Gå til innhold

Hvert 4,5minutt DØR et barn av sult i Somalia! Hva gjør du? Du kan lett hjelpe!

Anbefalte innlegg

320 barn hver dag,13,3 barn i timen. Så det dør altså et barn hvert 4,5 minutt av sult der nede....hva gjør du med det?

Det koster så lite, for 5,5kr mater du 4 barn. For 22kroner mater du 16 barn. Smaker isen til 22kr like godt når du setter det i perspektiv?

16 barn blir mett = en is........

Så du ser det skal ikke så mye til, om det du kan er å gi 10-20kroner så gjør det heller enn å la være, for det lille hver av oss klarer å bidra med hjelper så mye mer enn det vi klarer å forestille oss.....

Jeg vil også oppfordre de som har bursdag i disse tider til å fortelle familie og venner at du ønsker deg donasjoner til Afrikas horn i presang. Det er hvis du faktisk har alt du trenger, noe som de fleste av oss i Norge faktisk har.

Jeg sa til min familie at jeg har alt jeg trenger og de som er rammet av denne katastrofen ikke har det mest essensielle man trenger engang for å overleve. De ble litt paff men skjønte godt hva jeg mente, så jeg fikk flere tusen i donasjoner til sultkatastrofen. Det føles godt å hjelpe men jeg skulle jo gjærne ha gjort mer, mye mer.....På sidene til wfp så har de laget en liste over mange måter å hjelpe på mange inkluderer facebook og twitter samt andre sosiale medier.....

http://www.wfp.org/stories/horn-africa-10-ways-you-can-help

Så spre ordet, vi er alle under samme himmel!

Fortsetter under...

Bra innlegg!! Tenke om vi alle kunne engasjert oss såpass!

Vi har ikke god råd men vi kan faktisk spise det vi måtte ha lyst på og har behov for til enhver tid... Ufattelig urettferdig verden, blir dårlig av å se de stakkars stakkars barna som kjemper for livet..imens våre barn kan fråtse i det meste, i alle fall de fleste barn i Norge.

Har siste uken gitt 2 ganger 400,- til UNICEF (se info hjemmeside www.unicef.no)

Har i tillegg ringt sultkatastrofe givertlf.nr til RØDE KORS og gitt 200,-

Info: www.rodekors.no )

Selv om 1000,- ikke er så mye - tenk hvor mye det blir hvis vi alle bidrar med det vi kan!

Husk dersom man gir mere enn 500,- i løpet av 1 år til samme organisasjon får du fradrag på skatten for innbetalt beløp (husk å få registrert navn/adresse osv)

Oppfordrer ALLE til å gi!! 10,- eller 1000,- alle bekker små...

Det er den dårligste unnskyldningen for å ikke gi, 21:19. Gir du til seriøse organisasjoner så kommer pengene frem! Send en sms til redd barna eller røde kors så har du gitt 200 kr...

21:19

Jeg har jobbet for engelske OXFAM som prosjektleder for et sulteprogram (nødhjelp) i Etiopia. De ringte fra Oxford, det hastet. Jeg dro omgående til Dire Dawe, og fikk se og lære en hel del. Ønsker at andre også fikk oppleve det..

- Vi delte ut mat (bønner, mel og olje) til de som stod på kø. Jeg har aldri sett så mange feite kjerringer med unger, og masser av gullpynt på seg på en gang….

- Maten vi delte ut kunne vi finne på det lokale markedet to dager senere. Det kunne vi se på stempelen på sekkene.

- Bildene som vises i media er ikke sult, det er barn og voksne som er syk og har nedsatt helse. De har malaria, hjernhinnebetennelse, diarre og innvolsparasitter. Selvfølgelig dør de om de er så svake.

- Mesteparten av pengene som sendes til slike program (… har også jobbet andre steder med andre program…) går til å betale indirekte korrupsjon. Bare leie av et hus som jeg og personalen kunne bo i, gikk på 2.800 dollar/måned. Det er ca 15.000 norske PER MÅNED.

Det folket trrenger er ikke mat, det er helseinnsatser:

- Aller først, rent vann. Kunnskap om at det ikke kan brukes samme kilde eller tank for å gi vann til både mennesker og dyr. Dyren går inn i vannet, drikker med sin ene ende og slepper ut “ting” med sin andre ende. I samme vann som folk drikker.

- Latriner må bygges. Mange sykdomer spres fra åpne kloakker, der barn går og leker uten skor.

- De må lære å drenere stillestående vann slik at myggen ikke forøker seg.

Kjeft gjerne på meg for min oppfattning, men jeg har vært der, sett og opplevd.

Og spør meg gjerne om den “indirekte korrupsjonen”, så skal du få høre hvorfor jeg ikke gir en eneste krona til noen organisasjon.

PS: OXFAM er nok verdens største nødhjelpsorganisasjon etter Røde Kors…

PS 2: Som prosjektleder satt jeg ikke med papirer på kontoret… Jeg er ikke sånn. Jeg var ute på feltet hver eneste dag, i ørken i Rift Valley.

Annonse

Hadde nå pengene faktisk matet disse barna skullle jeg gitt. Men det er nå faktisk slik at det er gitt mer enn nok penger, men hjelpen kommer ikke frem. Mer penger løser ingenting akkurat nå.

de sier jo at pengene ikke kommer fem pga styret der nede eller noe som sperret hjelpen.

Jeg sier igjen, og ble kalt enkel og mindre begavet, men burde vi ikke gi penger til prevansjon?

så klart er det synd på barna og de trenger hjelp, men det er jo ikke et eget sted og sette barn etter barn etter barn til jord når de har det slik?

vet ikke om det er mye voldtekter der, men jeg sns man skal ta problemet med roten.

Er jeg inne på noe eller?

Selv om enkelte organisasjoner har problemer med å få levert ut nødhjelp osv., betyr jo ikke det at det ikke hjelper å gi penger! Det er mange mennesker som er rammet av dene hungersnøden, og de trenger hjelp i lang tid fremover. At noen kan sitte i Norge og si at man ikke kan gi penger fordi det likevel ikke hjelper fatter jeg bare ikke...

Og husk at flere av organisasjonene er på plass allerede og jobber der nede.

Og til deg som mente at de vi så bilder av bare var syke og ikke sultet (?!?); kan du ikke gi penger til Leger Uten Grenser, da? De er på plass der nede og jobber med å hjelpe så mange de kan...

Det hjelper lite de som opplever sultkatastrofen NÅ da, 2156.... Men ja som forebyggende tiltak er du inne på noe. Men det hjelper ikke med forebyggende tiltak nå, nå må vi bidra til å hjelpe med det de trenger her og nå for å overleve.

21:56: nei, du er ikke inne på noe, jeg mistenker at du bare er et troll? Uansett får jeg være så dum at jeg svarer deg likevel...

Det er jo ikke slik at man kan vite at det skal bli sammenhengende tørke i mange år, at krigen ikke skal gi seg osv. osv. Mener du at man bare skal la være å få barn i tilfelle forholdene ikke blir bedre? Husk at man er avhengig av barna sine også i slike land, siden det er de som skal vokse opp og drive gården/dyrene når en selv blir gammel. Slik har det alltid vært, skal man liksom bare la være å få barn fordi man frykter at det kommer en lengre, vanskelig periode?

Du sier du ble kalt "enkel og mindre begavet", jeg kan ikke skjønne hvorfor... ;)

Annonse

22:25, jeg skriver det også i mitt innlegg at det er synd på de barna/menneskene som lider nå og at de også må hjelpes. Men man må jo se på roten til problemet også spør du meg. det blir jo ikke borte med det første, blir det vel?!

Og hver gang sultekatastrofer rammer disse landene så skal folk hjelpe. Jo det er fint at man vil hjelpe, men det setter ikke en stopper for problemet. Hjelpen kommer akkurat i siste liten som alltid, etter at folk er utslitte, mange er døde. DA først kommer det hjelp og hjelpen, dvs maten de får er akkurat nok til at de ikke dør, ikke mer, bare nok til å holde dem i livet. Det er kjipt.

Jeg så et intervju med en bonde en gang som sa dette "Hvorfor kan dere ikke bare la oss dø?" Spurte han, for han mente at de trengte hjelp til å hjelpe seg selv, at nødhjelpen kommer alltid i siste liten, når sulten er et faktum.

Han måtte forlate sin gård og sine jorder for å prøve å redde sin datter. De overlevde begge to.

Afrikas befolkning trenger hjelp til å utnytte sine ressurser. Jeg skulle ønsket hjelpen kunne beveget seg mer innpå å utdanne dem enn å hele tiden komme i siste liten i kriser.

At vestlige som eier ressurser der gir de over til de som faktisk bor i landet.

Utopi mulig siden det er så mye korrupt i de landene der, men derfor tanken om å lære folket strategier. Ikke gi landet penger som likevel forsvinner i intet. Enten landets myndigheter eller ulike organisasjoner. Det er ikke mye vi gir som går til faktisk nødhjelp. Det meste av 100 lappen går til organisasjonen du gir til og ikke ofrene. Vel.

Man skulle hatt muligheten til å dratt ned dit å hjelpe first hand. Man kunne donert sin tid og kunnskap framfor sine penger.

Det er ikke løgn det hun skriver. Og ja folk dør av sult. Men man må tenke annerledes på hjelpen. Ikke komme der med litt ris sånn i siste liten hva, hvert fjerde år?!! Hun skriver jo ikke at det ikke er hungersnød om du leser, hun skriver hva pengene reellt går til.

Sitat:

- Bildene som vises i media er ikke sult, det er barn og voksne som er syk og har nedsatt helse. De har malaria, hjernhinnebetennelse, diarre og innvolsparasitter. Selvfølgelig dør de om de er så svake.

Og det er løgn.

Jeg er enig med deg, men jeg ser litt annerledes på tilstanden der nede nå enn ellers.

Det er som man ble fortalt som barn: Gir du en mann en fisk er han matt den dagen, lærer du han og fiske har han mat hele livet.

Men denne katastrofen må stoppes og de som sulter må få mat.

Jeg er veldig for å støtte uland når det gjelder å kjøpe mat og produkter fra disse landene. Gandi sa at veien ut av fattigdom er produksjon og eksport fra uland til iland. Og det er jeg enig i. Eneste måten å ta rotta på fattigdommen er selvforsyning og arbeid.

Folk er mer og mer opptatt av å kjøpe ting lokalt, vel og bra det. Men men må ikke glemme at om man ikke støtter ulandenes produkter, blir dem presset ut av markedet. Det hjelper ikke akkurat de fattigste landene som allerede er så presset på pris. Jeg kjøper selv mye fairtrade (jeg vet det er omdiskutert) og jeg håper det iallefall hjelper litt.

Mange måter å hjelpe, de fleste starter med bevisstgjøring.

HI

Har ikke lest alle innleggene.

Men det er ikke så lett å hjelpe. Det er ikke bare å gi 100 kr, så går det automatisk 100 kr til mat.

Kanskje går 50 øre av de 100 til faktisk hjelp.

Hadde det vært så enkelt å hjelpe med bare litt mer penger, så hadde det ikke vært noe problem.

Man må forebygge.

Vi vet at sultkatastrofer rammer hvert år.

hvilke organisasjoner er trygge og gi til da?

Jeg hører så mye rart i media om at det kommer bare frem etpar kroner av beløpet og mesteparten av pengene går til våpen..:S

Ja, man må selvsagt forebygge, det er jo ingen som nekter for det. Men i tillegg til forebygging må man hjelpe de menneskene som akkurat nå sulter ihjel! Så ta bort skylappene og gi penger, folkens...

Sånne som sitter på sin høye hest og tror de kan så mye om alt fordi de har lest en artikkel om det i Dagbladet/VG, og sier at "nei, jeg gir ikke penger, for bare litt av det kommer frem"; dem kan dere få billige av meg...

Les f.eks. hva Leger Uten Grenser sier om situasjonen nå http://www.legerutengrenser.no/Aktuelt/Artikler/Somalia-Maa-faa-tilgang

Kanskje du skulle lese hva det står i artikkelen. Står ikke at det er mangel på penger som er problemet. Men områdene (som man nektes adgang til) trenger mer personell og forsyninger i de berørte regionene. Hjelpearbeiderne får ikke bevege eg fritt i landet og det er vanskelig å få inn forsyningene.

Jeg gir aldri vekk penger til slike organisjoner HELER folk som fyller opp treilere med brukte ting. Sist det kom og henta leverte jeg i fra meg Simo kombivogn,seng, voksipose og 2 båssekker med bamser. Til slutt 2 store kasser med barnekleder og det kosta md 400 kr i frakt.

Ser noen skriver om 100 kr og 50 øre kommer fram. Har litt tro på det for det er ingen som jobber gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...