Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Syns liksom folk slenger det ut i hytt og gevær... kan man bruke det i v eldig mange sammenhenger? Gi meg noen eksempler .)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Det betyr at en ting er ikke bare svart eller hvis, det er mange faktorer som som kan spille inn.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Hmm, komme på eksemepel i farten da er jo ikke bare bare. Kan jo brukes i mange sammenhenger ja. Om du sier noe er dyrt, trenger det ikke være det for andre. Spørs hva en setter det opp mot og hva du ser det i forhold til. Skjønner?
Tante Blås Squaw Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 «Løsningen kom til meg plutselig. Tankene om at lovene om rom og tid bare kan kreve å være gyldige i kraft av våre erfaringer. Ved å endre begrepet samtidighet, endte jeg opp med relativitetsteorien» (ref. 3). Figuren «alt er relativt» illustrerer hvordan en erfaring avhenger av hvor vi står, av vårt referansepunkt. Dersom vi befinner oss i en bil som beveger seg i langsom hastighet (så ikke luftmotstanden skal ha noen vesentlig innvirkning), og slipper en stor stein, vil den falle i rett linje ned til bakken. Dersom vi står på fortauet og observerer det samme slippet, vil vi se at steinens bevegelse vil være på en kurve. Dersom vi filmer dette, og går gjennom hvert enkeltbilde, vil vi se at denne kurven er en parabel. Poenget er; bevegelsen, rett linje eller kurve, er avhengig av hvor vi står, vårt referansesystem. Dette gjelder også tid. Fant dette på http://www.logistikk-ledelse.no/2002/kv/kv04-03.htm «Det finnes ingen tid som flyter likt for alle iakttagere. Nå, før, siden, samtidig, er relativt til iakttagerens referanseramme» (Einstein). Etterhvert er kanskje dette blitt en selvfølgelighet for mange av oss. «Alt er relativt» er blitt en anerkjent tese, et akseptert argument. Men det er mange som trekker tesen langt. Filosofiskolen «relativisme» påstår at det ikke finnes noen objektive sannheter. At alt bare dreier seg om forskjellige tolkninger. Flere nålevende filosofer forfekter varianter av dette standpunkt. Også innen etikk og kultur. Eksempler kan være at den ene kulturens «frihetskjemper» ofte er den andre kulturens «terrorist». Et «nikk» betyr noe annet i Japan og Thailand enn i Norge. En «løgn» og en «avtale» har andre betydninger i den islamske verden enn i vår vestlige. Hva er riktig?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Det betyr at noe er variabelt, har ingen absolutt verdi eller betydning, men kan sees og forstås på flere ulike måter. Vanskelig å komme med konkrete eksempel. Men feks innen etikken er det mye som kommer ann på mye annet, altså er det ingen fasit på hva som er rett og galt. Ergo er det relativt. Begrepet "alt er relativ" som jo er den mest brukte betydningen av begrepet var det Albert Einstein som uttrykte, i forhold til mattematiske løsninger. Så selv innenfor matematikken kan ting oppfattes som relativt, og dermed uten fasit. Jeg forsøkte å bruke den som argument når jeg hadde matte på vgs, men læreren valgte å forholde seg til fasit ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Alt er relativ betyr vel at det som er sant for noen ikke nødvendigvis er det for andre. Jeg kan synes at jeg er rik fordi jeg har 50.000 på konto mens naboen ikke ser på det som rik fordi han kanskje har mye mer. Ikke det beste eksempelet men du ser kanskje hva jeg mener En god jobb for meg er nødvendigvis ikke det for en annen, en kjekk gutt er nødvendigvis ikke kjekk for en annen jente osv, he he.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Eksempler: "Å føde er det vondeste som finnes!" - Relativt fordi andre har høyere smerteterskler, noen har lette fødsler, man kan ikke vite at det er det vondeste, fordi man ikke har opplevd all verdens smerter. MEN det er kanskje det vondeste DU har opplevd. "Den stolen var utrolig dyr!" - Relativt fordi du snakker ut ifra din egen økonomi, en millionær ville kanskje ikke synes den var dyr i det hele tatt. "Du kan ikke synke lavere enn dette" - Relativt fordi man snakker ut ifra egen erfaring og etikk, andre har kanskje en helt annen mening enn deg på bakgrunn av DERES erfaringer og syn på lover, regler og etiske spørsmål. Dette er hvertfall slik jeg har forstått uttrykket, og jeg bruker det en del selv.. Vanskelig å komme på konkrete eksempler da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå