Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Det er sorgens farge. Brukes i begravelser og ikke i bryllup.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Fordi det betyr at du sørger over begivenheten. Lik som hvit betyr at du prøver å overgå bruden, og rød betyr at du har hatt deg med brudgommen.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Jeg har gått med svart kjole i bryllup flere ganger. Har hatt farger på tilbehøret,da. Ingen som har sett rart på meg.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Hi her.. Dere vet at den opprinnerlige brudekjolen (i gammledager) var svart? Derfor trodde jeg ikke det ville ha så veldig betydning? Og mennene går jo i svarte dresser. Får litt hetta her når jeg leste om at svart er nei, da jeg nyerlig har kjøpt svart kjole til venninna sitt bryllup, og har ikke igjen penger å handle ny kjole for.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 man kan vel bruke en srt kjole og pynte opp med et sjal i farger f.eks? må spørre, hva stå u/t for??
Sussa85 - snart 2? Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Bare tull!! I alle bryllup jeg har vært i har det vært flere svarte kjoler..og jeg har selv flere vakre svarte.. veldig praktisk...kan varieres med massse forskjellig tilbehør=) Jeg tror det bare er folk som er ekstremt oppheng i eldgamle tradisjoner og overtro som henger seg opp i hva folk har på seg.. Jeg er enig i at man ikke trenger å ha en påfallende hvit kjole..da bruden bør få stå i sentrum... Men svart og rød er vel helt greit! =) Er ikke alle som har råd til å drive å kjøpe nye kjoler for å dra i bryllup.. Jeg var brudepike i mammas bryllup..,og hadd en KNALLrød ballkjole.. Og nei... det betyr ikke at jeg har hatt meg med.. ehh ja.. Hadde jeg fått invitasjon med fargekoder i bryllup..så hadde jeg ikke gått!!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Er det greit med svart dressjakke til kvinner da ? sett at kjolen har en annen farge...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 U/t = uten tekst i innlegget. Alt kommer frem i overskriften.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Jeg har hørt det pjattet her inne om disse strenge kleskodene i bryllup i mange år. Det har stresset meg mer enn en gang, men når jeg så kommer i bryllupet ser det ikke ut som noe har hørt om det. Der er det korte kjoler, bukser, bluser, sorte kjoler, thigtser til leggene, bare rygger uten sjal, rødt, sort og hvitt i vilden sky. Det viktigste er vel at gjestene føler seg fine og har på seg noe de kler?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Ja, jeg mener det er greit. Men jeg har jo gått med svart kjole, og har tydeligvis ikke peiling
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #13 Skrevet 5. august 2011 har bare hørt at man ikke skal ha hvit kjole.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Du vil bli sett rart på. Du bryter med all etikette. Du viser at du har dårlig oppdragelse. I nesten hvert eneste bryllup finnes det en idiot som tropper opp i helsvart. De fleste blir omtalt som litt mindre begavet i selskapsverden.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #15 Skrevet 5. august 2011 20.36 Helt enig. Hår vært i bryllup en del og de som går i sort, kort osv blir faktisk snakket veldig negativt om. Og der tripper de rundt og tror de er så fine:) Selv om de som er unge nå(20 årene) ikke kan så mye burde i det minste mødrene deres ha lært de litt om etikette.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #16 Skrevet 5. august 2011 da lurer jeg på hvilken omgangskrets du vanker i 20.36 for det er det dummeste jeg har hørt. som sagt så ble jo bruden giftet i sort før, og brudgommen er som regel i sort smoking, og andre menn i sort dress.. nei, hvis du har en fin sort kjole som vil gå med, så gjør du det HI. jeg hadde sort mammakjole i bryllupet til min bror. ingen så rart på meg. brudens mor hadde en knallrød ballkjole og min svigerinne hadde en rød kjole. forlover hadde en annen type rød kjole. mange bunadsstakker er også sorte.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #17 Skrevet 5. august 2011 I de bryllupene jeg har vært i er det mer foreldregenerasjonen som bryter med reglene. De kommer i sine sorte skjørt med røde bluser osv. De tar det de syns de ser ok ut i tipper jeg. Ikke alle tanter som passer lakserosa eller isblå silkekreasjoner.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #18 Skrevet 5. august 2011 Har gått i bryllup i svart, jeg. Og vært forlover i hvit drakt! Det siste faktisk med brudens aksept! Det som var artig var at brudebildene hvor forloverne var med faktisk ble veldig fine! Min drakt tok ingen oppmerksomhet fra bruden, og brudekjolen kom faktisk mye bedre frem når den ikke hadde "konkurranse" av en sterkere farge på forlovers kjole! Dette er blitt kommentert fra mange i ettertid. Det viktigste må jo være at man kommer, ikke hva man har på seg så lenge det er fint. Ikke alle har råd til å kjøpe nye klær alltid, og bryllup kan være en dyr affære for gjestene med fri fra jobb, reise, overnatting, klær, gaver. Mine venner er heldigvis mer opptatt av at folk kommer enn hvilken farge, lengde eller merke man har på seg. Som flere har påpekt giftet man seg ofte før i svart. Dette var en tradisjon lenge før noen kom på at bruden skulle være uskyldsren og hvit. I noen land er til og med hvit en sørgefarge...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #19 Skrevet 5. august 2011 Vi spurte rett og slett bruden om hva hun syntes om hvilke farger i sitt eget bryllup, enkelt og greit. Hun så ingen grunn til å ikke gå med det man ville. Så lenge man ikke prøver å "utskinne" bruden så er det vel ikke noe problem?
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. august 2011 #20 Skrevet 5. august 2011 Som andre sier; det HETER at en ikke skal ha svart -fordi det er sorgens farge; hvit -fordi det er brudens farge, -og rødt fordi det er horens farge, men jeg har vært i bryllup og hatt både svart og rød, uten at det har betydd noe som helst... Svart er forøvrig en kjolefarge som er på vei "in" i motebildet når det gjelder kjole i bryllup
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #21 Skrevet 5. august 2011 Da har du ikke hørt mye dumt 20.42. En gjest er ikke bruden, det er dermed helt meningsløst å konstaterer at svarte brudekjoler var vanlig før. Vi hadde forbud mot jøder i kongeriket lenge også. Tidene forandrer seg. Å komme helsort i bryllup er direkte frekt og viser at man er dum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå