ellen-propellen Skrevet 5. august 2011 #1 Del Skrevet 5. august 2011 Ser i en annen tråd at kunnskapsløftet osv fjernet en lærer på 1 trinnet samt at noen sier en lærer er alene med opp til 30 elever. Er det vanlig? Og i hvilke kommuner er det vanlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #2 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg bor i arendal kommune og her er det ikke vanlig med 30 barn på en lærer første skoleår. Jeg har en 5.klassing og en 2.klassing. Da eldste begynte på skolen var de ca 20 i klassen og hadde en kontaktlærer, en førskolelærer og en assistent i klasserommet. Assistenten "tilhørte" en elev med downs syndrom, men ble jo en ressurs for hele klassen. De hadde også samlet de med adhd og lignende problematikk i denne klassen hvor det var mange voksne. I paralellklassen var de omtrent like mange elever, men der hadde de bare en kontaktlærer siden ingen i den klassen hadde ekstra behov. Da 2.klassingen begynte på skolen i fjor var det også to klasser, den ene større enn den andre. Siden de har en hørselshemmet med teleslynge i den ene klassen er den mindre (for å få ned støynivået). Den store klassen er på 24 elever og den lille på 12-14. Begge klassene har en kontaktlærer og en assistent i klasserommet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143453594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellen-propellen Skrevet 5. august 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 5. august 2011 Hihi,jeg er og fra Arendal,og det er ikke vanlig her nei. På skolen til mitt barn,på første trinn er de 33 elever. Her er det 2 kontaktlærere + 1 fast lærer i alle timer samt 2 assistenter. I klassen er det en som sliter med do besøk og må følges,1 med ADHD og 1 med diabetes. Aldri snakk om at 1 lærer har opp i mot 30 barn alene. Kanskje vi er heldigere i Arendal enn vi var klar over 20:08:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143453602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #4 Del Skrevet 5. august 2011 I klassen til min yngste er det 20 elever, en assistent (som "tilhører" to elever med diagnoser) og en lærer. I klassen til mellomste er de 24 elever, en lærer. Da mellomste gikk i 1. klasse hadde de assistent i tillegg til en lærer. Assistenten var på klassa, ikke på enkeltelever. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143453650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #5 Del Skrevet 5. august 2011 Tror ikke det er vanlig. Gutten min var ferdig i 3 klasse nå. De var 21 elever. De var delt i to grupper som har hver sin kontaktlærer, samt assistent. Når de spiste var de slått sammen slik at det da var to voksne på alle 21. Klassen har et barn med spesielle behov som har egen assistent, samt noen få fremmedspråklige (som snakker godt norsk). Mulig vi er heldige. Bor i en liten kommune i nordnorge med lang og god erfaring med å ta seg av mennesker med spesielle behov blant annet. Mulig de har lært at også de andre barna har godt av et solid grunnlag i forhold til oppfølging. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143453661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #6 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg jobber som lærer og vi har 30 elever i samtlige klasser. Personlig synes jeg dette er litt mange. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143453684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #7 Del Skrevet 5. august 2011 Høres ut som om noen av dere er heldige. Jeg bor i en av kommunen som har hatt gode investeringer i Terra etc.. Og det skal altså spares såååååå utrolig mye penger de neste årene (men som politikerne sier: Det skal IKKE merkes på tjenestene.. Det varierer fra skoleår til skoleår hvor mange elever som er i hver klasse - hvor stort trinnet er. På skolen jeg jobber har de følgende elevtall: 1. klasse ca 13 - 20- 20 (Etter MYE styr for å få delt - blant annet en nynorskklasse) 2. klasse 28/29 elever!!! (Alene med en voksen) 3. klasse ca 22 élever 4. klasse 22 elever 5. klasse 25-28 elever 6. klasse 27 elever 7. klasse 20 elever Der mine unger går: Han som begynte i første klasse i fjor - de var 25 elever i 1. klasse på en kontaktlærer - har en del assistent. Og uten å ville fornærme NOEN, og det er VELDIG kjekke assistenter både her og på min skole; men det er ikke 2. pedagogen, som egentlig skulle være der. Jeg har en elev som skal begynne dette året, og de blir 20.. et litt mindre trinn. Men det er utrolig at den andre pedagogen forsvant uten noen protester.. det er fordi det gjøres litt "diskre".. Ingen sier at "Nå skal det bli slutt på 2. pedagogen".. Men beskjeden er" Det lovbestemte kravet til 2. pedagog går bort, og det blir opp til kommunen og vurdere. Samtidig fjerner vi øvre grense på antall elever pr klasse, og så skal kommunene få styre selv.. ".. Hva gjør kommuner med dårlig råd da? Vi greide å holde det LITT i starten, men så forsvinner det. Da de skulle starte skolen et år tidligere, så var beskjeden at "Det blir 2 pedagoger (en allmennlærer og en førskolelærer) for å lette overgang fra barnehage, og følge opp det som må følges opp... I kommunen der jeg har jobbet i 10 år nå, har vi fått kutt i busjett og stillinger HVERT år siden jeg begynte. Hvert år sitter vi på skolene og skraper og velger hva som skal bort. Det skal være MER IKT i skolen, men ressursen til den ansvarlige har gått fra 10 timer/uken til 5. Sosiallærer er gått nedover til 5, og bilbliotek ned til 5. .. Det er en stor skole, og burde hatt MYE mer. Budsjettet tilsier at vi burde fjerne stillingene helt...Likevel så står alle på og gjør så godt de kan for å få hjulene til å gå rundt.. selv om man ser at elever med spesielle behov IKKE får det de skal ha av hjelp.. PPT kjennes ut som om de er opptrent til å si at "dette ikke er en sak for dem", fordi de også har fått beskjed om å spare... fortvilende... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143454106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #8 Del Skrevet 5. august 2011 På skolen hvor jeg jobber er det 3 førsteklasser og det er fra 22 til 26 elever i klassene. Hver klasse har en lærer. Den ene klassen har to assistenter på to elever som begge har 100%. Men de trenger ikke 1 til 1 hele tiden, samt at de også har spesial-lærer i løpet av dagen. Så denne klassen er ganske godt bemannet. Den andre klassen har en elev med 100% assistent med temmelig tett oppfølging.Så selv om denne assistenten selvfølgelig hjelper til med andre ting når hun har anledning, er det litt mer begrenset enn i klasse 1. Den siste klassen har ingen elever med assistentbehov, men har i år likevel vært så heldig at den har hatt en assistent i klassen. Skolen strekker seg så langt den kan for å finne muligheter til å ha minst en assistent i alle førsteklassene. Men alt handler om økonomi og er det ikke penger nok, så er det ikke penger nok. Vi som er assistenter vet veldig godt hvilke klasser som kan trenge litt ekstra hjelp, så når det er dager hvor behovet er mindre der vi egentlig er, f.eks fordi elever med 100% behov er borte eller klassen driver med aktiviteter hvor de fint klarer seg uten oss, er det ganske vanlig at vi tar oss en runde og sjekker om det er noen andre steder vi kan gjøre nytte for oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143453502-hvor-mange-elever-pr-l%C3%A6rer/#findComment-143454522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå