siste tre årene pga. dette 25% avviket. Dette er jo en stor forskjell.. Regner de snittet av de siste tre årene så vil jeg få 10000 kr i mnd. Regner de snittet av de 6 1/2 mnd før permisjon så vil det være 17000... Noen som kan gi en liten pekepinne på hvordan de vil vurdere dette?? Har hørt noen sier at de vil gjøre det som lønner seg mest for meg.. Men tviler egentlig på det..hehe

OG...(beklager jenter, det her blir jo fryktelig mye og rotete... Men må jo bare spørre!):

Når det gjelder overgangsstønaden..så vet jeg jo at for hver krone man tjener over 3300 kr i mnd så blir støtten redusert med 0,40 øre. Her blir det jo så klart en stoooor forskjell ut i fra om jeg får brutto 10000 eller 17000,- i mnd i foreldrepenger!

I søknadsskjemaet for overgangsstønad så skal jeg fylle ut brutto mnd lønn hvis jeg ikke husker feil. Hva hvis de tar utgangspunktet i de 16400 jeg nå for i brutto MEN så ender jeg opp med å få foreldrepenger på 10000??? Jeg regner jo med at de ville rettet opp i dette, men tviler på at det ville gått fort og jeg kan ikke vente tre mnd på dette da jeg i verste fall kan ende opp med å få 10000 brutto i foreldrepenger og mellom 6 og 7000 brutto i overgangsstønad. Bor i Oslo og husleiene her er som alle vet ikke billige..Skal jo ha en baby..får helt panikk kjenner jeg..

Jeg håper dere skjønner hva jeg mener...Er like mye kaos i hodet mitt som det er i dette innlegget...

Takker så mye på forhånd for svar..

Fortsetter under...

Hei på deg! Jeg kan ikke svare deg på ditt spørsmål, men jeg kan tipse deg om en ting.

Som aleneforsørger har du også rett på bostøtte. Dette går ikke gjennom NAV, men kommunen. Søk du! :)

Så vil du få dobbel barnetrygd dvs. 1940 kr. pr. mnd.

Så får du vel barnebidrag eller bidragsforskudd på en tusenlapp eller to i mnd. ?

Har selv vært aleneforsørger med både foreldrepenger og redusert overgangsstønad, bostøtte, bidrag, dobbel barnetrygd ++ og har aldri hatt så god råd før. Satt med utbetalt 26000 i mnd. :)

Så fort jeg ble samboer og fikk felles barn med han "tapte" jeg ca. 8000 hver mnd. Merkelig system ;) Men uansett - Lykke til! :D

Siden du nå jobber i en fast stillign og du oppfyller kravet om minst 6 av de siste mnd med inntekt ser de på siste lønn før du går ut i permisjon.

Det blir da ut fra hva du skriver 16 400 kr og velger du da 100% lønn er det dette du får.

Når jeg har søkt om foreldrepenger er det ingen som har brydd seg om hva jeg har tjent siste 3 årene. Jeg har bare oppgitt hva jeg tjener på tidspunktet jeg søker, nav tar kontakt med arbeidsgiver og får oppgitt akkurat den samme lønnen. Så da er den grunnlaget for foreldrepengene.. Så du vil få akkurat det samme i foreldrepenger som du har i dag, eller 80% av det i litt lenger tid om du foretrekker det.

Annonse

Tusen takk for svar jenter :)

Nå ble jeg litt lettet! Får håpe det stemmer at de tar utgangspunktet i hva jeg tjener før jeg går ut i permisjon. Da har jeg jo en fastlønn og kontrakt som sier dette, uansett så vil jeg ha tjent ganske så likt de 6 mnd (snitt på 17000).

Er det noen som vet hvor lang behandlingstid det er for overgangsstønad, dobbel barnetrygd og bidragsforskudd (far er student uten jobb så tviler på at de kommer til å kreve at han skal betale bidrag med det første)???

Vet de sier at det er ca 2-3 mnd, men hva NAV sier og hva NAV gjør har jeg ofte hørt kan være to forskjellige saker.

Det er godt å få svar på så mye man lurer på her inne :)

12:54 er iallefall på ville veier!!! Veldig dumt å svare når du ikke har peiling!

HI; så lenge du har fast jobb med fast lønn så får du den faktiske lønning din som grunnlag for foreldrepenger. Hva du faktisk får utbetalt avhenger av om du velger 80% eller 100% dekningsgrad.

Når avviket er mer enn 25% skal NAV skjønnsberegne stønaden din. Hovedregelen er at stønaden skal tilsvare det du faktisk har i inntektstap. Har du fastlønn i fast stilling, er det denne lønnen som er ditt faktiske inntektstap uavhengig av om du har tjent mindre de foregående årene.

En annen ting er at du kanskje bør utsette overgangsstønaden til du faktisk har behov for den. Har du foreldrepenger på 17 000 kr i måneden, vil du ikke ha behov for overgangsstønaden. Da kan det være bedre å spare denne rettigheten til du faktisk vil ha behov for den.....

Takk for svar 17:29 :)

Jeg vil nok ha behov for overgangsstønad. Jeg måtte ta til takke med 70% stilling fra 1.august (skulle gjerne hatt 100%) og lønnen er 16400 i BRUTTO. Vil si ca 12500 i netto.. Og jeg har en husleie på 9000 (var i utgangspunktet ikke alene om å bo der, har nettopp vært igjennom et brudd).

Så vil nok ikke ha mulighet til å vente med denne overgangsstønaden, nei. 17000 i netto hadde vært en annen sak. Da skulle jeg nok ha klart meg med det og barnetryg/bidrag.

Takker for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...