Gå til innhold

Datter på 20 mnd som konstant sier FY!!! til oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på rundt 20 mnd har de siste ukene begynt å si FY!! til oss i utrolig mange ulike sammenhenger, og har i tillegg et strengt blikk og gjør stemmen sin mørkere. I starten var det litt morsomt. Vi tenkte at hun hadde hørt noen i barnehagen som hadde sagt det, og at hun nå skulle prøve det ut på oss.

Vi selv har aldri sagt "fy" til henne, men hun har virkelig hengt seg opp i dette ordet, og sier kraftig ifra til både oss som foreldre og eldre søsken som vil hjelpe henne eller irettesette henne. Et eksempel er når vi skal hjelpe henne ned ifra tripp-trapp-stolen, eller når vi prøver å tørke hendene hennes etter maten.

Det har ikke fungert å si "Nei - dette må du ikke si" etc, og vi vil heller ikke "kjefte" på henne hver gang hun sier dette. Å ignorere situasjonene er vel heller ikke helt bra? Så vi forsøker å si ifra på en fin, bestemt måte - uten at dette hjelper.

Skal snakke litt med barnehagen når hun begynner på'n igjen om noen uker - både for å orientere om situasjonen, og i tillegg spørre om det er noen andre barn som gjør det samme. Håper inderlig at det ikke er noen voksne i barnehagen som hun har lært dette av iallefall!! :)

Noen andre som har tilsvarende erfaringene, eller har gode råd om hvordan en skal endre en slik adferd? Eller skal en bare håper at det går over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

haha! veeeldig søtt, men skjønner det kan bli litt slitsomt i lengden...

Jeg ville prøvd å oversett det fullstendig. Barn gjentar gjerne det de får oppmerksomhet på, samme om det er negativ eller positiv oppmerksomhet. Om dere ikke enser det syns hun kanskje ikke det blir så stas å si det lenger.

Lykke til:))

Skrevet

Ja, kanskje vi skal bare gjøre det...? :)

I tillegg bruker hun pekefingeren mot oss når hun sier "FY!!" Akkurat som en sint, gammel lærerinne. Hun er skikkelig formanende overfor oss. Hjelpes... Var ikke forberedt på dette så tidlig!!! :)

Skrevet

Det vil komme en periode på masse slike ting hvor de får "dilla" på og si en ting... Jeg ser ikke noe galt i det egentligt og perioden vil nok gå over men jo mer dere gjør henne oppmerksom på det og gir henne oppmerksomhet på det jo lenger vil det nok vare.

Ikke sikkert noen av de voksne i barnehagen bruker det... men at andre foreldre gjør det og barna tar det med til barnehagen og så lærer andre unger det også. kan også komme fra hvis dere har vært sammen med andre som har barn eller hun har blitt passet av noen som har sagt dette til henne.

Skrevet

Min sønn holder på med akkurat det samme. (20mnd..) Jeg regner med det er noe som vil gå over av seg selv og så ser jeg at han har litt humor bak det.. For rett etter han har vært morsk og sagt fy så leker det et lite smil i munnviken... Og "fy" er jo et veldig enkelt ord, og enkle ord blir fort hermet etter...

Så jeg bare overser det totalt og venter på at han skal gå lei... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...