Gå til innhold

"Presse" mat i ungene.

Anbefalte innlegg

Så og si alle mine venninner med unger "presser" ungene sine til å spise. "Nei, du får spise opp middagen før du går fra bordet...." "Bare ei halv skive til nå, så er det greit.."

Jeg forstår det sånn at det er helt normalt å gjøre det, ser det jo overalt, ikke bare mine venninner, men folk jeg ser ute på restaurant. (der blir det kanskje litt annerledes, kjipt dersom barnet har mast seg til ett eller annet dyrt, tar to biter å sier "ekke sulten")

Er det bare jeg som tenker at barna spiser om de er sultne, at det er viktigere at de kjenner på magen SIN om de er mett, enn at jeg bestemmer at de må ha 1 skive til, eller spise opp det som er på tallerknen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453750-presse-mat-i-ungene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 5,5 år som ikke er glad i mat og som er ganske så mager. Må innrømme at jeg "presser" i han litt mat ja, hvis ikke hadde det blitt et flatbrød til frokost, ingenting til lunsj, en brokkolibukett og en gaffel mararoni til middag, og så en drue til kveldsmat. Det går jo ikke.

nei, det går da grenser for dette også mener jeg. man presser ikke i barna mat om de er mette, men om de bare har spist en brøkdel av maten, og av det de pleier, så er det jo greit å prøve å få i de mer, men bedre å spøre hvorfor de ikke vil ha mer, enn å tvingen ned masse mat i liten mage.

Vi har en regel om å smake på ALT man får foran seg, åkke som! Så Alex må pent spise noe av maten sin ;) Men hvis han sier han er mett, så presser vi ikke i ham noe mer. Dog får han heller ikke noe mer mat før neste måltid, så det er kjedelig å ikke spise maten sin fordi man ikke gidder her i huset. Blir fort sulten mellom måltidene da gitt ;)

Annonse

Jeg tvinger aldri barna mine til å spise opp maten sin hvis de har spist "nok", men noen ganger har de ikke tid til å spise og da må jeg si spis opp det og det så år du gå, ellers hadde de kommet å gnålt om frukt, kjeks, is etc et kvarter etter middag etc fordi de ikke var mette...

Men jeg syns ikke det er fint å legge igjen masse mat på tallerkenen så hvis de gjør det ofte ber jeg de forsyne seg med mindre neste gang så vi slipper å kaste maten de ikke siser opp..

Vi har ei tynn jente på 6 år. Hun er bare 15,5 kg og vel 110 cm.

Hadde det vært opp til henne hadde hun ikke spist.

Selvfølgelig må vi passe på at hun i det minste spiser litt.

Det er ikke slik at alle unger spiser om de blir sultne. Spiser man lite nok blir man ikke sulten.

veldig enig med deg i at man ikke skal tvinge eller presse mat i barna, det kan føre til vanskelig forhold til spising, metthetsfølelse osv senere.

Jeg tvinger aldri datteren min til å spise opp eller presser i henne mer mat enn hun vil ha. Nå har jeg vært veldig heldig som har fått en altetende unge som stort sett bestandig har hatt grei apetitt, så vi har ikke hatt noen grunn til å bekymre oss for spisingen hennes. Når hun er syk f.eks så stresser det meg ikke om hun spiser lite eller ingenting i noen dager, det er normalt.

Men det hender at jeg må være litt bestemt med henne, f.eks å si at godteriet kommer ikke frem før en passelig dose middag er spist. Det hender nemlig hun innbiller seg at hun må la være å spise middag for å få plass til mere godteri.

Har også en som synes mat er noe som kan "skippes" til fordel for lek, tv, dyr, gå ut osv.

Han må smake på alt og må spise litt hvert måltid. Han er heldigvis ikke kresen, liker ting som rosenkål, stangselleri, elsker brie og blåskimmel ost. Spiser det meste, men har bare ikke tid.

Jeg er kjempe motstander av "du må spise opp maten din" men de kan jo ikke gå uten mat. :)

Jeg har aldri pleid å presse barna mine til å spise om de ikke ønsker det. Jeg har alltid satt dem til bordet og tilbudt dem mat selv om de sier de ikke vil ha noe. Om de da fremdeles sier de ikke vil ha mat lar jeg det være, men hender dem spiser når maten står der. Om de blir sulten en stund senere fordi dem ikke spiste, tar jeg bare frem den maten jeg laget dem tidligere. Jeg tror mer at barn sier ifra når dem er sultne. Barna klarer fint å kjenne på det om dem er sulten eller ikke.

Jeg hadde en periode med lillemor på 4 (da var hun vel rundt 3) hvor hun nektet å spise siden hun hadde det så fint i leken. Da laget jeg en skive, så matet jeg henne mens hun lekte eller badet. Da kunne hun spise utrolig mye :)

Skjer jo enda at de har perioder hvor dem ikke vil spise, men da prøver jeg heller å variere slik at det blir stas å spise noe nytt :) F. eks rundstyker, havregrøt, pastasalat, grove boller, nybakte brød osv. Er ofte jeg har med barna til å bake, bare for at dem skal se hva som er i maten. Da er det lettere å få dem til å spise- synes hvertfall jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...